Článek
Ugo Zagato a cit pro lehkost, která vítězila na Mille Miglia
Zavítali jsme opět do severní Itálie, požehnané krajiny, která plodí svěží vína, voňavou sušenou šunku, a zejména vzrušující sportovní auta. Ugo Zagato se narodil na východě Pádské nížiny v Rovigu, řemeslu se učil v Německu a za války pracoval v Turíně v letecké továrně. Když v dubnu 1919 založil svou vlastní firmu, počítal s tím, že se bude nadále věnovat opravám letadel. Měl však moc rád autíčka. Konstrukce opláštění letadel, práce s hliníkovým plechem i další technické finesy, tyhle všechny zkušenosti dokázal jako jeden z prvních návrhářů zužitkovat i při výrobě automobilových karosérií. Srdcem vozu byl samozřejmě motor, nicméně šasi byla robustní a karosériím, převážně tvořeným oplechovanými výdřevami, chyběla lehkost.
Svou dílnu založil v Miláně. Celá severní Itálie je spletité klubko různých regionálních vlivů. Turín a celý západ čili Piemont nese frankofonní rysy; lidé jako Battista „Pinin“ Farina budou přeneseně vytvářet design umělecký, výtvarně dokonalý, dle vlivů Art Deco či Art Nouveau. Pininfarinovy karoserie bývají vždy žensky jemné a křivky dokonale krásné. Naopak na jihu Pádské nížiny, v Modeně, zajímaly tvůrce především výkony dosažené při automobilových závodech. Nakonec byl to přímo Enzo Ferrari, kdo tvrdil, že „nejkrásnější automobil je ten, který v závodě protne cílovou pásku jako první“.
A jak to viděl Ugo Zagato v Miláně v Lombardii? Lombardie je část Itálie, která bývala dlouho pod vlivem Rakouska-Uherska, přístup k výrobě i konstrukcím byl vždy přesnější, funkcionalistický. A Zagato byl navíc ještě k tomu mistrem minimalismu. Jeho vozy byly především funkční, ale zejména lehké a aerodynamické.
Jeho dobrým přítelem byl Vittorio Jano, hlavní inženýr Alfy Romeo. A Alfa zůstala dodnes jedním z nejvřelejších partnerů rodinné firmy Zagato. Modely 6C 1750 karosované u Zagato zvítězily v Mille Miglia v roce 1929 a v roce 1930 pro Alfu Romeo Tazio Nuvolari cenné vítězství zopakoval. Zdolal trasu průměrnou rychlostí sto kilometrů za hodinu, což by byl neuvěřitelný výkon ještě i dnes v moderním sportovním voze. Tři další podobné Alfy Romeo 6C se umístily v pořadí ihned za ním, teprve až pak dojížděli jezdci na jiných strojích.
Během 30. let Zagato pracoval zejména s aerodynamikou a vznikla sice hrstka, pro tehdejší dobu však naprosto pokrokových a přelomových aut včetně Lancie Aprilie Sport Zagato, která se však ztratila během II. světové války. Jeho vnuk Andrea Zagato se vůz pokusil rekonstruovat, přičemž replika vznikla na počest stoletého výročí samotné Lancie. K dispozici zbyly jen dvě dobové fotografie… Válka i nálety stíhačů RAF napáchaly na továrně velké škody, zničena byla i část archivu. Až v moderní době se právě současný umělecký atelier Zagato snaží některé dávno zapomenuté vozy resuscitovat. Stejně jako dnes, i tehdy býval téměř každý vůz Zagato jedinečným originálem.
V přiložené galerii naleznete stěžejní díla Zagato (1919 –1960)
Nezaměnitelný rukopis Ercola Spady v éře Dr. Elia Zagato
Mám takovou dávnou vzpomínku. V jednom hodně starém automobilovém atlasu z 80. let na mě jako na malého kluka vykoukla zvláštní, tehdy až ošklivá Lancia. Na stránku s oním obrázkem jsem se stejně vracel. Byla to Fulvia Sport Zagato. K vidění na živo u nás na prahu let sametové revoluce pochopitelně nebyla. Dnes, když ji náhodou potkám na výstavě veteránů, přijde mi krásná. A musela tak i působit na Harryho Metcalfa (pozn. bývalý šéfeditor britského magazínu EVO), když ji v 70. letech často vídal u nich v ulici v Birkenheadu, v části Liverpoolu, kde vyrůstal. Mimo Londýn taková auta rozhodně vidět nebyla a ten chlápek s Fulvií prodával pravou italskou zrnkovou kávu. Tu Lancii si po čtyřiceti pěti letech Harry koupil. A posléze zjistil, že to byla opravdu přesně ta stejná, což story přidává na pikantnosti.
Ercole Spada, to však není zdaleka jen na poměry společnosti Zagato velkosériová Fulvia Sport či Alfa Romeo GT Junior, kterým oběma ušil velmi atraktivní a na svou dobu mimořádně futuristický kabátek. Jednou z jeho prvních projektových prací pro Zagato byl fenomenální Aston Martin DB4 GT Z, představený v říjnu 1960 na londýnské motor show. Pro Aston Martin pracovali u Zagato od té doby ještě mnohokrát a vždy šlo o velmi exkluzivní malosériové vozy.
Jediná sériová auta se slavným stylizovaným „Z“, v jehož horní části najdete nápis Zagato a v té dolní Milano, jsou právě Fulvie Sport Zagato a Alfy Romeo Junior GT Zagato. Ještě si je můžete za nezávratné sumy pořídit. Vyrobily se jich vysoké tisícovky kusů. To se v historii již znovu neopakovalo. U Zagato se ještě relativně „hromadně“ vyráběla Lancia Beta Spider, v USA dokonce nazývaná Beta Zagato. Nakreslili ji však u Pininfariny, což je takový paradox.
V přiložené galerii naleznete stěžejní díla Zagato (1960 – 2019)
Mirella Rivolta a Andrea Zagato vrací značku ke kořenům – k minimalismu
Je to příběh jako vystřižený z italského milostného dramatu. Mladý „Romeo“ z rodu Zagatů si nakonec vezme překrásnou „Julii“ z konkurenčního rodu Rivoltů. Ten příběh je snad ještě pikantnější než Harryho Lancia z dětství, ke které se po letech náhodou dostal.
Ty dva, vnučku po Renzu Rivoltovi (pozn. italský konstruktér a majitel někdejší automobilky Iso, tvůrce například nestárnoucí BMW Isetta) a Andreu Zagato dal dohromady jeden automobilový novinář, se kterým měla kdysi Mirella schůzku kvůli rozhovoru. On přijel pozdě, a ještě potom potřeboval zajet do showroomu Zagato za mladým panem Andreou. Vzal ji s sebou, protože věděl, že ty dva si pravděpodobně budou mít o čem vyprávět. A vzniklo z toho manželství. Alespoň takhle to s úsměvem na tváři vyprávěla Mirella Rivolta v jednom rozhovoru s Barry Meguiarem.
V současné době se Zagato věnuje zejména zakázkovým luxusním projektům, a to nejen v automobilovém průmyslu. Značka se stala malou továrnou na sny. Aston Martin připravil v rámci oslav výročí dvojici úchvatných vozů – podle předlohy historického auta bude vyrobena jedna poslední DB4 GT Zagato Continuation a vnikne i zcela nová DBS GT Zagato. Zvuk jména této nevšední italské karosárny také mnohokrát zazněl předminulý víkend na soutěži elegance v japonském Kjótu. Bylo přítomno přes třicet vozů Zagato a celkovým vítězem se stalo nesmírně vzácné bílé Lamborghini 3500 GT Zagato. Nakonec, podívejte se sami. Zatím je k vidění jen jedno krátké amatérské video přímo z akce.
A kde můžeme vozy Zagato vidět na vlastní oči, aniž bychom museli cestovat přes půl zeměkoule? V turínském automobilovém muzeu probíhá až do konce června zajímavá výstava věnovaná právě firmě Zagato pod názvem „Auto che passione“, což ani překlad nepotřebuje. A kde můžete vidět automobily Zagato naživo a v pohybu? Už jen necelé tři týdny zbývají do startu letošní Mille Miglia, kde bude k vidění v akci tolik legendárních vozů s rukopisem Zagato, že by na jejich spočítání nestačily prsty obou rukou. Už se nemůžu dočkat, bude to velká sláva!