Hlavní obsah

STK se motorkám dává na 4 roky. Tu stávající lze prodloužit!

Foto: Jakub Deml

Pravděpodobně vám neuniklo, že od 1. října 2018 vešla v platnost novela zákona, regulující silniční zákon kupodivu ve prospěch řidičů. Odteď už nemusíme neustále měnit nepoužité autolékárničky za nové a uličku pro vozidla záchranných služeb děláme jako všude jinde ve světě. Ale zkrátka nepřišli ani motorkáři. Ti se svými stroji už nemusí na technickou každé dva roky, ale jen jednou za čtyři. A velká výhoda tkví také v možnosti prodloužit si STK stávající!

Článek

Podle zákona č. 193/2018, který novelizuje starší zákon 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a další související zákony, musí nově majitelé a provozovatelé motocyklů, tříkolek a lehkých čtyřkolek navštěvovat technickou pouze jednou za čtyři roky. A v případě nového stroje, který měl první STK po čtyřech letech, se tato lhůta prodlužuje dokonce na šest let.

Ministr dopravy Dan Ťok v souvislosti se změnami uvedl, že se jedná o způsob, jak vyjít motorkářům vstříc. Ministerstvo si totiž konečně uvědomilo, že provoz motocyklu je pro většinu motorkářů hobby záležitostí, stroje jsou zpravidla udržovány v dobrém stavu a jen výjimečně najedou mezi jednotlivými technickými kontrolami tolik co auta. Zdá se, že i ministerstvo má občas svůj světlý moment.

Výborná zpráva pro všechny motorkáře pokračuje i v tom ohledu, že si každý může nechat svou stávající technickou prodloužit právě o dva roky k dobru. Toto prodloužení probíhá na počkání, ovšem neděje se stanici technické kontroly, ale na registru vozidel. Když se nám po asi 20 minutách podařilo na jeden registr vozidel dovolat, dozvěděli jsme se, že stačí přinést RZ motocyklu, malý a velký technický průkaz a žádost vyplněnou přímo na místě. Aktuální platnou STK pak na úřadě prodlouží ze dvou let na čtyři, potažmo ze čtyř let na šest v případě první technické u zánovních motocyklů.

Oddechnout si mohou i majitelé velkých cestovních motocyklů a tříkolek s hmotností přes 400 kilogramů. V této kategorii spolu s technickou dosud probíhalo i poněkud problematické měření emisí. To totiž neuměly provést zdaleka všechny měřící stanice, ale jen některé specializované, zpravidla vyžadující objednání dlouho dopředu. Nyní už se emise u motorek nedělají vůbec.

Foto: Harley-Davidson

Cestovní Harley-Davidson Electra Glide byl kvůli hmotnosti jedním z motocyklů, který až dosud musel navštěvovat měření emisí

Aby ale novela nebyla jen samá radost, je tu také jedna špatná zpráva pro příznivce otevřených výfuků. Až doteď byly hlučné „laďáky“ motorek přehlíženy, ale do pěti let má mít podle ministerstva každá stanice STK hlukoměr a přílišná hlučnost se stane u motocyklu závadou. Sám za sebe tady musím říct, že nejsem úplně proti. Pěkně znějící laďák je pochopitelně radostí, ale někteří motorkáři, jejichž výfukový systém sestává z holé trubky, to s hlasitostí svých strojů už vážně přehánějí. Záleží tedy na tom, jaké limity ministerstvo nastaví.

Poslední poznámka okolo legislativních novinek pro motorkáře se netýká STK, ale uliček pro auta záchranných sborů,zmíněných v úvodu. Za neoprávněný vjezd do uličky vytvořené v koloně je stanovena pokuta ve výši až 2500 korun, která by měla platit i pro motorkáře. Na rozdíl třeba od Velké Británie u nás jízda kolonou aut na motorce stále není legální, ale je pouze tolerovaná ze strany policie. Jen poměrně výjimečně se stává, aby někdo za průjezd kolonou dostal na motorce pokutu, ovšem oficiálně se pořád jedná o přestupek s příslušnou sankcí.

Souhlasíte s tím, aby měly motorky technickou na čtyři roky?
Ano, je to super odlehčení byrokracie!
95,7 %
Ne, je to nespravedlivé!
4,3 %
Celkem hlasovalo 8474 čtenářů.
Načítám