Článek
A je to tu! Vznik čtvrté největší automobilky byl oficiálně stvrzen všemi zainteresovanými úřady a také akcionáři obou automobilových koncernů, tak si pojďme stručně shrnout, proč Stellantis vznikl, jaké značky bude zastřešovat a jak bude fungovat.
Proč Stellantis vznikl?
Jedním slovem: Konkurenceschopnost. Dnešní situace je pro automobilky složitá kvůli emisím, globalizaci a vysokým nárokům na technický vývoj (pohony, digitalizace, autonomie), proto se rozvíjí spolupráce výhodná pro všechny strany – koordinovaný obchodní postup je efektivnější, společný vývoj je rychlejší, sdílená technika je lacinější a rozložení nákladů od investic do výzkumu a vývoje přes nákup dílů až po administraci všem ušetří spoustu peněz (prý až 5 miliard eur).
Jak bude fungovat?
Podíl obou koncernů na společném sdružení je 50/50, sídlo bude v Amsterdamu a šéfem se (přinejmenším na první pětiletku) stane zkušený matador Carlos Tavares (dosavadní šéf PSA), záda mu bude krýt předseda představenstva John Elkann (stávající předseda představenstva FCA). Společně chtějí oba koncerny utvrdit své pozice na trzích v Evropě, Severní i Jižní Americe, dále posilovat v Číně, na Středním východě a v Africe. K tomu jim má dopomoci neuvěřitelně široká výrobní síť továren ve 30 zemích světa, podpořená prací 400 000 pracovníků.
Koho sdružuje?
Pod křídly Stellantis bude 14 automobilových značek s celkovou produkcí kolem 8,7 milionu jednotek ročně. Jejich kompletní přehled vidíte na následující grafice.
Samozřejmě se postupně objevovaly dohady, zda spojení koncernů přežijí všechny a jistí adepti na odstřel tu jsou (v první řadě skomírající Lancia a klopýtající Chrysler), v tuto chvíli se však počítá se všemi, každá dostane šanci ukázat, zda si své místo v automobilovém světě zaslouží.
Co bude dál?
Stellantis v tuto chvíli pochopitelně neuvedl detaily strategie pro jednotlivé značky, zatím proběhlo jen jejich rozdělení do určitých segmentů, které ukazují jejich cílení a definují budoucí směr.
Mainstream: Citroën a Fiat spolu se sportovní divizí Abarth
Vyšší mainstream: Peugeot a Opel (Vauxhall)
Prémiové značky: DS, Alfa Romeo, Lancia
Luxusní: Maserati
Americké značky: Chrysler, Ram a Dodge včetně sportovní divize SRT a úpravce Mopar
Globální značka: Jeep
Budoucí vývoj koncernu a jeho značek ukáží až dílčí obchodní výsledky, ale s ohledem na dosavadní výsledky některých značek a současnou složitou situaci na trhu čeká na všechny pořádný kus práce, aby se tento kolos začal hýbat vlastní silou správným směrem. Jestli to ale někdo může zvládnout ukočírovat, je to právě Carlos Tavares, zachránce (postupně) Peugeotu, PSA a Opelu. Držíme mu palce!