Hlavní obsah

Steampunková šestikolka se prodala za statisíce

Foto: Bring a Trailer

Tahle šestikolka na základech Fordu Model A z roku 1928 je skutečně steampunkové mistrovské dílo

Auta na páru už jsou dneska více méně raritou, kterou najdete leda tak v muzeu. Pokud tedy nejste bohatý sběratel s dostatečnými financemi na skladování a udržování těchto strojů v chodu. Mnoho lidí si však nechtělo nechat svůj sen ujít, když se tak na prodej objevila ručně stavěná parní šestikolka, děly se věci…

Článek

Parní mašina má své základy na upraveném rámu Fordu Model A z roku 1928, který hostí také dvoudobý lodní parní motor, 13,2litrový bojler a hadice. Další výbava zahrnuje dva hořáky, parní píšťalu, přední i zadní světla a jednu bubnovou brzdu.

Samotný rám byl narovnán o 30 centimetrů, prodloužen o 122 centimetrů a dostal druhou řiditelnou přední nápravu. Povrch karoserie pak tvoří hliníkové a měděné pláty, viditelné především na kapotě a vzadu, kde najdete ještě dvě propanové lahve, lucernu i hasicí přístroj.

Foto: Bring a Trailer

Zadek připomíná loď, proto se mu říká boattail

Vpředu pracují dvě plynové lampy a také zmiňovaná píšťala s mosazným zvonkem, který může ovládat řidič pomocí mosazného řetězu. Bubnová brzda je na řidičově straně na zadním kole a ovládá se pákou mechanicky.

Foto: Bring a Trailer

Pohled do kokpitu potěší všechny steampunkové nadšence

Vůz nabídne dvě hliníková místa k sezení, nicméně pozor na nohy, všude kolem se motají pohonné řetězy. Obě přední nápravy je možné řídit čtyřramenným volantem a vpředu sledovat spotřebu vody nebo tlak kotle. Kolo původem ze soustruhu zase slouží jako škrticí klapka. Ptáte, kolik kilometrů že má stroj za sebou a jak rychle jede? Nikdo neví, nemá totiž žádný tachometr.

Pětikoňový punk

Lodní parní motor s výkonem pěti koní pohání zadní kola přes dva řetězové rozvody. Prodejce upozorňuje, že nahřátí bojleru trvá 45 minut a získaná energie vystačí na necelých pět kilometrů jízdy. Motor je vybaven mazacím systémem a přebytečná pára utíká pomocí speciální spojky pryč.

Foto: Bring a Trailer

Řetězové pohony jsou blízko nohou cestujících

Bojler má objem 13,2 litru a vodní nádrže pojmou necelých 80 litrů vody, kterou ohřívají dva propanové hořáky operující s tlakem 100 až 150 PSI. Nový majitel si také musí být vědom rizika, že v provozu je přední část vozidla více než horká.

A co to všechno stálo? Aukční společnost Bring a Trailer vydražila tento steampunkový skvost za 30 500 amerických dolarů, což je v přepočtu necelých 700 tisíc korun.

Ačkoli nejde o milionový obchod, pořád je to hodně peněz za složitý pětikoňový parní stroj, který ujede necelých pět kilometrů a startuje dlouhých 45 minut.

Nový majitel vzkázal, že na autě udělá několik modifikací a bude si s ním hrát na trati dlouhé půl míle, která se nachází v areálu jeho firmy.

Načítám