Hlavní obsah

Statistiky nehodovosti 2019: Češi bourají více, smrtí ubývá

Foto: Dmitry Kalinovsky / Shutterstock.com

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za uplynulý rok. Dopravních nehod sice přibylo, dobrou zprávou ale je, že při nich zemřelo méně lidí. Klesl také počet zraněných, naopak výše škod rostla. Pojďte se s námi podívat na detailnější čísla!

Článek

Počet dopravních nehod stoupl loni meziročně o 2 808 na 107 572. Pozitivní zprávou ale je, že při nich zemřelo o 18 lidí méně než v roce 2018, konkrétně tedy 547. To je třetí nejmenší počet od roku 1961, odkdy se statistika vede. Přesto by mohlo být ještě o dost lépe.

„Počet usmrcených mohl být výrazně nižší. Například viníci pod vlivem alkoholu nebo návykových látek usmrtili vloni 62 osob, přestože bylo meziročně evidováno o 14 obětí méně, podíl na všech usmrcených osobách činil více než 11 procent. K dalším zbytečným následkům dopravních nehod lze jednoznačně přiřadit také relativně vysoký podíl cestujících ve vozidlech, kteří nebyli připoutáni bezpečnostním pásem – zdaleka se to netýká jen řidičů, ale také spolujezdců,” říká ke statistice vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zraněno při dopravních nehodách bylo v uplynulém roce 23 935 osob (o 1 280 méně než o rok dříve), vážně zraněných pak bylo 2 110 (o 355 osob méně než v roce 2018). Počet vážně zraněných byl tak dokonce nejnižší za celou dobu, co se vývoj nehodovosti sleduje. Jedním z aspektů, proč tomu tak je, je bezesporu čím dál vyšší bezpečnostní úroveň nových aut, kterých u nás sice pomalu, ale jistě, na silnicích přibývá.

Co se však naopak rostlo, je celková výše škod. Ta v uplynulém roce činila přes 6,8 miliardy korun, což je o 290 milionů více než v roce předchozím. Nejčastější příčinou nehody bylo nevěnování se řízení, následuje nesprávné otáčení nebo couvání či nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Nejtragičtějšími příčinami nehod pak bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, přejetí do protisměru nebo opět nevěnování se řízení.

Foto: Shutterstock/Photographee.eu

Cyklisté bez přilby značně riskují, střet s automobilem v takových případech končí obvykle tragicky

Z 547 usmrcených osob bylo 223 řidičů osobních vozidel, 84 jejich spolujezdců, 73 motocyklistů, 36 cyklistů, 24 řidičů nákladních vozidel (a 5 jejich spolujezdců), čtyři osoby zahynuly v jiném motorovém vozidle, tři v autobuse a po jednom na malém motocyklu a na mopedu. Dalších 93 usmrcených připadá na chodce.

Za zmínku rozhodně stojí informace, že skoro osm z deseti usmrcených cyklistů nemělo při střetu na hlavě přilbu. Holt někteří lidé jsou zkrátka nepoučitelní… Nejtragičtějším měsícem na českých silnicích byl srpen, kdy na silnicích zemřelo 62 lidí. Naopak nejméně obětí si připsal leden, kdy zemřelo „jen” 25 osob.

„Přestože rok 2019 přinesl některá pozitivní zlepšení v bezpečnosti na silnicích, více než 540 ztracených životů je příliš vysoké číslo, které představuje nespočet lidských tragédií. Abychom počet smrtelných nehod snížili, potřebujeme konkrétní, měřitelná opatření nejen v prevenci, ale i v policejním dohledu, bezpečnějších silnicích a účinné legislativě. Proto jsem obnovil činnost Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu, která již připravila a schválila více než 40 opatření pro letošní rok. Připravujeme také akční plán BESIP na další dva roky a strategii na období od roku 2021,“ uvedl k čerstvé statistice ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého pak bude v nejbližších měsících hlavním úkolem zvýšit povědomí veřejnosti o rizicích, která na silnici hrozí.

Chystají se dopravně bezpečnostní akce i preventivní akce pro veřejnost. Ve spolupráci dopravní policie a Policejního prezidia pak má mimo jiné vzniknout seriál videí, která se budou propagovat na sociálních sítích. Tak uvidíme za rok, jak moc tato kampaň v reálném provozu pomůže.

Načítám