Článek
Zcela konkrétně se studie zaměřila na čtyři státy USA, kde byla marihuana povolena, a porovnala data nehodovosti od ledna 2012 do října 2017 s okolními státy, kde není kouření marihuany legální. Jednalo se o státy Colorado, Nevada, Oregon a Washington, pro poměření dat potom posloužila stejná data z Idaha, Montany, Utahu a Wyomingu. V rámci studie se pochopitelně vzaly v potaz i „rušivé faktory“, takže by měla být studie maximálně přesná.
A co se ukázalo? Čísla to vůbec nejsou hezká. IIHS zmiňuje průměrně 6% nárůst nehodovosti od doby, co se v daném státě zavedl legální prodej marihuany pro „rekreační použití“. Toto číslo je do značené míry podloženo i policejní statistikou, která zmiňuje nárůst nehodovosti po legalizaci o 5,2 %. Ať už je konkrétní nárůst jakýkoliv, zpráva od IIHS uvádí, že je patrná „Jasná indikace, že legalizace marihuany pro libovolné použití má negativní dopad na bezpečnost na silnicích“.
Pochopitelně vyvstává zásadní otázka – kolik lidí je při způsobení nehody pod vlivem THC? Toto číslo bohužel známo není. „Mnoho států neuvádí konzistentní informace o přítomnosti drog při havárii a nekonzistentní jsou také metody a postupy při kontrolách,“ říká dále zpráva.
I kdyby však tato data skutečně existovala, nemusela by být zcela relevantní. Na rozdíl od alkoholu, který z těla zcela vyprchá již po několika hodinách, THC se může udržet v těle ještě týdny po užití. To znamená, že ačkoliv se THC u nehody už nezjistí běžnými policejními metodami, může mít stále vliv na reakce a schopnosti řídit.
Daná statistika se pochopitelně netýká ani Evropy, natož potom ČR, ale jasně ukazuje, že legalizace, o níž se pochopitelně hovoří i u nás, může mít na bezpečnost na silnici poměrně nehezký dopad.