Článek
V málokterém autobusu můžete koukat z jednoho konce na druhý při pohledu ven bočním okýnkem, ale u kloubáku to jde v ostré zatáčce nebo na kruhovém objezdu. Taky poslouchat sténání namáhaných plechů a gumové harmoniky je neopakovatelný zážitek. A že je motor až úplně v zádi a poháněna jsou kola nástavby (v případě Karosy), to jsme taky nikdy tak docela nepochopili. Kloubový autobus je prostě malý zázrak.
A Nick Jordan z Austrálie (teď však bydlí ve Walesu) ho miloval natolik, že si pořídil výběhové Volvo B10MA z roku 1986 a přestavěl ho na pojízdný obytným dům. Vnitřní prostor je krásně vzdušný a prakticky dělený – hned za místem řidiče je kuchyň s velkým pracovním prostorem, elektrickým sporákem, mikrovlnkou, dvěma lednicemi, myčkou a dřezem s tekoucí vodou, uprostřed přední části je jídelní stůl a za ním příjemné posezení s originálními sedačkami, v zadní části je pak pracovna, koupelna se záchodem a ložnice s velkou postelí. Zkrátka ve 17 metrů dlouhém kloubovém autobusu je místo úplně na všechno.
Řízení je prý taky velmi jednoduché. Autobus má automatickou převodovku, a na rozdíl od Karos a Ikarusů jezdících u nás má toto Volvo motor v přední části mezi nápravami a poháněná je prostřední náprava (čili zadní kola přední části), takže je to jako jezdit s velkým autem s přívěsem. Samozřejmě potřebujete řidičský průkaz skupiny D, prostorovou představivost na velmi pokročilé úrovni a taky rychlé reakce, to až se budete vyhýbat nožům a hrncům letícím z kuchyňské linky při prvním ostrém zabrzdění.
Nick se na svém pojízdném domě pěkně vyřádil, celá stavba mu zabrala 2 roky. Nyní ho prodává s cenovkou lehce přes milion korun, ale vám nic nebrání postavit si svůj vlastní upravený podle vlastních preferencí. Stačí si sehnat kloubový autobus. A až se teď začnou dopravním podnikům záhadně ztrácet, tak víme proč…