Článek
Až v pátek vyrazí na trať Jan Kopecký, tedy úřadující mistr republiky a mistr světa kategorie WRC2, bude v úplně jiné pozici, než na jakou je zvyklý. Do posledního závodu českého mistráku totiž vstupoval už jako vítěz, ale letos nemá jistého vůbec nic. Čtyři vítězství v řadě a sedm celkově jsou sice skvělou vizitkou, ale na záda mu dýchá Filip Mareš, který startuje na Barumce nejen s vidinou možného titulu mistra republiky, ale především mu jde o titul juniorského mistra Evropy. „Jsme tovární posádka, musíme předvést profesionální výkon a samozřejmě, že chceme vyhrát,“ říká Jan Kopecký.
„Soustředíme se na boj o titul juniorského mistra Evropy. Ale taky víme, že můžeme zaútočit na titul mistra republiky, to když dokážeme Honzu porazit,“ vynáší karty Filip Mareš, který jede teprve druhou sezónu s autem třídy R5. A daří se mu náramně. „Prostě pojedeme to svoje, tlak bude jen takový, jaký si dokážeme sami na sebe připustit. Roman Kresta, který připravuje naše auto a je tady místní, nám bude mentorem, a my se budeme snažit, aby tohle nebyl náš poslední závod sezóny.“ Mareš tak naráží na fakt, že kdyby získal juniorský evropský titul, dostal by i tučnou finanční prémii, za kterou by se svým spolujezdcem Janem Hlouškem jeli ještě další dvě evropské soutěže.
Jenže zatímco tihle dva budou hlavními miláčky českých fanoušků, tak o titul mistra Evropy pojede Alexej Lukjaňuk, úřadující šampion, který se netají touhou vítězství obhájit. „Vloni jsme tady dojeli druzí za Kopeckým, který to tu dokonale zná. Já ale nejsem v situaci, abych mohl všechno vsadit na vítězství, pro mě jsou důležitější body do celkového pořadí, a tak budeme muset jet nejen srdcem, ale i hlavou,“ přiznává bez okolků ruský závodník, který startuje s Citroënem C3 R5. Šampionát vede, ale na záda mu dýchá Polák Lukasz Habaj (Fabia R5) a Brit Chris Ingram (Fabia R5).
Domácí fanoušky však budou zajímat i další české posádky, konkrétně Václav Pech, Jan Černý nebo Miroslav Jakeš. A spousta zasvěcených tvrdí, že černým koněm závodu by se mohl stát Tomáš Kostka, který pojede s novou evolucí závodní Škody Fabie, a přestože toho letos moc neodzávodil, zkušenosti a tah na branku mu rozhodně nechybí.
Na závodníky čeká od pátku do neděle 219 ostrých kilometrů a po loňském zkracování trati se pojede zase naplno, tedy mimo jiné i na oblíbené rychlostní zkoušce Pindula. Jedním z největších zážitků však bude bezesporu páteční městská rychlostní zkouška, která se tradičně jede na autobusovém nádraží ve Zlíně, a kde mají diváci šanci vidět závodníky pěkně zblízka. A právě tady se pojede i třetí závod šampionátu Grand Prix historických vozidel, který první víkend v září završí závod Zbraslav-Jíloviště. „Je to první ročník, ale na startu ve Zlíně bude bezmála třicet posádek v autech z dvacátých a třicátých let minulého století,“ slibuje atraktivní podívanou Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.
Letošní Barumka bude opravdovým zážitkem, o tom netřeba pochybovat. Bude to taky příprava na příští slavnostní, již padesátý ročník. Pořadatelé prosí všechny fanoušky, aby respektovali pokyny jejich i městské a státní policie. Vstupné na jednotlivé zkoušky je 150 Kč, na celý závod si pak můžete koupit vstupenku za 450 korun.