Článek
Tyto příběhy jsou vždy zajímavé, přesto nás ale právě tento, který se točí kolem krásného klasického Bentley, zaujal ještě o něco víc. Jde o model z roku 1936, jehož celý název zní Bentley 4½ Vanden Plas Tourer. Podle dostupných informací vyrobilo Bentley pouze šest stejných aut – tento konkrétní kus je jeden z posledních, který se dochoval. Mimochodem, Bentley se stejným šasi a stejným motorem excelovalo už v roce 1928 při závodě v Le Mans. Věhlasná značka se právě v roce 1936 rozhodla, že zkusí postavit své již představené modely z repasovaných dílů, přičemž realizaci záměru si vyzkoušela právě na zmiňované šestici. Karoserii pak dodala tehdy velmi populární karosárna Vanden Plas.
Až do roku 1952 auto vlastnil jeho první majitel, ale v tomto roce jej od něj koupil velitel námořního letectva a pilot Charles Blackham. A nemyslete si, nejde jen tak o nějakého pilota! Charles patřil do letky, která v dubnu 1945 zaměřila a posléze i bombardovala Orlí hnízdo, tedy útočiště a sídlo Adolfa Hitlera. Jde o obrovský komplex, dnes hojně navštěvovaný turisty, propojený sítí tunelů, který byl postaven vysoko v kopcích. Dostat se k němu po zemi bylo tehdy prakticky nemožné, a proto se Britové rozhodli zaútočit ze vzduchu. A právě v této letce byl Charles.
Když Charles auto koupil, nikdo se tomu ani nedivil. Měl auta hodně rád, a tak s tímto krásným kouskem také téměř denně jezdil. Není se ale co divit, že po pár letech přišla chvíle, kdy Bentley potřebovalo větší servis, který už se ale podle majitele nevyplatil. Proto vůz v roce 1988 odstavil do garáže a pořídil si něco novějšího. Pro nás je ovšem nepochopitelné, že na garáž i na vůz v ní nakonec úplně zapomněl. A stejně tak i jeho blízcí. Copak se na tak krásné Bentley dá zapomenout? Dá se vůbec zapomenout na nějaké auto?
Vypadá to, že ano. Charles bohužel v lednu zemřel, bylo mu 92 let, načež rodina začala řešit jeho pozůstalost. A v té souvislosti narazila na zapomenuté Bentley. Než si ho nechat a opravovat ho, rozhodla se, že ho dá do prodeje. A teď přijde další zajímavost. Faktem je, že jde o poměrně jedinečný model, který však není v moc dobrém stavu. Motor nefunguje a interiér i karoserie jsou hodně zničené. Přesto se našel kupec, který byl ochotný zaplatit 444 375 liber, tedy bezmála 14 milionů korun. A to je opravdu hodně i na tak zajímavé auto. O dražbu, která proběhla ve vojenském muzeu v Duxfordu, se postaral aukční dům H Classics, přičemž část výtěžku putovala právě na péči o válečné veterány.