Hlavní obsah

Stanou se z autonomních taxíků pojízdné nevěstince?

Foto: Mercedes-Benz

Autonomní vůz se prohání městem. Co se děje za jeho tónovanými skly, to nikdo netuší

Soudě dle celé řady odhadů a směřování automobilek, blíží se k nám mílovými kroky budoucnost, v níž už mnozí z nás nebudou muset řídit. Ranní doprava najednou přestane být otravná, neboť cestou do práce zapneme autopilota, hodíme nohy nahoru, přečteme si ranní zpravodajství, posnídáme nebo prostě dospíme to, co jsme nestihli v noci. Jenomže všechna ta zářná autonomní budoucnost má i svoje temné lemování.

Článek

Vznikla už celá řada studií, které hovoří o tom, co se společností jako takovou udělá masivní příchod autonomní dopravy – tedy dopravy, v níž se auta řídí sama. Jeden z černých scénářů mluví třeba o tom, že začne celé lidstvo poměrně masivně „chlastat“. Protože jakmile nebudou muset lidé řídit, rannímu drinku na probuzení a pár pivům u oběda už nebude vůbec nic bránit, nemluvě o lehkosti páteční interhospodské dopravy.

Jenže alkohol prý nebude jedinou lidskou neřestí, které autonomní doprava popustí uzdu. Úplně nová studie s názvem „Autonomous vehicles and the future of urban tourism“ (Autonomní vozidla a budoucnost městské turistiky) hovoří o stavu, kdy se z autonomních taxíků stanou pojízdné „nevěstince“. Studie se objevila na serveru Research Gate a jejími autory jsou Scott Cohen z University v Surrey a Debbie Hopkins z Oxfordu.

Studie se totiž mimo jiné zabývá možností, že by se z taxislužeb budoucnosti staly prakticky náhrady dnešních hodinových hotelů. Autonomní vozy s lůžkovou úpravou by ve městech prostě vozily „lehké ženy“ i s jejich „kunčofty“, což se z dlouhodobého hlediska pravděpodobně vyplatí víc než pronájmy prostor v centrech. Zkrátka vznikne něco na způsob legendární amsterdamské „čtvrti červených luceren“, ale na kolech.

Foto: Mercedes-Benz

Podle Mercedesu F 015 bude interiér moderního autonomního vozu vypadat jako designová kancelář

Na druhou stranu pochopitelně nelze předpokládat, že by se tyto amorálnosti děly v vozech normálních taxislužeb. Společnosti jako Uber nebo Waymo, které chtějí autonomní taxíky v budoucnu spustit, nainstalují do svých aut kamery, aby předešly jakýmkoliv nekalostem na jejich palubě. Jenže totéž se nedá říct o různých sdílených vozech soukromníků. Za zatemněnými okny těchto aut se potom bude dít totéž, co se děje v hodinových hotelech. Jen bude mít celé toto podnikání levnější režijní náklady a bude logisticky jednodušší, neboť nevěstinec na kolech prostě dojede za zákazníkem.

Studie ovšem zmiňuje i další, tentokrát o dost morálnější poznatky, týkající se sexu v autě a hotelech. Autonomní auta totiž dost změní cestování jako takové. Když při dlouhých cestách autem lidé nebudou muset řídit, logicky budou mít více času na sebe a cestování v páru si budou moci zpříjemnit úplně jinými způsoby, než jen povídáním a posloucháním rádia. V neposlední řadě pak půjde v autonomních autech úplně normálně spát, což prakticky eliminuje potřebu zastávek na noc. Klasickým hotelům a motelům, žijícím z projíždějících turistů, by tedy v budoucnu mohly docela významně poklesnou tržby.

Foto: Volvo

Podle konceptu 360c od Volva dojde i na lůžkovou úpravu

Ať už se podíváme na kteroukoliv součást studie, její náhledy na dopravu budoucnosti jsou přinejmenším k zamyšlení. Ať tak či onak, minimálně v horizontu jednoho desetiletí zcela jistě nehrozí, že se v ulicích kolem nás začnou prohánět kolony pojízdných nevěstinců. Studie si totiž velmi dobře uvědomuje, že autonomní technologie jsou aktuálně stále v plenkách. Výše zmíněné scénáře se mohou začít odehrávat až teprve tehdy, jakmile přijde ke slovu autonomní řízení čtvrté úrovně, což se předpokládá kolem roku 2040. V tu dobu už by totiž mělo být reálné, aby vůz kompletně převzal kontrolu sám nad sebou i bez toho, aniž by seděl za volantem řidič v roli kontrolora.

Související témata:
Načítám