Článek
Vznikla už celá řada studií, které hovoří o tom, co se společností jako takovou udělá masivní příchod autonomní dopravy – tedy dopravy, v níž se auta řídí sama. Jeden z černých scénářů mluví třeba o tom, že začne celé lidstvo poměrně masivně „chlastat“. Protože jakmile nebudou muset lidé řídit, rannímu drinku na probuzení a pár pivům u oběda už nebude vůbec nic bránit, nemluvě o lehkosti páteční interhospodské dopravy.
Jenže alkohol prý nebude jedinou lidskou neřestí, které autonomní doprava popustí uzdu. Úplně nová studie s názvem „Autonomous vehicles and the future of urban tourism“ (Autonomní vozidla a budoucnost městské turistiky) hovoří o stavu, kdy se z autonomních taxíků stanou pojízdné „nevěstince“. Studie se objevila na serveru Research Gate a jejími autory jsou Scott Cohen z University v Surrey a Debbie Hopkins z Oxfordu.
Studie se totiž mimo jiné zabývá možností, že by se z taxislužeb budoucnosti staly prakticky náhrady dnešních hodinových hotelů. Autonomní vozy s lůžkovou úpravou by ve městech prostě vozily „lehké ženy“ i s jejich „kunčofty“, což se z dlouhodobého hlediska pravděpodobně vyplatí víc než pronájmy prostor v centrech. Zkrátka vznikne něco na způsob legendární amsterdamské „čtvrti červených luceren“, ale na kolech.
Na druhou stranu pochopitelně nelze předpokládat, že by se tyto amorálnosti děly v vozech normálních taxislužeb. Společnosti jako Uber nebo Waymo, které chtějí autonomní taxíky v budoucnu spustit, nainstalují do svých aut kamery, aby předešly jakýmkoliv nekalostem na jejich palubě. Jenže totéž se nedá říct o různých sdílených vozech soukromníků. Za zatemněnými okny těchto aut se potom bude dít totéž, co se děje v hodinových hotelech. Jen bude mít celé toto podnikání levnější režijní náklady a bude logisticky jednodušší, neboť nevěstinec na kolech prostě dojede za zákazníkem.
Studie ovšem zmiňuje i další, tentokrát o dost morálnější poznatky, týkající se sexu v autě a hotelech. Autonomní auta totiž dost změní cestování jako takové. Když při dlouhých cestách autem lidé nebudou muset řídit, logicky budou mít více času na sebe a cestování v páru si budou moci zpříjemnit úplně jinými způsoby, než jen povídáním a posloucháním rádia. V neposlední řadě pak půjde v autonomních autech úplně normálně spát, což prakticky eliminuje potřebu zastávek na noc. Klasickým hotelům a motelům, žijícím z projíždějících turistů, by tedy v budoucnu mohly docela významně poklesnou tržby.
Ať už se podíváme na kteroukoliv součást studie, její náhledy na dopravu budoucnosti jsou přinejmenším k zamyšlení. Ať tak či onak, minimálně v horizontu jednoho desetiletí zcela jistě nehrozí, že se v ulicích kolem nás začnou prohánět kolony pojízdných nevěstinců. Studie si totiž velmi dobře uvědomuje, že autonomní technologie jsou aktuálně stále v plenkách. Výše zmíněné scénáře se mohou začít odehrávat až teprve tehdy, jakmile přijde ke slovu autonomní řízení čtvrté úrovně, což se předpokládá kolem roku 2040. V tu dobu už by totiž mělo být reálné, aby vůz kompletně převzal kontrolu sám nad sebou i bez toho, aniž by seděl za volantem řidič v roli kontrolora.