Článek
Škoda Auto je bezpochyby nejsilnější značkou na českém trhu. Má to samozřejmě své důvody – auta mají české kořeny, rodí se (zatím) v tuzemských továrnách a odlaďují je čeští inženýři a vývojáři, kteří mnohdy předvedou úžasný výkon.
Typickým příkladem je Škoda Scala – i přes regulace a omezení ze stran mateřského Volkswagenu jde o nebezpečného konkurenta Volkswagenu Golf. Ale co Škoda Kamiq, která aktuálně nastoupila na náš trh s malými SUV a už stihla dosáhnout skoro 500 prvních registrací (do září 2019). Udělali jsme v redakci malý průzkum a přinášíme vám několik pohledů na otázku, jestli se Škoda Kamiq stane nejprodávanějším modelem značky v České republice.
Jan Majurník
Ne, nestane. Důvod je jednoduchý – český národ miluje auta s velkým kufrem, takže model Škoda Octavia dlouho nic nepřekoná. Nejžádanější model Škodovky je také vyhledávaným artiklem mezi firmami, takže tvoří nemalou část prodaných vozidel. Kamiq rozhodně zaujme veřejnost, masy a potenciální soukromé kupce, které zlákají výhody malého SUV a přenesou se přes všeobecná negativa crossoverů.
Dokonce ani základní cena necelých 380 tisíc podle mě nepřesvědčí kupující, aby místo si osvědčené klasiky za startovní cenu 450 tisíc koupili právě nový a lépe vybavený Kamiq.
Navíc čtvrtá generace dlouhodobě nejprodávanějšího vozu značky už klepe na dveře a podle špiónských fotek se je vážně na co těšit. Zatímco Kamiq už ničím moc nepřekvapí, Octavia čeká teprve na svůj debut.
Petr Jeřábek
Škoda Octavia je bezesporu stále nejprodávanějším a nejpopulárnějším modelem z celé palety domácí automobilky. Má více než dvacetiletou tradici a většina firemních i soukromých zákazníků jsou konzervativci, a tak Octavii nemá dlouhodobě šanci žádný jiný model snadno vystrnadit. Na druhou stranu stačí trocha prodejních statistik a vidíme, že zájem o tradiční karosářské varianty typu liftback i hatchback meziročně mírně klesá. Není to problém jen automobilky Škoda.
Kamiq představuje segment, který stále poměrně výrazně roste. V Číně jich Škoda Auto prodala už loni 28 tisíc kusů a až v letošním roce zamířil Kamiq na místní evropské trhy. A zaznamenává velký úspěch. Jeho kufr je menší než u Scaly a o mnoho menší než u Octavie. Cena leží jen mírně nad modelem Scala, přičemž Kamiq vytváří image, která je více trendy. Zatímco Scala i Octavia jsou velmi usedlá tradiční auta, Kamiq působí svěže a nově.
Ačkoli nejsem osobně velkým příznivcem segmentu SUV a pořád si myslím, že tradiční hatchback nabídne řidiči příjemnější svezení, zůstávám s tímto názorem už v menšině. Kamiq se bude v České republice jistě výborně prodávat fyzickým osobám i přes nabídky operativních leasingů. Zde by se mohl skutečně stát nejpopulárnějším modelem automobilky roku 2020. Firemní flotiloví zákazníci však budou nadále i v příštím roce nejčastěji kupovat model Octavia.
Dominik Valášek
Souhlasím s Honzou v tom, že v pozici celkové špičky Octavii jen tak něco neshodí a to zejména kvůli firemním zákazníkům. Na poli prodejů (a dlouhodobých pronájmů) soukromým zákazníkům by ale mohla být situace úplně jiná. Je totiž potřeba doplnit a uvědomit si jednu důležitou věc — nastupující generace řidičů nechce jezdit tím, čím jezdili jejich rodiče. Právě proto se trend masivně přesunul z praktických rodinných MPV právě k SUV a podobná situace nyní panuje i ve třídě kompaktních hatchbacků.
Jak už bylo řečeno mockrát, SUV nenabídne lepší vlastnosti a málokdy se pochlubí lepší prostorností, ale je zkrátka módní a trendy. A pak je tu i cenový rozdíl, který už se zmenšil natolik, že si zákazníci stylovější auto klidně dopřejí. Řečeno jednou větou — Kamiq se dle mého nestane plošně nejprodávanější Škodovkou, ale ve sféře prodejů soukromým zákazníkům má velmi slušnou šanci.
Martin Jánský
Mohl by! SUV a crossovery se totiž prodávají jak teplé housky na krámě, až je ten hlad trhu k neuvěření, a Kamiq by se na téhle vlně popularity mohl krásně svézt. Ostatně už teď je Škoda zavalená objednávkami, poptávka je prý vyšší než očekávali...
Kamiq je totiž víc šmrncovní než Scala, přičemž není o mnoho dražší. Nová Octavia zase poskočí kvalitativně i cenově o kousek výš, takže se prohloubí už teď znatelný cenový rozdíl (o Karoqu ani nemluvě). Kamiq by se tak mohl stát ideálním kompromisem – má tu správnou rodinnou velikost, dostatečnou praktičnost, atraktivní výbavu, slušně jezdí a ani s litrovým motorem nebude působit podměrečně. Mohl by se tak stát přesně tím autem, které potřebujete.
A co si myslíte vy? Připojte se k nám, napište svůj pohled do komentářů a hlasujte v naší anketě o tom, jestli Škoda Kamiq v Česku převálcuje ostatní modely mladoboleslavské automobilky.