Článek
Pokud tu i přesto tušíte jedno malé „ale“, tušíte správně. Co do absolutní rychlosti je totiž stále nejrychlejší Bugatti Chiron se svojí hodnotou 304 mil za hodinu, což je v kilometrech nějakých 486 za hodinu. Jenže to nikdy nezajelo druhou jízdu v opačném směru, která je k oficiálnímu rekordu potřeba. Po testovací dráze koncernu VW Ehra-Lessien totiž jezdí testovaná auta vždy pouze v jednom směru. Asfalt už je za ta léta údajně zrnitý a při jízdě opačným směrem by to znamenalo potenciálně nebezpečné zahřívání pneumatik. Tedy, údajně…
SSC Tuatara však na Floridě zajelo svoji jízdu v obou směrech, tak jak velí pravidla. A přestože loni za volantem Tuatary seděl závodní jezdec Oliver Webb, tentokrát se tohoto úkolu zhostil sám majitel konkrétního SSC Tuatara s číslem šasi 001, chlapík jménem Larry Caplin. Oproti předešlému pokusu navíc neměl k dispozici tak dlouhou dráhu – ve vesmírném centru Johnnyho Bohmera na Floridě měli k dispozici vzdálenost pouze nějakých 3,7 kilometru. Což nejsou zrovna příznivé podmínky pro rekord…
Přesto Tuatara zaznamenala pár několika impozantních výsledků. Tak například během jedné z jízd již během pouhých 1 600 metrů (jedné míle) uháněla rychlostí 393 km/h. V Shelby SuperCars však potřebovali překonat hodnotu 447 km/h, stanovenou Koenigseggem Agera RS v roce 2017.
V jednom směru byla rychlost 450,1 km/h, při druhém pokusu, provedeném přesně o 50 minut později, to bylo 460,4 km/h. Výsledná rychlost je tedy 455,2 km/h, a SSC Tuatara se s ní může zapsat do historie jako nejrychlejší produkční auto světa. S hodnotou 460,4 dokonce Tuatara překonala švédský hypersport i co do absolutní rychlosti, která v případě Koenigseggu byla 457,9.
SSC Tuatara pohání 5,9l V8 twin-turbo s plochou klikovou hřídelí, za jehož vznikem stojí v USA vyhlášený motorář Tom Nelson. Motor je schopný vyvinout na pohon směsí E85 výkon celých 1 750 koní. V případě běžného benzinu, který v USA seženete u pumpy, to potom dělá 1 350 koní.
Po pochybnostech a ne zcela pozitivní publicitě, která se snesla na firmu SSC North America, se tak její zakladatel Jerod Shelby k problému postavil čelem. Přiznal, že v datech opravdu jsou jisté nepřesnosti, a tak poměrně promptně zorganizoval další jízdu, byť už nebyla k dispozici dlouhatánská State Route 160 v Nevadě, tak jako na podzim 2020. Tentokrát byl u události přítomen také nezávislý analytik Robert Mitchell, který legitimnost rekordu potvrdil.
Nicméně nezdá se, že by v Shelby SuperCars řekli své poslední slovo – podle Jeroda Shelbyho by společnost v budoucnu hodnotu nejvyšší rychlosti ráda ještě o něco navýšila. Nechme se překvapit. Je však potřeba mít na paměti, že dalšími uchazeči o rekord jsou Hennessey Venom F5, a nesmíme zapomenout ani na Koenigsegg Jesko Absolut, který by dost možná mohl z celého souboje vyjít jako celkový vítěz, neboť jeho teoretická maximální rychlost je až 532 km/h. Evidentně se ještě máme na co těšit.