Článek
Podle studie amerického úřadu má elektrické auto finální účinnost 77 až 82 %, což jsou velmi solidní čísla. Plných 17 % přitom dělá rekuperační brždění, bez něho by byla účinnost nižší a činila by přibližně 60 až 65 %.
Paradoxně jedny z největších ztrát u elektromobilu proběhnou už v momentě, kdy se baterie vozu nabíjí. Samotný proces nabíjení totiž ztratí přibližně 16 % energie. Dalších 16 % jsou přirozené ztráty v pohonném ústrojí, což je logicky překonávání všech elektrických a mechanických odporů. Další ztrátovost je prakticky zanedbatelná. Nanejvýš 4 % padnou na pohon příslušenství, jako je klimatizace, vyhřívání sedadel, topení, ventilace, světla, rádio a další prvky. Něco málo (2,5 %) jsou parazitické ztráty, zatímco ztráty při stání zapnutého vozidla jsou prakticky neměřitelné.
Teď ovšem k těm horším zprávám. Konvenční auta se spalovacími motory jsou oproti elektromobilům drasticky neúčinná, což je přirozeně dáno neúčinností samotného motoru. Až 62 % energie ukryté v palivu je zde vydáno na teplotní ztráty, kdy se energie prostě „vytopí“ do atmosféry přes chladicí a výfukový systém. Celkově pístový motor podle studie ztratí 68 až 72 % energie sám o sobě.
Dalších 5 až 6 % padne na ztráty v pohonném ústrojí – tedy v převodovce a diferenciálech, 3 % zmizí při stání na volnoběh, maximálně 2 % seberou světla a komfortní příslušenství a 4 až 6 % dělají parazitické ztráty, kam patří třeba čerpání oleje, vody a paliva, pohon systému zapalování a další. V konečném důsledku se na silnici přenese mezi 16 a 25 % energie.
I přesto však zůstávají spalovací auta stále na vrcholu, především proto, že nepotřebují těžké baterie s omezeným dojezdem a stačí je pouze dotankovat. Naštěstí i u spalovacích motorů se blýská na lepší časy. Třeba Toyota s Mazdou chtějí rapidně zvednout účinnost svých motorů, ovšem zapojit by se měly také další značky.