Hlavní obsah

Srovnání energetické ztráty elektromobilů a běžných aut

Foto: Mercedes-Benz

Ilustrační obrázek

Ministerstvo energetiky USA – konkrétně Úřad pro energetickou účinnost a obnovitelné zdroje - vyšlo na světlo světa s novou a poměrně zajímavou studií. Ta porovnává účinnost a energetické ztráty u spalovacích vozidel a elektromobilů. Asi se není čemu divit, že z této bitvy vychází elektrická auta vítězně, je však překvapující, jak velký rozdíl to je.

Článek
Foto: U.S. Department of Energy and U.S. Environmental Protection Agency

Energetické ztráty u elektromobilu

Podle studie amerického úřadu má elektrické auto finální účinnost 77 až 82 %, což jsou velmi solidní čísla. Plných 17 % přitom dělá rekuperační brždění, bez něho by byla účinnost nižší a činila by přibližně 60 až 65 %.

Paradoxně jedny z největších ztrát u elektromobilu proběhnou už v momentě, kdy se baterie vozu nabíjí. Samotný proces nabíjení totiž ztratí přibližně 16 % energie. Dalších 16 % jsou přirozené ztráty v pohonném ústrojí, což je logicky překonávání všech elektrických a mechanických odporů. Další ztrátovost je prakticky zanedbatelná. Nanejvýš 4 % padnou na pohon příslušenství, jako je klimatizace, vyhřívání sedadel, topení, ventilace, světla, rádio a další prvky. Něco málo (2,5 %) jsou parazitické ztráty, zatímco ztráty při stání zapnutého vozidla jsou prakticky neměřitelné.

Foto: U.S. Department of Energy and U.S. Environmental Protection Agency

Energetické ztráty u automobilu se spalovacím motorem

Teď ovšem k těm horším zprávám. Konvenční auta se spalovacími motory jsou oproti elektromobilům drasticky neúčinná, což je přirozeně dáno neúčinností samotného motoru. Až 62 % energie ukryté v palivu je zde vydáno na teplotní ztráty, kdy se energie prostě „vytopí“ do atmosféry přes chladicí a výfukový systém. Celkově pístový motor podle studie ztratí 68 až 72 % energie sám o sobě.

Dalších 5 až 6 % padne na ztráty v pohonném ústrojí – tedy v převodovce a diferenciálech, 3 % zmizí při stání na volnoběh, maximálně 2 % seberou světla a komfortní příslušenství a 4 až 6 % dělají parazitické ztráty, kam patří třeba čerpání oleje, vody a paliva, pohon systému zapalování a další. V konečném důsledku se na silnici přenese mezi 16 a 25 % energie.

I přesto však zůstávají spalovací auta stále na vrcholu, především proto, že nepotřebují těžké baterie s omezeným dojezdem a stačí je pouze dotankovat. Naštěstí i u spalovacích motorů se blýská na lepší časy. Třeba Toyota s Mazdou chtějí rapidně zvednout účinnost svých motorů, ovšem zapojit by se měly také další značky.

Související témata:
Načítám