Článek
Lancia Thema byla vlajkovou lodí italské automobilky. Poprvé se představila v roce 1986 v Turíně a hned zapadla mezi produkci díky citlivě navrženému designu od Giugiara. Její platforma se zaplatila díky použití v dalších autech – Alfa Romeo 164, Fiat Croma a Saab 9000. Lancia měla ale být luxusní značkou italského koncernu, proto dostala kotoučové brzdy na všech kolech a do příplatkové výbavy samosvorný diferenciál, automatickou klimatizaci a sportovní režim jízdy.
Zpočátku mezi nejlepší verze patřila přeplňovaná Thema 2.0 16VT nebo atmosférický šestiválec 2.9, ale teprve verze 8.32 naplno kralovala. Přitom byla maximálně nenápadná a pravý potenciál prozrazoval snad jen žlutý štítek na masce a prazích nebo dvojitý výfuk. V interiéru sázela vrcholná Thema na maximální kvalitu a používala vytříbené materiály jako alcantara, dřevo, kůže a vše precizně zpracované a slícované. Fušérství zde nemělo místo.
Tuhle Themu jste ale chtěli kvůli motoru pod kapotou. Mít v luxusním nenápadném italském sedanu třílitrový vidlicový osmiválec od Ferrari je prostě cool. Konkrétně pochází tenhle dvaatřicetiventil z modelu 308 GTB Quattrovalvoe se vstřikováním Bosch. Tady ale pohání přední kola silou 215 koní a točivým momentem 285 Nm. Na stovce je velký sedan za 6,8 sekundy a zvládne až 240 km/h. Později s katalyzátorem sice 10 koní ztratil, stále ale platil za senzační stroj.
Motor a výkon ale není všechno, proto Thema dostala elektronické tlumiče BOGE s měnitelnými režimy Auto a Sport. Víceprvková zadní náprava bojovala proti fyzikálním zákonitostem těžkého motoru vpředu a k silnici jí pomáhalo přitlačovat výsuvné zadní křídlo. Kdyby to ani tak nestačilo, dostala Thema větrané kotouče a systém ABS. Tenkrát navíc autu stačily jen patnáctipalcová kola, takže to není udrncaná herka.
Lancia testovala i prototypy s pohonem všech kol a když koukáme na Deltu Integrale, mrzí nás, že to nedotáhla ke zdárnému konci. Zákazníci se tak dočkali jen omlazené verze s jinými světlomety a nárazníky. Dnes jde o ceněný a vzácný kousek, vlastně vzácnější než Ferrari, jehož motor ho pohání.