Hlavní obsah

Správné vlečení přívěsu předchází nechtěným průšvihům

Foto: Michal Jirák

Tažení přívěsu sice není žádná věda, ale má svá určitá pravidla. Držte se jich a náklad jistě bezpečně dovezete do cíle

Kdo by někdy nepotřeboval odvézt vlek plný věcí nebo třeba naložit na podval jiné vozidlo a vyrazit vstříc cestám? No jo, ale jak na to, aby se nic nepokazilo? Pokud nepatříte mezi zkušené matadory, jistě vám přijde vhod náš komplexní manuál připravený se specialisty ze Škoda Auto.

Článek

Abyste měli jistotu, že se smíte do plánovaného převozu přípojného vozidla vůbec legálně pustit, uděláme vám pořádek v legislativě. S řidičským průkazem skupiny B máte automaticky možnost zapřáhnout za automobil do 3,5 tuny vlek s celkovou hmotností nepřevyšující 750 kg, nebo řídit jízdní soupravu zahrnující přípojné vozidlo o celkové hmotnosti nad 750 kg, pokud součet celkových hmotností obou vozidel soupravy nepřekročí 3,5 tuny.

Foto: Michal Jirák

S řidičákem skupiny B smíte táhnout i přívěs s celkovou hmotností nad 750 kg, avšak celková hmotnost obou vozidel jízdní soupravy nesmí překročit 3,5 tuny

Jestliže potřebujete kočírovat jízdní soupravu, kde celková hmotnost přípojného vozidla převyšuje 750 kg a součet celkových hmotností obou vozidel převyšuje 3 500 kg, avšak nepřekračuje 4 250 kg, existuje řešení. Stačí se jen přihlásit do autoškoly, tam složit doplňkovou zkoušku a nechat si do „papírů“ zapsat harmonizovaný kód B96.

Když už budete ve školícím centru pro řidiče, zeptejte se i na skupinu B+E. Úspěšné absolvování tohoto kurzu vám umožní za běžným automobilem do 3,5 tuny legálně táhnout přívěs, jehož celková hmotnost nepřevýší 3 500 kg.

Foto: Michal Jirák

Řidičské oprávnění skupiny B+E vám umožní za automobilem spadajícím do skupiny B legálně táhnout přívěs, jehož celková hmotnost nepřevýší 3,5 tuny

Jak správně připojit

Úplným základem je správné připojení přívěsu. Ujistěte se, že máte tažné zařízení auta pevně zafixované. Oj vleku poté nasaďte na „kouli“ a zajistěte ji. Především brzděná přípojná vozidla často disponují pojistným lankem (nebo řetězem), které by mělo být při jízdě umístěno na závěsu nebo zaháknuto v blízkosti samotného automobilu. Zpravidla ocelová věcička funguje v případě nechtěného odpojení vleku od tažného vozidla jako aktivátor nouzové brzdy, typicky při dopravní nehodě.

Foto: Michal Jirák

Nezapomeňte správně umístit pojistné ocelové lanko, při nehodě může tahle malá věcička eliminovat další škody

Dejte si pozor ještě na elektrickou instalaci. „Elektropřípojka zajišťuje osvětlení přívěsu, případně přenáší další funkce z vozidla na přívěs a z přívěsu na vozidlo. Elektropřípojka může být buď univerzální, nebo typová, tedy určená pro konkrétní vozidlo. Univerzální i typové elektroinstalace mohou mít 7 pin nebo 13 pin zásuvku. Pro připojení obytného přívěsu nebo přívěsu s couvacím světlem  je potřeba použít 13 pin elektropřípojku, v ostatních případech je dostačující 7 pin. Důrazně doporučujeme použít přesnou typovou elektroinstalaci,“ vysvětluje Pavel Jína, mluvčí Škoda Auto Česká republika.

Foto: Michal Jirák

Dnes už má většina moderních přívěsů 13pinovou elektropřípojku

Existují však i redukce, proto se nemusíte bát, že by vaše cesta skončila hned na začátku kvůli nekompatibilní elektrice.

Jak správně naložit

Když už máte soupravu kompletní, můžete se dát do nakládání. Během prací myslete vždy na optimální rozložení hmotnosti. Zamezte také pohybu věcí uvnitř nákladového prostoru vozíku. Každý špatný tah v přívěsovém tetrisu pak může v provozu znamenat zvýšenou nestabilitu přípojného vozidla, jeho přílišné rozkmitání, nebo dokonce malér ve formě nehody.

Foto: Michal Jirák

Věci, které by mohly volně cestovat uvnitř vleku, zajistěte proti pohybu

„Z hlediska výrobce tažného vozidla je informace v návodu na obsluhu vozidla, která v obecné rovině radí těžké předměty zajistit proti pohybu a rozmístit pokud možno v blízkosti nápravy přívěsu. Malé a lehké věci ideálně umístěte do zavazadlového prostoru vozu – pozor, nikoliv na roletu zadního okna. Přesné podmínky zatížení a rozložení hmoty stanovuje výrobce nákladních a obytných přívěsů,“ radí Jína.

Foto: Michal Jirák

Pokud si s něčím nevíte rady, zkuste se prvně podívat do návodu k obsluze

Zásady bezpečné jízdy

Máte naloženo, sbaleno. Teď už zbývá jen vyrazit. Jak rychle však můžete jet? Přípojná vozidla se u nás dělí do čtyř kategorií, přičemž základní nejvyšší povolená rychlost jízdní soupravy je 80 kilometrů za hodinu. Některé typy přívěsů však mají rozšířené schválení vydané technickou zkušebnou, takže s nimi smíte jet i rychlostí 90, 100 nebo až 130 kilometrů za hodinu. Tuto především českou specialitu však mnohdy neakceptují v sousedních zemích a za překročení tamní povolené rychlosti můžete vyhrát až nepříjemně vysokou pokutu.

Foto: Michal Jirák

Například v Česku můžete s homologovaným přívěsem uhánět rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. V sousedních zemích však pro jízdní soupravy mnohdy platí striktní osmdesátka

Na silnici nezapomínejte, že jste delší než obvykle. To platí hlavně ve městech či v ostrých zatáčkách. Pokud je vlek v pořádku, kopíruje dráhu automobilu, ovšem vzhledem k délce si kolikrát musíte takzvaně nadjíždět, abyste získali více prostoru pro manévrování.

Při vlečení raději nasaďte defenzivní styl řízení, více přemýšlejte dopředu a držte si delší odstupy od ostatních vozidel. Auto s vlekem je zkrátka těžší, má horší jízdní vlastnosti a déle brzdí. Táhnete-li krytý přívěs nebo vezete-li na podvalu jiné vozidlo, dejte si pozor na boční nárazový vítr. Ten umí rozhodit i zkušené šoféry.

Foto: Michal Jirák

V provozu volte raději defenzivní jízdní styl a myslete dopředu

Jak na couvání

Konečně a bezpečně v cíli. Vyvstává však potřeba zaparkovat. Tak se do toho pusťme. Prvně musíte znát pravidlo opačného zatáčení. Zadní část přívěsu se vytáčí na opačnou stranu než záď automobilu, takže když chcete zatočit s přívěsem doprava, volant musí směřovat doleva. To samé platí i naopak.

Foto: Michal Jirák

Při couvání nezapomeňte, že se zadní část přívěsu vytáčí na opačnou stranu než záď automobilu

Myslíte si, že zacouvat rovně je legrace? Naopak, jde o jeden z nejtěžších úkonů, jelikož i při nepatrném natočení zádi dochází k odchýlení vleku. Všeobecně tedy platí, že jemné výkyvy do stran srovnáte natočením volantu do směru vybočení. Pokud se vlek stačí mírně doleva, srovnáte jej pomalým zatočením volantu doleva.

Foto: Michal Jirák

Ani couvání v přímém směru není legrace, stačí jen nepatrné natočení zádi a vlek se začne stáčet do strany

Jakýkoliv manévr provádějte s rozvahou a pomalu. Pravidelně sledujte obě zpětná zrcátka, couvejte plynule a vnímejte, jak přípojné vozidlo reaguje na vaše pohyby.

Vybrané moderní automobily však nabídnou pokročilý asistenční systém, který usnadní jízdu i manipulaci s přívěsem. Navíc jde o další stupeň pasivní bezpečnosti. Jak vlastně takový elektronický pomocník funguje? Ukázkovým příkladem je „škodovácký“ systém Trailer Assist, který najdete v modelech Superb, Kodiaq a Karoq.

Foto: Michal Jirák

Vybrané škodovky mají šikovného pomocníka, který s přívěsem zacouvá za vás

„Systém se aktivuje zařazením zpětného chodu a stisknutím příslušného tlačítka. Polohu přívěsu vůči vozu pak řidič nastavuje ovládačem zpětných zrcátek. Trailer Assist systém během manévru přebírá volant, řidič ovládá rychlost manévru. Pro srovnání přívěsu do osy s vozidlem nakloní řidič ovladač zrcátek dozadu,“ upřesňuje Pavel Jína.

Foto: Michal Jirák

Během zásahu pomocníka pro couvání s přívěsem vozidlo samo zatáčí, řidič pouze ovládá brzdu a plyn

Krátkodobé parkování přívěsu, například před obchodním domem, má svoje pravidla. Jestliže areál nemá k dispozici vyhrazená stání pro jízdní soupravy nebo dlouhé automobily, ale jen klasická příčná místa, měli byste odstavit auto i vozík zvlášť. Mnohdy realizované zastavení přes pět parkovacích míst je akorát výzvou pro městské strážníky k udělení pár set korunového pozdravu.

Foto: Michal Jirák

Ilustrační fotografie pořízená v uzavřeném prostoru Polygonu Hradec Králové ukazuje, jak byste v reálném provozu neměli parkovat

Jak na manipulaci

Po zaparkování zajistěte tažné vozidlo i přívěs. U přípojného vozidla odpojte konektor ze zásuvky, odjistěte oj, sejměte pojistné lanko a vlek opatrně sundejte ze závěsu automobilu. Některé typy přívěsů mohou být vybaveny pomocným kolečkem, které přijde vhod pro snadnější manipulaci.

Foto: Michal Jirák

Před manipulací se zaparkovaným přívěsem se nejprve ujistěte, že jsou obě vozidla bezpečně zajištěna proti pohybu. Poté pokračujte v odpojování

Jestliže má vaše vozidlo pevné tažné zařízení, vaše práce zde končí. Pokud však disponuje sklopným či odnímatelným závěsem, měli byste jej demontovat nebo sklopit pod nárazník.

Ať už vás vlečení přípojného vozidla živí, nebo s ním jezdíte sporadicky, případně čekáte na premiéru, tak vždy myslete na bezpečnost a vezměte si k srdci dočasná pravidla i omezení. Nezapomeňte, že i maličký vlek dokáže rozhodit velké auto, a ne všechno ukočíruje moderní elektronika.

Za zapůjčení přípojného vozidla a technickou konzultaci vděčíme panu Hrůzovi z královéhradecké autoškoly J Fotografie byly pořízeny v areálu instituce Polygon Hradec Králové, tedy v uzavřeném prostoru bez přístupu veřejnosti.

Načítám