Článek
Abyste měli jistotu, že se smíte do plánovaného převozu přípojného vozidla vůbec legálně pustit, uděláme vám pořádek v legislativě. S řidičským průkazem skupiny B máte automaticky možnost zapřáhnout za automobil do 3,5 tuny vlek s celkovou hmotností nepřevyšující 750 kg, nebo řídit jízdní soupravu zahrnující přípojné vozidlo o celkové hmotnosti nad 750 kg, pokud součet celkových hmotností obou vozidel soupravy nepřekročí 3,5 tuny.
Jestliže potřebujete kočírovat jízdní soupravu, kde celková hmotnost přípojného vozidla převyšuje 750 kg a součet celkových hmotností obou vozidel převyšuje 3 500 kg, avšak nepřekračuje 4 250 kg, existuje řešení. Stačí se jen přihlásit do autoškoly, tam složit doplňkovou zkoušku a nechat si do „papírů“ zapsat harmonizovaný kód B96.
Když už budete ve školícím centru pro řidiče, zeptejte se i na skupinu B+E. Úspěšné absolvování tohoto kurzu vám umožní za běžným automobilem do 3,5 tuny legálně táhnout přívěs, jehož celková hmotnost nepřevýší 3 500 kg.
Jak správně připojit
Úplným základem je správné připojení přívěsu. Ujistěte se, že máte tažné zařízení auta pevně zafixované. Oj vleku poté nasaďte na „kouli“ a zajistěte ji. Především brzděná přípojná vozidla často disponují pojistným lankem (nebo řetězem), které by mělo být při jízdě umístěno na závěsu nebo zaháknuto v blízkosti samotného automobilu. Zpravidla ocelová věcička funguje v případě nechtěného odpojení vleku od tažného vozidla jako aktivátor nouzové brzdy, typicky při dopravní nehodě.
Dejte si pozor ještě na elektrickou instalaci. „Elektropřípojka zajišťuje osvětlení přívěsu, případně přenáší další funkce z vozidla na přívěs a z přívěsu na vozidlo. Elektropřípojka může být buď univerzální, nebo typová, tedy určená pro konkrétní vozidlo. Univerzální i typové elektroinstalace mohou mít 7 pin nebo 13 pin zásuvku. Pro připojení obytného přívěsu nebo přívěsu s couvacím světlem je potřeba použít 13 pin elektropřípojku, v ostatních případech je dostačující 7 pin. Důrazně doporučujeme použít přesnou typovou elektroinstalaci,“ vysvětluje Pavel Jína, mluvčí Škoda Auto Česká republika.
Existují však i redukce, proto se nemusíte bát, že by vaše cesta skončila hned na začátku kvůli nekompatibilní elektrice.
Jak správně naložit
Když už máte soupravu kompletní, můžete se dát do nakládání. Během prací myslete vždy na optimální rozložení hmotnosti. Zamezte také pohybu věcí uvnitř nákladového prostoru vozíku. Každý špatný tah v přívěsovém tetrisu pak může v provozu znamenat zvýšenou nestabilitu přípojného vozidla, jeho přílišné rozkmitání, nebo dokonce malér ve formě nehody.
„Z hlediska výrobce tažného vozidla je informace v návodu na obsluhu vozidla, která v obecné rovině radí těžké předměty zajistit proti pohybu a rozmístit pokud možno v blízkosti nápravy přívěsu. Malé a lehké věci ideálně umístěte do zavazadlového prostoru vozu – pozor, nikoliv na roletu zadního okna. Přesné podmínky zatížení a rozložení hmoty stanovuje výrobce nákladních a obytných přívěsů,“ radí Jína.
Zásady bezpečné jízdy
Máte naloženo, sbaleno. Teď už zbývá jen vyrazit. Jak rychle však můžete jet? Přípojná vozidla se u nás dělí do čtyř kategorií, přičemž základní nejvyšší povolená rychlost jízdní soupravy je 80 kilometrů za hodinu. Některé typy přívěsů však mají rozšířené schválení vydané technickou zkušebnou, takže s nimi smíte jet i rychlostí 90, 100 nebo až 130 kilometrů za hodinu. Tuto především českou specialitu však mnohdy neakceptují v sousedních zemích a za překročení tamní povolené rychlosti můžete vyhrát až nepříjemně vysokou pokutu.
Na silnici nezapomínejte, že jste delší než obvykle. To platí hlavně ve městech či v ostrých zatáčkách. Pokud je vlek v pořádku, kopíruje dráhu automobilu, ovšem vzhledem k délce si kolikrát musíte takzvaně nadjíždět, abyste získali více prostoru pro manévrování.
Při vlečení raději nasaďte defenzivní styl řízení, více přemýšlejte dopředu a držte si delší odstupy od ostatních vozidel. Auto s vlekem je zkrátka těžší, má horší jízdní vlastnosti a déle brzdí. Táhnete-li krytý přívěs nebo vezete-li na podvalu jiné vozidlo, dejte si pozor na boční nárazový vítr. Ten umí rozhodit i zkušené šoféry.
Jak na couvání
Konečně a bezpečně v cíli. Vyvstává však potřeba zaparkovat. Tak se do toho pusťme. Prvně musíte znát pravidlo opačného zatáčení. Zadní část přívěsu se vytáčí na opačnou stranu než záď automobilu, takže když chcete zatočit s přívěsem doprava, volant musí směřovat doleva. To samé platí i naopak.
Myslíte si, že zacouvat rovně je legrace? Naopak, jde o jeden z nejtěžších úkonů, jelikož i při nepatrném natočení zádi dochází k odchýlení vleku. Všeobecně tedy platí, že jemné výkyvy do stran srovnáte natočením volantu do směru vybočení. Pokud se vlek stačí mírně doleva, srovnáte jej pomalým zatočením volantu doleva.
Jakýkoliv manévr provádějte s rozvahou a pomalu. Pravidelně sledujte obě zpětná zrcátka, couvejte plynule a vnímejte, jak přípojné vozidlo reaguje na vaše pohyby.
Vybrané moderní automobily však nabídnou pokročilý asistenční systém, který usnadní jízdu i manipulaci s přívěsem. Navíc jde o další stupeň pasivní bezpečnosti. Jak vlastně takový elektronický pomocník funguje? Ukázkovým příkladem je „škodovácký“ systém Trailer Assist, který najdete v modelech Superb, Kodiaq a Karoq.
„Systém se aktivuje zařazením zpětného chodu a stisknutím příslušného tlačítka. Polohu přívěsu vůči vozu pak řidič nastavuje ovládačem zpětných zrcátek. Trailer Assist systém během manévru přebírá volant, řidič ovládá rychlost manévru. Pro srovnání přívěsu do osy s vozidlem nakloní řidič ovladač zrcátek dozadu,“ upřesňuje Pavel Jína.
Krátkodobé parkování přívěsu, například před obchodním domem, má svoje pravidla. Jestliže areál nemá k dispozici vyhrazená stání pro jízdní soupravy nebo dlouhé automobily, ale jen klasická příčná místa, měli byste odstavit auto i vozík zvlášť. Mnohdy realizované zastavení přes pět parkovacích míst je akorát výzvou pro městské strážníky k udělení pár set korunového pozdravu.
Jak na manipulaci
Po zaparkování zajistěte tažné vozidlo i přívěs. U přípojného vozidla odpojte konektor ze zásuvky, odjistěte oj, sejměte pojistné lanko a vlek opatrně sundejte ze závěsu automobilu. Některé typy přívěsů mohou být vybaveny pomocným kolečkem, které přijde vhod pro snadnější manipulaci.
Jestliže má vaše vozidlo pevné tažné zařízení, vaše práce zde končí. Pokud však disponuje sklopným či odnímatelným závěsem, měli byste jej demontovat nebo sklopit pod nárazník.
Ať už vás vlečení přípojného vozidla živí, nebo s ním jezdíte sporadicky, případně čekáte na premiéru, tak vždy myslete na bezpečnost a vezměte si k srdci dočasná pravidla i omezení. Nezapomeňte, že i maličký vlek dokáže rozhodit velké auto, a ne všechno ukočíruje moderní elektronika.
Za zapůjčení přípojného vozidla a technickou konzultaci vděčíme panu Hrůzovi z královéhradecké autoškoly J Fotografie byly pořízeny v areálu instituce Polygon Hradec Králové, tedy v uzavřeném prostoru bez přístupu veřejnosti.