Článek
První práce na pohonu auta za použití plynové turbíny byly zahájeny už v roce 1965, ale až po deseti letech se ukázal na tokijském autosalonu první prototyp v karoserii sedanu Century a s výkonem 71 koní. Nás ale zajímá až rok 1977, kdy se představil malý sportovní typ Sports 800 Gas turbine-Hybrid.
Svět se v tu dobu vzpamatovával z ropné krize, kterou měl stále v čerstvé paměti, a turbíny se jevily jako zajímavá alternativa ke klasickému pohonu. Jen se nenechte zmást těmi tvary, karoserii malého sportovního modelu si Toyota vybrala kvůli nízké hmotnosti a dobré aerodynamice. Interiér nezměnila vůbec, jen na otáčkoměru byla poznámka, že si máte čísla vynásobit deseti tisíci. V devadesáti tisících začíná červené pole a ukazatel je cejchován až do sta tisíc.
Ačkoliv byl automobil v karoserii sportovního kupé, udávala Toyota jeho výkon jen 30 koní a vybavila jej pouze dvoustupňovou převodovkou. Plynová turbína s jednou hřídelí se nastěhovala pod přední kapotu místo původního motoru, ale nepoháněla na rozdíl od něj kola. Veškerý výkon z ní totiž putoval do generátoru elektrického proudu, který byl vpředu před ní.
Generovaná elektrická energie putovala do elektromotoru umístěného ve středovém tunelu zhruba někde pod palubkou. Pak už putovala síla klasicky do zmíněné převodovky a přes kloubový křídel do diferenciálu zadní nápravy. Akumulátor k pohonu elektromotoru byl umístěn v zavazadlovém prostoru. Výsledkem bylo zhruba tunu vážící auto s opravdu netradiční pohonnou jednotkou. Jak už jsme ale říkali, sportovní výkony automobilku nezajímaly. Hlavně že bylo auto schopné pohybu a dokázalo, že toto řešení vůbec funguje.
Kromě zmíněného řešení Toyota zkoušela i pohon s dvouhřídelovou turbínou a bez elektromotoru, nešlo tedy o hybrid. Toto řešení vypadalo slibněji a fungovalo lépe, takže od sedmdesátých let se pokračovalo jen v jeho vývoji. Pohon se zkoušel v autobusech i sportovních kupé, ale nakonec nebyl o tolik lepší než klasický spalovací motor. Nezávisle na Toyotě ke stejnému názoru dospěl i koncern British Leyland. A tak dnes stále většinou tankujeme benzin nebo naftu a teprve se postupně učíme ve větší míře nabíjet.