Článek
Zatímco Jawetta se příliš nerozšířila, nejslavnějších mopedů Stadion S11 vzniklo přes 150 tisíc, takže se jich také nejvíce dochovalo. Kozí dech nebo splašené trubky byly nejčastějšími výrazy, s nimiž vstoupily tyto skromné stroje do povědomí veřejnosti, nicméně byly dostupné (za cenu jedné a půl běžné výplaty), takže se na přelomu padesátých a šedesátých let značně rozšířily. Navíc nevyžadovaly registrační značku ani řidičský průkaz. Mohl je řídit každý, kdo dosáhl 15 let, není-li pochybnosti o jeho zdravotní způsobilosti…
Náročný vývoj Stadionu
O výrobě mopedů se začalo uvažovat během roku 1955. Rozhodnutím Ministerstva automobilového průmyslu a zemědělských strojů ČSR byl výrobou nových mopedů pověřen národní podnik Motor České Budějovice, známý tvůrce karburátorů, malolitrážních motorů a dalších zařízení, ale navržení a konstrukci mopedu dostali za úkol v Ústřední konstrukční kanceláři veloprůmyslu v Rokycanech (ÚKK), protože moped má přece blíže k velocipedu než k motocyklu! Toto rozhodnutí se ale ukázalo být zásadní chybou, protože první konstrukce Stadionu byla poddimenzovaná a nečekané prasknutí hlavy přední vidlice zapříčinilo dokonce smrtelné nehody (tehdy nebyly předepsány přílby)! Po defektu upadlo přední kolo i s blatníkem a jezdec na mopedu udělal přemet…
Z důvodu návaznosti na bicykly byl pro produkci Stadionů S11 vybrán výrobce jízdních kol Velo-Stadion v Rakovníku, který byl začleněn jako pobočný závod 02 pod českobudějovický Motor, kde v roce 1957 zahájili výrobu mopedových motorů. Problémem byl výběr motoru, vznikly nevyhovující prototypy v ČZ Strakonice, ale první mopedy značené S1 jezdily s dovezenými německými padesátkami Sachs, jenže jejich větší import pro valutovou náročnost nepřicházel do úvahy.
Spolupráce s pražskou Jawou
Nakonec bylo rozhodnuto o spolupráci s Výzkumným a vývojovým závodem Jawa v Praze-Strašnicích, který vyvinul malé dvoudobé jednoválce o objemu 49,8 kubických centimetrů s horizontálně uloženým válcem pro svůj připravovaný moped Jawetta (typ 551), ale také poskytl pomocnou ruku a na žádost Motoru vytvořil motor Jawa typ 552 se shodnou spodní částí, ale se stojatým válcem skloněným šikmo vpřed podle vzoru Sachs 50. Parametry typů 551 a 552 byly téměř shodné, tedy vrtání válce 38 mm, zdvih pístu 44 mm, výkon 1,5 koně (1,1 kW) při otáčkách 4 250 (Stadion) nebo 4 500 (Jawetta) a točivý moment 2,65 Nm při 2 500 ot./min.
Motor byl samozřejmě chlazený náporovým vzduchem, s dvoudobým pracovním cyklem, tříkanálový s vratným vyplachováním a spalováním směsi benzin-olej v poměru 20:1. Poháněl zadní kolo stodvanáctičlánkovým řetězem Favorit přes dvoustupňovou převodovku s řazením otočnou rukojetí, primární převod měl ozubená kola, spojka byla lamelová v olejové lázni a umístěná přímo na klikovém hřídeli. Podle definice mopedu nesměly chybět pedály, celkový převod šlapadel na zadní kolo měl ve dvou stupních hodnoty 1:1,17 a v rychlém 1:0,58.
Stadion S11 byl první
Prvním sériovým typem byl tedy Stadion S11 z Rakovníka, na pohled prozrazující původ z jízdního kola s dámským otevřeným provedením rámu, tedy jen spodní rámovou trubkou pro snazší nasedání i v sukni. Přední vidlice s předsunutými kyvnými vahadly byla několikrát rekonstruována a hlavně zesílena, výrobce je vyměňoval zdarma, ale problémem bylo, že vzhledem k absenci registrací neměl přesný přehled o majitelích, takže poddimenzované hlavy vidlice mohly u mnoha strojů zůstat. Také původní odpružení s pryžovými prstenci bylo nahrazeno vinutými ocelovými pružinami s pryžovými dorazy.
Zadní kolo bylo uloženo v rámu přímo bez odpružení. Nádrž o objemu 3 litry benzinové směsi vystačila dlouho, udávaná spotřeba paliva při rychlosti 20/30/40 km/h činila 1,4/1,6/1,9 litru na stovku kilometrů; brzdná dráha z největší rychlosti 40 km/h byla dvanáct metrů při použití ruční i nožní brzdy. Moped vážil 42 kg připravený k jízdě a uvezl až 100 kg, přičemž největší zatížení předního kola bylo 52 kg a zadního 90 kg.
Nástupci jedenáctky a překvapení
Stadion S11 zachytil nástup mopedů a touhu občanů po mobilitě, v roce 1960 se prodával za 1 900 Kčs, jedna pneumatika stála 80 Kčs (měla rozměry 2,00 – 23). Podle dostupných údajů se prodalo přes 150 tisíc kusů. Zatímco typ S11 vycházel konstrukčně z jízdních kol, které továrna v Rakovníku vyráběla až do roku 1956, koncem roku 1960 se představil nový typ Stadion S22 v evropském stylu se smíšenou konstrukcí rámu (svařenec z plechových výlisků a ocelové trubky), jenž vynikal působivým designem a odpruženým zadním kolem v kyvné vidlici s dvojicemi jednotek vinutá pružina/tlumič.
Výkon převzatého motoru Jawa 552, který vyráběl národní podnik Motor České Budějovice, vzrostl na 1,8 koně (1,3 kW) při 4 250 ot./min, hodnota největšího točivého momentu se nezměnila. Pohotovostní hmotnost vzrostla na 51,6 kg, větší nádrž na rámu ale měla objem 5,6 litru. Pneumatiky byly širší 2,25 – 23. Provozní parametry se příliš nezměnily, byla uváděna nižší spotřeba 1,6 l/100 km při rychlosti 40 km/h, brzdná dráha ze čtyřicítky se zkrátila na 9,7 metru.
V šedesátých letech se zvýšila životní úroveň obyvatelstva a zájem o mopedy poklesl, takže produkce byla v Rakovníku ukončena roku 1965 a podnik se vrátil k jízdním kolům. Přesto Stadion S22 dosáhl výroby 240 tisíc kusů, kromě toho se od 1962 vyráběla sportovní verze Stadion S23 s horizontální nádrží jako u motocyklu a uzavřeným rámem s horní rámovou trubkou. Typy S23 se hlavně vyvážely (cca 2 500 kusů), jeden nádherný exemplář nedávno objevil Martin Samson z Chicaga s tím, že moped má najeto pouhých 60 mil (96 km). Do USA se exportovaly se značkou Jawa. Ve své vlasti však Jawa neuspěla, její Jawettu z let 1958 – 1962 odbytem překonal Stadion, vyráběný v letech 1957 – 1965.