Článek
Když se řekne hasiči, patrně si vybavíte bandu vycvičených borců v nehořlavých mundúrech, co se v obří cisterně plné vody řítí k výjezdu. A nutno dodat, že jim to jde zpravidla lépe než protagonistům německé kapely Rammstein ve videoklipu k písni s příznačným názvem Benzin.
Jenže pouze o upravených náklaďácích vozový park Hasičského záchranného sboru České republiky není – máme tu totiž pár opravdových lahůdek, a to od tanků po obojživelníky. Tato technika je však až příliš výjimečná na to, aby mohla parkovat pod střechou každé stanice, proto se jednotlivé kusy vyskytují zejména v dislokacích Záchranného útvaru HZS ČR.
Pokud ovšem dojde k nějakému velkému průšvihu, hrají předmětná vozidla při zásazích naprosto klíčovou roli. Pojďme se tedy společně podívat na výběr toho nejzajímavějšího z hasičských speciálů.
Cisternová zodolněná stříkačka CZS 40
Pokud už někam vyjíždí tahle balistickou ochranou úrovně 2 zodolněná stříkačka s filtroventilací, můžete si být jisti, že spěchá řešit skutečný průšvih. Vozidlo o hmotnosti 36 tun se používá v prostředí s vysokou mírou ohrožení obsluhy, podvozku a hasící technologie.
CZS 40 potkáte v hořících chemičkách, při lesních požárech nebo všude tam, kde hrozí exploze munice či tlakových lahví. Srdcem speciálu je 373kilowattový diesel s automatickou převodovkou. V rámci zajímavé výbavy jmenujeme termokameru nebo systém řiditelných náprav AWS.
Cisternová zodolněná stříkačka CZS 15
Model CZS 15 je vlastně jen specifickou modifikací velitelského požárního automobilu. Podobně jako CZS 40 pracuje v nebezpečném prostředí, disponuje balistickou ochranou druhé úrovně, filtroventilací, termokamerou a pozičními kamerami. Rytmus života udává 17,1 tuny vážícímu vozu 300kilowattový motor od Tatry a automatická převodovka. Speciál také slouží jako průzkumník v zamořeném prostředí.
Požární tank Spot-55
Divoce vyhlížející tank pracuje jako pomocník během hašení požárů v náročných terénních podmínkách a v průmyslových oblastech. Balisticky chráněný stroj o hmotnosti 47,5 tuny uhání rychlostí nejvýše 50 kilometrů za hodinu, ovšem nabídne brodivost až 1,4 metru. Dosah obou lafet je až 60 metrů, přičemž nádrže pojmou jak vodu, tak pěnu.
Vyprošťovací tank VT 72B
Když vyvstane potřeba vyprostit složitě zapadlá, zavalená nebo převrácená vozidla, vlaky či třeba lodě, přijde na řadu tank VT 72B. Díky přítomné radlici, jeřábu a navijáku se stroj využívá též při demolici budov a objektů. S hmotností 45,8 tuny a výkonem motoru 573 kW jde o speciál, co umí jet v terénu rychlostí i 30 kilometrů za hodinu, zatímco po silnici až 60 kilometrů za hodinu.
Cisternové vozidlo CV 40
Kolos s pěti nápravami slouží jako obrovská zásobárna vody – jeho nádrž má objem 21 000 litrů. Auto lze tedy potkat například během lesních požárů (v lese hydranty skutečně nejsou) nebo při zásobování CZS 15 a CZS 40. Pohonný agregát této cisterny tvoří motor Cummins o výkonu 447 kW a automat značky Allison. Hmotnost vozu včetně náplní pak dosahuje 42 tun.
Vyprošťovací automobil VYA 30
Speciál postavený na základech Tatry T 815-7 nabídne pohon 8x8 a možnost takzvaného krabího chodu, kdy všechny nápravy zatočí stejným směrem a vůz se pohybuje šikmo do boku. Automobil se třemi silnými navijáky slouží primárně jako pomocník při vyprošťování zapadnuté nebo havarované techniky, a navíc disponuje ještě jeřábem s nosností břemen do hmotnosti 30 tun. Motor modelu VYA 30 má výkon sice jen 325 kW, zato však umožňuje jízdu nejvyšší rychlostí až 100 kilometrů za hodinu.
Univerzální dokončovací stroj UDS 214
Téměř 25 tun vážící speciál Tatra T 815-7 s pohonem 6x6 a motorem o výkonu 280 kW pracuje během rozkrývání sutin zřícených budov, dále při provádění výkopových, zemních a demoličních prací, a také asistuje u drobných terénních úprav. Další nasazení zahrnuje čištění koryt vodních toků, nakládku zeminy či jiného materiálu nebo rozrušování ledového příkrovu a nánosů ker.
Pásový nakladač CAT 973D
Na první pohled vypadá CAT 973D jako obyčejný červený bagřík, jenže předmětný stroj má balistickou ochranu a zvýšenou mechanickou i tepelnou odolnost. V rámci výbavy se bavíme o kamerách, termokameře a možnosti dálkového ovládání vozidla na vzdálenost cirka 200 metrů. Tenhle fachman zasahuje všude tam, kde může být hasičům nebezpečno, avšak situace vyžaduje odklizení přebytečného materiálu (sutiny apod.).
Obojživelný pásový transportér PTS-10
Máme pro vás hádanku. Umí plout po vodě (až 10 km/h) nebo jezdit po souši (až 42 km/h). Vozí lidi (až 72 osob), materiál, a dokonce zvládne lámat led do tloušťky 30 centimetrů. Váží 17 tun a jeho motor poskytne výkon 258 kW. Co je to? Ano, správně, mluvíme o obojživelném pásovém transportéru PTS-10.
Nákladní automobil s hydraulickou rukou Tatra T 815-7
Dvoumístné víceúčelové nákladní vozidlo sloužící pro evakuaci osob i z těžko přístupných míst nebo zaplavených oblastí (brodivost až 1,5 m) rovněž zajišťuje přepravu materiálu humanitární pomoci do zasažených oblastí. Přednostmi speciálu jsou hydraulická ruka, navijáky, pohon 8x8, užitečné zatížení až 22 tun a výkonný 325kilowattový motor.
Čtyřkolka Polaris Ranger XP 900
Věděli jste, že hasiči mají také čtyřkolky určené k nasazení v těžko přístupných místech? Přes 750 kilogramů těžký model Polaris Ranger XP 900 s výkonem motoru 51 kW disponuje ještě šikovnou korbou pro převoz různorodého nákladu. Jde tedy o jeden z nejmenších motorizovaných zásahových speciálů v Česku.
Sací bagr MAN TGS
Stroj s podivným názvem a pohonem 6x6 je určen k nasávání mokrých i suchých materiálů, například kapalin, kalů, zeminy, kamení, zdiva a jiných. Výstup kompresoru také umožňuje připojení dvou kusů pneumatického nářadí. Vozidlo váží lehce přes 21,5 tuny, jeho motor vyprodukuje nejvyšší výkon 324 kW a maximální rychlost činí 90 kilometrů za hodinu.
Seznam specializované techniky nás přece jen uklidnil, že pokud by nastal nějaký nestandardní malér, jsou hrdinové v hasičských uniformách schopni jej adekvátně řešit. Za leskem některých speciálů se však skrývá bída jejich stáří. Mnohé kusy značně přesluhují a finanční toky ze stran vlády nejsou pro potřeby (nákupy) sboru dostatečné. I železní golemové s mocnými motory a modrými majáky totiž musí jednou do důchodu a nemohou sloužit věčně…
Na tvorbě článku se ochotně podíleli také por. Mgr. Jana Urbancová a brig. gen. Ing. David Kareš ze Záchranného útvaru HZS ČR, za což oběma aktérům děkujeme.