Hlavní obsah

Špatný tlak v pneu zvýší spotřebu a může zavinit nehodu

Foto: Andrey_Popov / Shutterstock.com

Tlak v pneumatikách byste měli ideálně měřit svým měřákem, tlakoměry na pumpách nepatří k nejpřesnějším

Na jaře a na podzim, v průběhu přezouvání pneumatik, většina řidičů zodpovědně řeší, jaké pneumatiky si má pořídit. Nekonečně dlouhou dobu probírají nezávislé testy, porovnávají ceny, čtou více či méně kvalitní doporučení a řeší to se svými známými. V průběhu roku pak ale nevěnují ani chvilku tomu základnímu – vůbec se nestarají o to, jestli mají jejich pneumatiky ten správný tlak!

Článek

Je to až komické. Je jedno, jestli mají zánovní Fabii, nové BMW M3 nebo jeté Volvo XC90, když je čas koupit nové pneumatiky, jsou někteří řidiči schopni strávit klidně i hodiny výběrem toho správného obutí. Když už se rozhodnou pro model a značku, tak pak pro změnu řeší, jestli si je objednají přes internet a něco tak ušetří, aby pak zase zaplatili víc v pneuservisu, protože kdyby si gumy koupili tam, přezutí by bylo zdarma nebo alespoň se slevou. No, a tím to končí. Pak už si totiž ani nevzpomenou, že by měli věnovat sotva tři minuty měsíčně tomu nejdůležitějšímu – změřit, zda mají v těch krásných, nových a po dlouhém zvažování pečlivě vybraných pneumatikách ten správný tlak.

Podle některých průzkumů jezdí až tři čtvrtiny řidičů na pneumatikách s nevyhovujícím tlakem. Většinou jsou podhuštěné. Veškerá péče o ně přitom spočívá v tom, že dvakrát za rok nechají auto přezout a při té příležitosti jim přece tlak v pneumatikách nastaví. Jenže i samotní výrobci varují, že většina pneumatik má drobný únik, který je dobrý čas od času korigovat. „Záleží to na počtu ujetých kilometrů, na konkrétní pneumatice i ráfku, může se to zkrátka lišit,“ vysvětluje Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR. „Dříve se doporučovalo kontrolovat tlak v pneumatikách při každém druhém tankování, teď asi bude stačit jednou za čtrnáct dní nebo za měsíc, podle toho, kolik kilometrů najezdíte.“ Měření by mělo probíhat ideálně certifikovaným manometrem, ty na benzinkách mohou ukazovat různě.

„Vždy se řídí hodnotami tlaku, které předepisuje výrobce automobilu,“ říká Martin Šípek z bruntálského servisu BP Autosport. „Ten se navíc většinou liší podle zatížení vozu. Takže když jedete v zimě autem na lyže celá rodina, bude to chtít gumy trochu přifouknout, než když jezdíte sám do práce,“ vysvětluje.

Podhuštěná pneumatika se může v krajním případě při ostrém manévru i zout. „Každopádně je náchylnější na mechanické poškození a kvůli většímu valivému odporu zvyšuje i spotřebu paliva,“ vypočítává dva hlavní argumenty Libor Budina z Autoklubu. Opakem je pak přefouknutá pneumatika, která je náchylnější ke smyku. Někteří řidiči pneumatiky přefukují záměrně, aby snížili spotřebu paliva, ale je to na úkor jejich bezpečí.

Policie vám kvůli špatně nafoukaným pneumatikám pokutu nedá, může provést jen kontrolu správného rozměru a výšky dezénu. Pokutu ale můžete dostat za jízdu na letních pneumatikách v zimních podmínkách, nebo v úseku, kde je použití zimních pneumatik přikázáno.

Každopádně platí, že pneumatiky by se měly hustit ideálně za studena a kontrolovat tedy jednou za měsíc, a to i tehdy, když máte chytré ventilky, které tlak pneumatiky promítají do palubního počítače. Správný tlak pneumatik u vašeho vozu pak většinou zjistíte na samolepce na vnitřní straně víčka nádrže nebo na sloupku dveří u řidiče, s jistotou ho ale najdete v manuálu k vozidlu. Pozor si pak dejte, aby vám při výměně pneumatik v autoservisu nafoukali pneumatiky na předepsanou hodnotu, leckde se totiž uchylují ke standardnímu 2,3 baru s dovětkem: „To je v pohodě na všechno.“

Načítám