Článek
Přísné nastavení emisních norem nutí výrobce přecházet k elektromobilitě, ať chtějí nebo ne – a ať jsou připraveni, nebo ne. To by nebylo úplně špatně, elektroauta přinášejí pro uživatele celou řadu výhod. Jenže jejich technologie se teprve vyvíjí a infrastruktura zaostává. Vše se zkrátka tlačí bez rozmyslu moc narychlo. Německý start-up však nyní přichází s novou technologií, která může pomoci vdechnout benzinovým motorům nový život. Slibuje totiž, že dokáže snížit spotřebu spalovacího motoru až o 30 % a emise dokonce až o 80 %!
S efektivitou zážehových motorů si technici hrají po celou dobu jejich existence – počet válců a objem, materiály a tvary spalovacích komor, snižování odporu pohyblivých částí, turbodmychadla a kompresory, proměnné časování ventilů, zvýšený kompresní poměr, vypínání válců atd. Jedním z hlavních cílů je zvýšení efektivity zážehu směsi paliva a vzduchu. Vysokotlaké vstřikování dokáže perfektně připravit směs, ale samotný proces spalování je pořád hodně živelný (pochopitelně). Více svíček na válec zase tolik nepomáhá a jen zvyšuje komplexitu motoru, ani plasma nepřinesla zásadní zlepšení, experimentovalo se dokonce i s laserem, což však nikdy nedospělo dál než do fáze pokusů. Převratnou novinkou by se však mohla stát mikrovlnná technologie.
Že vás to nenapadlo dřív, že? No, to si nevyčítejte, nenapadlo to prakticky nikoho – kromě bratrů Armina a Volkera Gallatze z německého start-upu příznačně nazvaného Micro Wave Ignition (MWI). Místo klasické jiskry ze svíčky k zážehu směsi používají mikrovlnný pulz, který by měl umožnit prohoření směsi v celém jejím objemu, a přispět tak kromě snížení spotřeby a emisí také k prodloužení životnosti motoru (spalování probíhá za nižších teplot). A ta nejlepší část – technologie je snadno aplikovatelná na současné motory, není třeba žádný zásadní a drahý redesign.
Obchodní kredibilitu celému projektu přidává Wendelin Wiedeking, bývalý šéf Porsche s rozsáhlými zkušenostmi z automobilové branže: „Jsem přesvědčený, že MWI přináší zásadní technickou inovaci s obrovským tržním potenciálem.“ Nu, co jiného by měl říkat, když spoluvlastní asi 20 % celé firmy. Pokud se však všechny teorie potvrdí v praxi a celý projekt zafunguje i finančně, mohla by to být skutečně zásadní změna pro celý automobilový průmysl. Uvidíme, držme si palce…