Článek
Spousta otázek visí ve vzduchu a někteří manažeři na přímo položenou otázku reagují takříkajíc po špičkách. Tisková mluvčí Volkswagenu k tomu jen řekla, že automobilka pečlivě vyhodnocuje akce, kterých se účastní. Oficiální stanovisko Volva je zase takové, že raději prezentují svoje auta napřímo klientům. A když jsem na stánku Audi marně sháněl PR manažera z České republiky, dovolal jsem se mu do Prahy. „Audi v Paříži nevystavuje,“ řekl mi Jiří Rozkošný do telefonu. A ta velká expozice, kde je kromě několika e-tronů i celá nabízená paleta? „To je práce francouzského zastoupení značky. Jestli se jim to povedlo tak, že to vypadá jako oficiální prezentace, tak jen dobře.“ Konkurenční BMW a Mercedes ale v Paříži oficiálně jsou. „U nás zatím nemáme žádné indície o tom, že bychom měli vynechat autosalony a BMW bude rozhodně v Ženevě i ve Frankfurtu,“ řekl David Haidinger z českého zastoupení značky.
„Je to samozřejmě palčivá otázka a několik lidí mi ji už položilo, ale společnost Škoda Auto svou neúčast na autosalonu v Paříži nepřipustila ani na chvíli a hodláme se účastnit i všech dalších mezinárodních autosalonů,“ jasně nastínil postoj Škodovky její ředitel pro Českou republiku Luboš Vlček. „Je zapotřebí se na to dívat v širším kontextu, jde o prezentaci nejen pro novináře z celé Evropy či světa, ale je to i prezentace v daném místě, vždyť na výstaviště přijdou statisíce lidí. Trh ve Francii je pro Škodovku důležitý a třeba ve Švýcarsku je Octavia nejprodávanější auto, takže nebýt v Ženevě, to si neumím vůbec představit. A podobné je to třeba i v německém Frankfurtu nebo v čínské Šanghaji.“
Možná právě okolnost, jak je která automobilka na kterém trhu silná, může být v tomto případě rozhodující. Automobilky utrácí za svoje expozice miliony eur (odhaduje se, že účast na autosalonu stojí od 8 do 30 milionů eur), a je samozřejmé, že se jedná i o prestiž. Tady v Paříži jsou Peugeot, Citroën i Renault v hale číslo 1 hned u hlavního vchodu a jejich expozice jsou díky svým velikostem více než přesvědčivé. A podobně to mělo vloni BMW ve Frankfurtu, kde dokonce zabralo celou jednu halu. „Osobně si myslím, že se to trochu protříbí,“ říká Martin Peleška, ředitel české Toyoty a dodává: „V Evropě zůstane středem všeho dění neutrální Ženeva, pro Asii bude stěžejní Šanghaj a ve státech by se mohla vzkřísit zašlá sláva autosalonu v Detroitu. Dávalo by to logiku jak časově, tak investičně. Ale uvidíme, kam se to všechno vyvine, protože doba je opravdu rychlá a jsou desítky možností, jak se prezentovat zákazníkům.“ A tento názor sdílí podle všeho i vedení Fordu. Ten letos vynechal nejen autosalon v Paříži, ale i v Ženevě. „Máme spoustu akcí, kdy se zákazníky a médii komunikujeme napřímo. Ale autosalon v Ženevě je pro nás důležitý a v roce 2020 se na něj vrátíme,“ stojí v oficiálním prohlášení značky.
Podle některých zákulisních zpráv mohou za neúčast některých automobilek na autosalonech dva důvody: nemají peníze, případně nemají co vystavovat. Jenže třeba zrovna Ford má nový Focus a Volvo přišlo s XC60…
Nejpravděpodobnější se tedy opravdu zdá myšlenka, že se počet světových autosalonů, kde se budou prezentovat všechny automobilky, omezí na tři výše zmíněné (Ženeva, Šanghaj, Detroit). A ostatní autosalony? Postupně se promění v akce lokálního významu. A na nich se budou automobilky prezentovat prostřednictvím místních zastoupení, obdobně jako to teď v Paříži udělalo třeba Audi.
Jaký názor na to máte vy? A byli jste se někdy na nějakém mezinárodním autosalonu podívat?