Článek
Finský pilot Kalle Rovanperä se pro letošní sezónu stal hlavní hvězdou továrního týmu Škoda. To je pro 18letého mladíčka, který teprve loni debutoval v náročné sérii WRC2, obrovský skok. Jenže už loni prokázal své kvality, když skončil na třetím místě v celkovém hodnocení (po zkušenějších týmových kolezích Honzovi Kopeckém a Pontusu Tidemandovi), letos po dvou náročných závodech v Monaku a ve Švédsku drží skvělé průběžné druhé místo. No, vlastně to není až takový div, když uvážíte, že s řízením začínal, jen co dosáhl na pedály (TAKHLE válel už v osmi letech!), navíc na zrádných šotolinových a zasněžených finských cestách. A hlavně pod dohledem otce Harriho, zkušeného rallye matadora.
Harri Rovanperä má totiž za sebou úspěšnou kariéru profesionálního jezdce rallye – prošel přitom továrními týmy Seatu (1997-2000), Peugeotu (2001-2004) a Mitsubishi (2005). A i když na mistrovský titul nikdy nedosáhl (ten pro sebe měl každoročně zamluvený Seb Loeb), blýskl se řadou skvělých umístění, kterými sbíral body pro tým (nakonec většinou byl v roli týmové dvojky). S profesionální rallye kariérou se v roce 2006 loučil právě za volantem Fabie WRC v barvách týmu Red Bull Škoda, proto pro něj šlo o radostné setkání s bývalým služebákem.
Program Fabie WRC navázal na bytelnou Octavii WRC, se kterou tým Škoda Motorsport válčil v nejvyšší lize v sezonách 1999 až 2003. V půlce poslední sezony ji už nahradila Fabia, která byla díky o číslo menším rozměrům o poznání agilnější. Za jejím volantem se vystřídali Armin Schwarz, Janne Tuohino a Jan Kopecký, ale taky Mikko Hirvonen, Mattias Ekström nebo Colin McRae. Na výrazný úspěch to ale nestačilo, proto se tovární tým Škoda po sezoně 2005 rozhodl ukončit WRC program. Nebyl to však konec kariéry závodní Fabie WRC, která v rukou soukromníků (Jan Kopecký a Francois Duval) závodila až do roku 2007. Nejlepším umístěním pro ni byla dvě pátá místa Honzy Kopeckého (Španělsko 2006 a Německo 2007).
To Fabia R5 už plní trofejemi několikátou skříň. Specifikace R5 postavená na třetí generaci oblíbeného malého hatchbacku navázala v roce 2015 na předchozí program S2000 a od té doby sbírá mistrovské tituly mezi značkami a jezdci jako na běžícím páse – ze čtyř sezon má čtyři týmové a tři jezdecké (Esapekka Lappi 2016, Pontus Tidemand 2017 a Jan Kopecký 2018). Další vavříny a trofeje sbírají soukromníci se závodními Fabiemi R5 po celém světě – zákaznických aut vyrobila Škoda už přes 240 kusů!
Velmi zajímavé je srovnání techniky obou aut. Zatímco vozy WRC byly speciály postavené ze zakázkových dílů s cílem zvítězit za jakoukoliv cenu, specifikace R5 vyžaduje určitý podíl sériově produkovaných komponentů. Tak třeba motor (1,6 turbo) je upravený 1,8 turbo EA888 (turbo je z Audi S3) vyráběný v čínské Šanghaji. Sériová je i část karoserie nebo například světla, mnoho dalších dílů jsou však na míru šité komponenty navržené pro ostré závodní použití. Nicméně i tak je Fabia R5 podstatně dostupnější, než WRC speciály – ty stávaly kolem 30 milionů korun, Fabii R5 si oproti tomu můžete pořídit za „pouhých“ 5 milionů. Logicky by tedy R5 neměla mít proti WRC šanci… co na to stopky?
Vlastně to není žádné překvapení, že nová R5 porazila starší WRC – vývoj ušel za ty dvě dekády obrovský kus cesty, a tak i „pomalejší“ specifikace R5 má oproti starším vrcholným WRC velký náskok. To potvrzuje svými dojmy i Harri: „Nastavení auta je dnes velmi precizní, výkonová křivka motoru je v R5 plynulá a čitelná. Proto i jízdní styl je dnes trochu jiný, než býval.“ Samozřejmě byste mohli argumentovat i tím, že Kalle má svou R5 lépe v ruce a v plné závodní formě, ale o ta čísla na stopkách tu vlastně ani tak nešlo…
Spíš než o opravdový souboj na krev to bylo spíš dojemné setkání. „Nikdy v životě jsem nebyl šťastnější než teď,“ popisoval své pocity Kalle, když jeho otec Harri znovu usedl do svého rallye speciálu a svezl ho na plný plyn. „Když táta závodil, byl jsem ještě malý, takže si toho moc nepamatuji. O to víc jsem si teď společné ježdění užil,“ vysvětloval Kalle a dodal, “Bylo úžasné sledovat, jak se táta postupně dostává do tempa, jak se soustředí a zrychluje. Nakonec to bylo jako jet opravdovou rallye. Byl jsem neuvěřitelně šťastný hlavně kvůli němu.“
Harri měl po dlouhých 12 letech pauzy pomalejší start, ale rychle se dostal do tempa. „Je to už hodně let, navíc jsou tu náročné podmínky připomínající Monte Carlo. Už po pár kolech jsem se do toho ale začal dostávat, začal jsem to cítit. Když jsme nakonec jeli na čas, byl to opravdu skvělý pocit,“ vysvětloval po svých jízdách.
Když pak došlo na měřené jízdy, při kterých museli oba jezdci postupně usednout na místo spolujezdce (kterému se nikoliv náhodou říká „shit seat“), oba měli velmi rozdílné dojmy. „Na místě spolujezdce normálně nesedávám a vždycky se tam bojím. Ale s tátou jsem se nebál vůbec,“ svěřil se Kalle. Harri to ale cítil trochu jinak, po otcovsku: „Samozřejmě Kallemu důvěřuji, ale jel strašně rychle… Nebylo mi přímo špatně, ale nemůžu říct, že bych si to vyloženě užíval. Kalle sice říkal, že jede na 80 %, ale mně to přišlo spíš jako 120 %.“
Stejně, jako je otec Harri hrdý na svého talentovaného syna Kalleho, může být i Fabia WRC hrdá na nástupnickou Fabii R5 ověnčenou mnoha trofejemi. Bez cenných zkušeností z WRC programu by speciály R5 nikdy nebyly tak rychlé a dominantní (a to už Škoda stihla představit inovovanou evoluci!), stejně jako by Kalle bez vedení zkušeného otce Harriho nejspíš nebyl na tak vysoké úrovni, jako je dnes.
A to se pořád ve světě světového šampionátu v rallye stále teprve rozkoukává! Jeho potenciál je mnohem vyšší, což potvrdil i loňský šampion Jan Kopecký: „Kalle si vede skvěle a navzdory svému věku je řidičsky velice vyspělý. Myslím, že jednou z něj bude mistr světa.“ Sám Kalle své ambice neskrývá, ale moc dobře ví, že ho čeká ještě hodně práce: „Jednoho dne chci být nejlepší. Ale uvidíme, jdeme krok po kroku.“ Dalším krokem by měl být titul mistra ve WRC2 Pro – podaří se ho letos Kallemu Rovanperovi vybojovat? My mu držíme palce!