Hlavní obsah

Souboj o evropské auto roku má svého vítěze. Bylo to těsné

Foto: Jaguar

Jaguar I-Pace

Právě včera večer bylo v rámci ženevského autosalonu ohlášeno vítězství Jaguaru I-Pace v anketě Evropské auto roku. Tohle elektrické SUV za sebou nechalo velké soupeře, ale jen jeden z nich ho po celou dobu dotahoval a prvenství mu nakonec málem i sebral. Šlo vlastně o souboj mezi vášní pro řízení a elektromobilitou.

Článek

Evropské auto roku 2019 (COTY) bylo letos hodně těsné, a hlavně hodně zajímavé! Sedmičkou finalistů se nakonec staly modely Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz třídy A a Peugeot 508. Vcelku zajímavá směsice modelů, ze které nakonec vzešel vítěz, tedy Jaguar I-Pace. Ovšem neměl to vůbec jednoduché, protože mu po celou dobu vážně šlapal na paty zcela odlišný model Alpine A110.

A to dokonce tak moc, že v prvním kole získaly Alpine a Jaguar totožný počet bodů, což už se hodně dlouho nestalo. Jako kdyby porotci nevěděli, jestli mají autem roku zvolit moderní, praktické ale hlavně elektrické SUV nebo francouzské sportovní auto, které si prý zamiluje každý už v ten moment, kdy sedne za volant a nastartuje. A mimochodem, víte, že v porotě, která se skládá ze 60 motoristických novinářů z 23 zemí, máme i zástupce z České republiky? Jeho jméno je Jiří Duchoň a společně se svými kolegy porotci rozhodoval o tom, které z nominovaných aut je nejlepší, co se technické inovace, designu, výkonu, hospodárnosti a poměru cena a kvality týče.

Každé z aut dostalo od porotců body, na základě kterých pak ze souboje vyšel vítěz, tedy Jaguar, který dostal 250 bodů. Stejný počet bodů ale dostal i francouzský sporťák, takže nakonec muselo dojít k další, přímé volbě, ve které nakonec Jaguar dostal o dva body víc. Je to ale velmi těsné vítězství! Na třetím místě se s 247 body umístila Kia Ceed, na čtvrtém s 235 body Ford Focus, který se mimochodem stal Autem roku v české republice. Páté místo vybojoval Citroën C5 Aircross, který získal 210 bodů, šesté Peugeot 508 se 192 body a poslední, tedy sedmou příčku získal Mercedes-Benz třídy A, který od poroty dostal 116 bodů.

V porotcích se to, co se Jaguaru a Alpine týče, celkem pralo. Faktem ale je, že Jaguar získal už velkou spoustu ocenění napříč celým světem. Jde až o 55 cen, mezi které patří německé, norské a britské Auto roku, Elektrické auto roku podle magazínu TopGear od BBC, Ekologické auto roku v Číně nebo cena ECOBEST, již zaštiťuje Autobest. Volba porotců COTY je tedy vcelku logická.

A ještě vám dlužíme rychlé připomenutí, co je vlastně letošní vítěz zač. Jaguar I-Pace je elektrické SUV, které má na každé nápravě jeden elektromotor. Výsledkem toho je výkon 400 koní a točivý moment 700 Nm, přičemž z klidu na 100 km/h umí tohle auto zrychlit 4,8 sekundy. Co se těch baterií týče, jde 90kWh lithium-iontové články, které dle měření WLTP poskytují dojezd až 480 kilometrů. Při rychlonabíjení DC (100 kW) se vybité baterie nabijí na 80 % za pouhých 45 minut. Při nabíjení domácí dobíjecí stanicí AC (7 kW) lze stejné úrovně nabití dosáhnout za něco málo přes deset hodin.

Které auto by si podle vás zasloužilo vítězství?
Alpine A110
22,7 %
Citroën C5 Aircross
7,2 %
Ford Focus
30,5 %
Jaguar I-Pace
6,8 %
Kia Ceed
12 %
Mercedes-Benz třídy A
5,8 %
Peugeot 508
15 %
Celkem hlasovalo 3033 čtenářů.
Načítám