Článek
Ono to zdvihnutí sluchátka, o kterém píšeme v úvodu, je myšleno spíše obrazně. Oranžové nouzové telefony u českých dálnic ve skutečnosti žádné sluchátko, které bychom mohli zdvihnout, nemají. Disponují jen tlačítkem, mikrofonem a reproduktorem. Stiskem tlačítka začnete vytáčet hovor a komunikace s operátorem probíhá prostřednictvím zabudovaného mikrofonu a reproduktoru.
Tyto telefony fungují jako standardní pevné linky, spojení probíhá po drátě. S jejich budováním podél dálnic se u nás začalo v 60. letech minulého století a nepřestalo se ani s nástupem mobilních telefonů: „Stále se udržuje funkčnost všech těchto telefonů a jsou budovány i u nových úseků dálnic v rozestupech přibližně dvou kilometrů od sebe v závislosti na reliéfu dálnice,” uvedl pro Garáž.cz tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.
Pokud se dostanete do nouzové situace, jako je nehoda, porucha nebo zranění, a tento SOS telefon použijete, budete spojeni přímo na tísňovou linku 112. Dříve byly hovory z těchto telefonů směřovány na příslušná dálniční oddělení, před lety ale došlo ke změně a přesměrování většiny těchto telefonů právě na linku 112. „My jsme jen v záloze. Kdyby to na lince 112 nikdo nezvedal, tak se hovor automaticky přesměruje k nám na dálniční oddělení. Ale to se zatím ještě nikdy nestalo,” vysvětluje současnou praxi Jiří Macek, vedoucí dálničního oddělení Pravy.
Výhodou těchto telefonů je, že operátor, který hovor přijímá, přesně v systému vidí kilometr, z jakého se volá, a hlavně také z jakého směru. Při hovoru z mobilního telefonu se v tomto musí totiž spoléhat na informace od volajícího, který může být po nehodě v šoku, a podat nepřesné údaje. Už se tak v minulosti stalo, že záchranné složky dorazily na správnou dálnici, na správný kilometr, ale do opačného směru, než kde se nehoda stala. Pak tedy musely dojet k nejbližšímu sjezdu, kde se otočily a teprve potom dorazily na místo nehody. Takové zdržení, které může mít v některých případech fatální následky, v případě použití SOS telefonu nehrozí.
Vzhledem k masivnímu rozšíření mobilních telefonů a čím dál častějším funkcím nouzového volání přímo ve vozidlech jsou tyto telefony v dnešní době spíše pojistkou. „Z důvodu rozšíření mobilních telefonů se o nouzových telefonech u dálnic už nějaký čas nemluví ani v instrukcích, jak se chovat po nehodě, které vydávají oficiální instituce,” dodává mluvčí ŘSD Rýdl.
A podle toho vypadá také jejich vytíženost. Dle evidence z linky 112 proběhlo za rok 2017 z dálničních SOS telefonů celkem 180 hovorů, novější data zatím nejsou k dispozici, ale dá se předpokládat, že počty hovorů budou v čase spíše klesat než stoupat. V průměru jeden hovor za dva dny není moc, ale i kdyby měly tyto oranžové budky zachránit jeden jediný lidský život, své opodstatnění podél českých dálnic zcela jistě mají.