Článek
Elektromobilita představuje takový technický zlom, že staví všechny automobilky znovu na startovací čáru a dává novou šanci každému. Doslova každému, jak ukazuje neočekávaný úspěch start-upu ze Silicon Valley jménem Tesla. O vlastním elektromobilu tak začaly snít i firmy, které by jinak na výrobu aut ani nepomyslely: výrobce vysavačů Dyson, informační obr Google nebo nejnověji technologické firmy Sony a Apple. Zatímco Dyson to již dávno vzdal a Google se rozhodl vydat jiným směrem, Sony a Apple v práci na elektromobilech dál pokračují.
Sony elektromobily stavět nechce
Od dob slávy walkmanu uplynulo už moře času a Sony sice stále staví špičkovou spotřební techniku, ale nedokáže na ní opravdu vydělávat. Proto hledá nové příležitosti pro uplatnění – a jednou z nich může být automobilový průmysl. Loni všechny šokovalo představení konceptu elektromobilu Vision-S nadupaného nejmodernější technikou v oblasti digitalizace, konektivity a autonomie, který naznačoval, že si Sony dělá zálusk stát se novou automobilkou. Všechno je ale trochu jinak…
„Sony nemá žádný zájem vyrábět masově automobily,“ prohlásila tisková mluvčí značky pro britský magazín Car and Driver. Stavět automobilku na zelené louce je totiž obrovská výzva a nepředstavitelná investiční zátěž, o což Sony nemá zájem. Chce ale ukázat, že má schopnosti, zkušenosti a kapacitu stát se velkým subdodavatelem automobilového průmyslu. Pohonné moduly, baterie a související elektronika, palubní systémy, kamery a senzory nutné pro autonomní jízdu, digitální, informační a konektivní výbava – na tom všem Sony v rámci vývoje konceptu Vision-S intenzivně pracuje (projekt je již ve fázi testování na silnicích) a časem to nabídne velkým automobilkám. Možná bude dokonce k dispozici celý hotový vůz, aby si na něj někdo nalepil vlastní logo a začal ho ve velkém vyrábět. Ale ne, auto s logem Sony určitě neočekávejte.
Apple se chce spojit s Hyundai
To elektromobil s nakousnutým jablkem ve znaku je stále ve hře. Americká firma již od roku 2018 jedná s Hyundai a společně hledají cesty, jak takovou vizi realizovat. Apple totiž nemá pro vývoj a výrobu vlastního auta potřebné know-how a Hyundai zase hledá cesty, jak naplnit své rozsáhlé výrobní kapacity. Výsledný produkt by tak mohl být založen na technice plánovaného elektrického modelu Kia a vyráběn v továrně Kia (Hyundai si totiž chce uchovat prémiovou image podpořenou značkou Genesis). Jenže i když mají obě firmy společný cíl, není úspěch jednání zaručen. Ani zdaleka…
Apple totiž k problému přistupuje jako u svých mobilních telefonů – chce dodávat design, softwarovou výbavu a dát produktu správnou image, Hyundai by měl být pouze „bezejmenným“ výrobcem v pozadí (jako třeba Foxconn). Korejská automobilka zase nerada spolupracuje s cizinci a je už dost velkým hráčem, než aby pro někoho jiného jen skládala jeho díly. Spojení s firmou Apple by Hyundai sice mohlo přinést spoustu publicity, z dlouhodobého hlediska by však mohlo image firmy poškodit.