Článek
Typ 2 od Volkswagenu má mnoho jmen a letos slaví významné výročí. Praktické dodávce je totiž krásných 70 let, a tak je to letos všude samý bulli, jak se také dodávce, která byla oblíbená mezi členy hnutí Hippies, přezdívalo.
Dovedete si tedy představit, jak vzácné jsou kousky z roku 1950, kdy vůz začal vyrábět. Ale existují a jeden má od roku 2014 ve vlastní sbírce i sama značka Volkswagen, konkrétně její divize s názvem Užitkové automobily.
Nejenže jde o auto z prvního roku výroby, tahle dodávka je zatím nejstarší známý dochovaný exemplář prvního transportéru. Jde o základní oplechovanou dodávku v tmavě modré barvě na převážení nákladu. Auto má číslo šasi 20-1880 a přezdívá se mu Sofie. Vyrobeno bylo 5. srpna 1950 přímo ve Wolfsburgu a prvním majitelem byla firma v Hildesheimu, která jej provozovala dlouhých 23 let.

Jednoduchá modrá dodávka má pro automobilku velkou cenu
Auto celou dobu spolehlivě sloužilo, ale poté jej odkoupil jako ojetinu soukromník. Majitelů až do roku 1992 vystřídalo několik. Většinou šlo o fanoušky německé značky a jejích vzduchem chlazených modelů. Pořád stárlo, ale za renovaci se nikomu z vlastníků utrácet nechtělo. Na začátku devadesátých let ještě nebyla po prvních téčkách moc velká poptávka, takže bylo v inzerci dost dlouho. Nakonec si nabídky všiml jistý Tonny L. z Dánska a koupil jej, aniž by auto viděl. V inzerátu jej totiž zaujalo číslo šasi, které bylo nejstarší ze všech, jaká do té doby viděl.

Renovace byla opravdu důkladná
Vůz si z Německa dovezl domů a zjistil, že navzdory poměrně malému nájezdu (počítadlo už jede druhé kolo, takže auto má na hrbu 121 649 kilometrů) je na něm ten věk znát. A že to bude chtít dost práce, než dá dodávku zase do kupy. Autu začal říkat Sofie, což byla přezdívka první dodané T1 do Dánska. Důkladnou renovaci začal v roce 2000 a hotový byl o tři roky později. Ještě v tom roce stihl sraz Volkswagenů v Bad Cambergu v Německu. Právě srazy byly nakonec hlavním cílem jeho výletů a celkem po Evropě najel se zrenovovanou dodávkou 20 tisíc kilometrů.
V roce 2014 už mu ale začalo být Volkswagenu líto, přeci jen byl věk auta vysoký a trápit jej na cestách napříč kontinentem bylo trochu škoda. Rozhodl se tedy nejstarší známou dochovanou dodávku prodat, ale pečlivě chtěl vybrat kupce, aby měl jistotu, že bude Transporter v dobrých rukou. Štěstí bylo, že si inzerátu všimla divize Užitkových aut Volkswagen a její zástupci z oddělení veteránů jej kontaktovali. Auto se tak po letech vrátilo do rodného Německa, tentokrát do Hamburgu, kde má divize uskladněnou svou sbírku.