Článek
Muzeum socialistických vozů si mnozí z vás pamatují z Velkých Hamrů, ale tam už nejezděte, neb tamní areál nyní zeje prázdnotou. Pavel Kadaš, předseda spolku Motorgate, celou sbírku automobilů přesunul do Železného Brodu. Pět let fungující expozice se už zabydlela v novém a my byli u slavnostního otevření.
Hned v první hale na vás dýchne unikátní sbírka velorexů, kterých tu najdete celkem 17, ale přibude ještě jeden kousek. Každý z modelů je jiný a má svoji historii. Mezi nejvzácnější kousky patří velorexy se čtyřmi koly a plastovou karoserií, takové možná ani neznáte.

Znáte tyhle velorexy? Mají čtyři kola a karoserii z plastu, což je pro tento typ vozidla velmi nezvyklé
Dále tu najdete rozsáhlou sbírku asi 20 motocyklů. Jde především o jawy nebo čezety. Dva podivné stroje po levé straně jsou sovětské výroby (Serpuchov) a mají kompletně ruční ovládání. Modely se jmenují SMZ S-3D, vznikaly od 70. let do roku 1996 a byly vyvinuté speciálně pro invalidy z války. Ti tyto vozy dostávali na příděl. Neopomeňte ani dobové trenažery řízení Škody 120 a 100, kterým však k dokonalosti chybí původní obrazovka.

SMZ S-3D byly určeny pro válečné invalidy, kteří tyto vozy dostávali na příděl
Druhá hala patří převážně škodovkám typu 100, 105, Octavia, Felicia, ale mezi exponáty najdete také Dacii 1300, trabanty nebo Tatru Beta EL 126. Hádáte správně, jde o elektromobil. Konkrétně se bavíme o prototypu z roku 1993, jehož baterie jsou uloženy pod podlahou kufru a který byl využívaný pro zkoušky v reálném provozu. Předpokládaný dojezd se pohyboval okolo 120 kilometrů na jedno nabití a nejvyšší rychlost byla 150 kilometrů za hodinu.

Prototyp Tatry Beta EL 126 měl ujet až 120 kilometrů na jedno nabití
Salon legend
Třetí hala je domovem rovnou několika legend. Tak prvně jde o vojenskou sanitu UAZ 452 Buchanka, která ani po letech neztratila svůj glanc. Své místo zde má i Škoda 1203 z televizního seriálu Vyprávěj. Ta byla z původního mikrobusu pro potřeby natáčení přestavěna na pohřební vůz a následně v rámci děje uvedena do současné podoby.

Ve třetí a nejrozsáhlejší hale vás vítá legendární Buchanka
Jestli máte rádi socialistické fiaty, moskviče, lady nebo gazy, bude třetí budova vaší nejoblíbenější. Hala potěší též fanoušky sanitních, policejních a hasičských automobilů. Za zmínku stojí legendární ARO 240, které dříve sloužilo Sboru dobrovolných hasičů v obci Jesenný.

ARO 240 v úpravě pro dobrovolné hasiče
Neméně zajímavým kouskem je Škoda Furgonet s motorem uloženým vzadu, která vznikla v počtu čtyř prototypů. Automobil měl sloužit jako náhrada zastaralé Škody 1203, ale nakonec se neujal.

Škoda Furgonet měla nahradit model 1203, ale nakonec neuspěla
Kromě klasické Lady 4×4 tu můžete spatřit ještě vládní Tatru 613 a tatry 603. Své místo tu má i modrý vůz Veřejné bezpečnosti. Ptáte se, proč je modrý a ne typicky bílo-béžový? Vozy Československé policie byly totiž až do roku 1975 modré. Teprve poté dostaly z rozhodnutí vlády onen známý nátěr.

Až do roku 1975 jste mohli potkávat vozy hochů z páté B v modré barvě
Přibude dílna i televize
Poslední hala vás přivítá dobovým vozidlem turnovské autoškoly, konkrétně modelem Škoda 125 L. Zbytek prostoru patří primárně nákladním autům a autobusům. Mezi unikáty se řadí TAZ Neretva postavený na podvozku Avie 21 Furgon a bulharský autobus Chavdar.

Ve čtvrté hale má svůj domov těžká technika
Do budoucna připravuje Pavel Kadaš výstavbu svépomocné dílny, kde si návštěvníci budou moci prohlédnout renovaci a servis socialistických vozidel. Dále se můžete těšit na výstavu rádií, televizorů a různých dobových spotřebičů.
Od června do září má muzeum otevřeno mimo pondělí každý den od 10:00 do 16:00 hodin. Od října do května se můžete přijet podívat o víkendech i svátcích, opět od 10:00 do 16:00 hodin. Za vstupné zaplatí děti a invalidé 50 korun, dospělí 100 korun, rodiny 250 korun. Zaparkovat můžete pohodlně a zdarma u přilehlých obchodních domů.
A proč to všechno Pavel Kadaš a jeho přátelé i nadšenci dělají? Zkrátka jim voní benzin, socialistická auta a zároveň jim jde o hodně, ale hodně velkou nostalgii.