Článek
Zatímco na ty první otázky se odpovídá snadno: Bylo to skvělé, asi ještě lepší než vloni. Češi si vedli úžasně ve všech kategoriích, smekám hlavně před Michkem, Podmolem a Engem. A pozornost si zaslouží i Martin Prokop – první tři jezdci jsou sice nedostižní, ale od pátého místa ho dělilo jen pár desítek minut. Ano, bohužel, umřel francouzský motorkář, nadšený amatér, padesát dva let. V noci je klidně jen pět stupňů a přes den může být i přes třicet, záleží, kde v Saúdské Arábii zrovna jste. Ano, strašně moc bych to chtěl jet. A nejspíš v bugině, nejsem si jist, jestli bych si hned troufl na auto. Kamion mě vůbec neláká a na motorce bych to nedal. A co že jste říkali? Aha, jasně… Kolik že ten Dakar teda stojí?
Odpověď na tuto otázku je strašně dlouhá a komplikovaná. A mezi slušnými lidmi se o penězích přece nemluví. Jenže když je mezi námi tolik nadšenců, kteří už od mala sní o tom, že by Dakar chtěli jet, tak si na ni zkusme nějak rozumně odpovědět.
Jedno z kouzel Dakar Rally je v tom, že to můžete pojmout jako jedno velké dobrodružství s nejistým výsledkem a bez jakýchkoliv ambicí na nějaké umístění. Většinou to nejvíc bolí, protože sice jedete pomalu, ale dlouho. A protože jste šetřili, tak si většinu servisu musíte udělat sami. Když se na něj vykašlete, je dost možné, že se vám stroj druhý den rozsype někde v poušti nebo ve skalách. A nejspíš si u toho ještě namlátíte.
Nejlevnější způsob, jak se na Dakar dostat, je jet na motorce kategorii Original by Motul. Jedete sami jen s motorkou, všechny vaše věci máte ve dvou plechových bednách, které vám společně se stanem a spacákem vozí organizátor. V ceně 15 700 euro, tedy cca 420 tisíc Kč, je startovné, doprava motocyklu z Marseille do Džiddy a zpět, bivaky, jídlo v kantýně a benzin.
K tomu si přihoďte cenu za motocykl, která může být nějakých 450 tisíc za ojetý stroj, ale cca 800 tisíc za připravený speciál. A samozřejmě, že i tady platí okřídlené „co rozbiješ, to platíš“. Když s sebou Libor Podmol poprvé na Dakaru seknul, říkal, že napřed zkontroloval sám sebe a byl rád, že žije. Pak se podíval na motorku a hlavou mu proletělo, že je v tom za nějakých 160 až 180 tisíc. Ale že motorku zvládnou opravit a druhý den bude pokračovat…
Kdyby jel bez zázemí a bez mechaniků, tak by nejspíš skončil. I když na místě jsou (minimálně pro Hondu a KTM) dostupné kamiony s náhradními díly. Každý vám ale řekne, že je lepší mít s sebou doprovod. Jenže za ten už platíte. A ne málo… Jen za mechanika zaplatíte 250 000 Kč startovné. A k tomu připočtěte náklady na doprovodné auto, jeho vybavení a nakoupené náhradní díly. Částka za palivo pak už téměř nehraje roli, ale je třeba dobré si uvědomit, že jen za pneumatiky zaplatíte na Dakaru víc než sto tisíc korun.
Ano, pořád se bavíme o motocyklu, tedy o nejlevnější účasti na Dakaru. A ještě pořád jsme nezmínili vybavení jezdce, letenky a náklady na hotel před a po závodě. A asi by bylo vhodné ještě předtím potrénovat, ideálně alespoň týden v Maroku nebo v Tunisu. Ehm.
Zajímavou možností, kterou nabízí spousta týmů, je koupit si místo u někoho. Mechaniky, doprovodná auta, náhradní díly a přípravu závodní motorky řeší někdo za vás, vy jen přijedete a jedete. Tady jsou ceny individuální podle služeb, ale třeba samotný pronájem závodní KTM je záležitostí nějakých 300 tisíc. A samozřejmě platíte za to, co rozbijete.
Náklady na start se čtyřkolkou nejsou o moc vyšší, ale jakmile se začneme bavit o buginách, tam to výrazně skáče. I ty si můžete pronajmout, ale většina lidí si koupí svoji vlastní. I když to bude sériový Polaris nebo Can Am, tak s nákupem stroje a jeho další úpravou to nebude méně než 90 tisíc euro, tedy 2,3 milionu korun. Přijde vám to hodně? Vězte, že ze sériového stroje toho moc nezbude a že všechno, opravdu všechno, se nějakým způsobem upravuje či mění.
No a zbytek už tak nějak tušíte. Startovné 700 tisíc, mechanik 250 tisíc, 800 tisíc za doprovodnou dodávku… A ano, to jedete v nízkonákladovém režimu. Ale na druhou stranu, když buginu nerozmlátíte, tak zaplatíte jen za repas a příští rok už bude vstupní poplatek jen o startovném. „Jen o startovném…“
Počítal jsem, že s nějakým tréninkem, přípravným závodem v Maroku a při opatrnější jízdě bez nějakých větších ambicí na umístění by můj start na Dakaru s dvěma doprovodnými auty, dvěma mechaniky a někým další přišel na cca pět milionů korun. Ano, to je hodně moc napsaných článků…
V autech se ty částky samozřejmě posouvají o další statisíce a miliony, záleží na tom, jestli chcete jet v první desítce, mít vyřešené všechny případné trable dopředu a spát v karavanu, nebo se smíříte s tím, že to jen nějak dojedete, budete spát ve stanu a budete pak za „hrdiny a bojovníky“.
Respekt nejen všem, kteří do cíle dakarské rallye dojedou, ale i těm všem, kteří na tohle dobrodružství pro velké kluky zvládnou sehnat peníze.