Článek
Změny se týkají stanic technické kontroly, označování ekologických aut i samotného chování na silnicích. Vládní návrh novely prošel v pátek 29. června ve třetím čtení, proti byl jediný poslanec. Změn návrh, který nyní putuje do Senátu, obsahuje hned několik.
Upozornění na blížící se konec technické
Jednou z hlavních změn v novele je povinnost ministerstva dopravy informovat vlastníky vozidel, kteří mají zřízenou datovou schránku, o blížícím se konci platnosti technické prohlídky. Upozornění by mělo dorazit vždy dva měsíce před koncem platnosti a mělo by tak zamezit nepříjemnému překvapení při silniční kontrole. Podobný systém upozornění už funguje například u občanských průkazů, rozšíření i na technické kontroly je tak logickým vývojem. Teď už jen mít tu datovou schránku…
Stanice technické kontroly propojená s autoservisem
Nově budou moci být propojeny stanice technické kontroly a měření emisí s autoservisy. Nyní je takové propojení s autoservisem či prodejcem aut zakázané. Výhodou je, že pokud se během technické kontroly zjistí nějaká závada, budou vám ji moci na místě hned opravit. V praxi se sice s částečným propojením těchto služeb v rámci jedné budovy už setkáváme, nikdy se ale nejedná o jednu společnost, a tak za takové služby obvykle platíme poplatky navíc.
Stáčení tachometrů
Vláda se rozhodla přitvrdit v boji proti stáčení tachometrů u ojetých aut. Nově bude manipulace se záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti výslovně zakázána zákonem. Výjimkou budou servisní zásahy, při kterých je nutné vyměnit tachometr. V takovém případě provozovatel vozidla obdrží od mechanika protokol, který musí předložit při nejbližší evidenční kontrole. Jednotlivcům i firmám za porušení bude hrozit pokuta až půl milionu korun. My se jen ptáme, proč to muselo trvat tak dlouho?
Jak se bránit, když koupíte auto se stočeným tachometrem?
Ekologické registrační značky
Majitelé vozů s čistě elektrickým či vodíkovým pohonem si budou moci zdarma zažádat o speciální espézetku. Ta bude začínat písmeny EL a přinese majiteli řadu výhod, jako je možnost jízdy ve vyhrazených pruzích, osvobození od placení dálničních poplatků (resp. dálniční známky) nebo snazší vjezd do centra měst.
Jiná ulička pro záchranáře
Poslanci také schválili změnu v řazení vozidel v kolonách. Nově se na komunikacích se třemi a více jízdními pruhy bude vytvářet ulička pro vozidla záchranných složek mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem, nikoli pravým pruhem. V případě tří jízdních pruhů tedy mezi levým a prostředním pruhem, ne jako dosud mezi pravým a prostředním pruhem. Důvodem změny je sjednocení pravidla s ostatními evropskými státy.