Hlavní obsah

Sněhové řetězy: Jaké jsou jejich typy a jak se používají?

Foto: Pewag

Traduje se, že řidiče z Prahy jedoucího do Krkonoš poznáte podle toho, že u Mladé Boleslavi nasazuje sněhové řetězy. Současné zimy a především udržování sjízdnosti hlavních tahů už takové chování moc nevyžadují, ale občas se můžete dostat do situace, kdy sněhové řetězy musíte použít.

Článek

Zaprvé vám jejich použití může přikázat dopravní značka C5a „Sněhové řetězy“, která dovoluje další jízdu jen vozidlům s nasazenými sněhovými řetězy na poháněné nápravě, případně vozidlům s pneumatikami s hroty. Její platnost ruší značka C5b. Připomínáme, že se sněhovými řetězy se smí jet maximálně rychlostí 50 km/h.

Foto: Shutterstock/ Arkadiusz Fajer

Naše česká značka přikazující řetězy vypadá trochu jinak, design je však po celé Evropě prakticky stejný

Někdy ale není potřeba značka, stačí jen podmínky, na které už pneumatiky nestačí, a auto nevyjede. Stane se klidně, že přes noc napadne hodně sněhu a parkoviště nebude dostatečně odklizené. Bez řetězů se tak dál nedostanete. Nejprve si tedy popišme, jaké jsou vlastně typy sněhových řetězů, a také si řekneme, jak je vybrat a používat.

Tekuté „řetězy“

Nejčastěji se dodávají ve spreji a jedná se o nouzové řešení, které využijete maximálně na pár metrů při snaze vyjet do zmrzlého svahu, třeba od garáže a podobně. Fungují nejčastěji tak, že se sprejem nastříká účinná látka na pneumatiku a ta má mít krátkodobě zvýšenou trakci. Účinnost takového řešení je značně diskutabilní, a pokud kvalitní zimní pneumatika nestačí, pravděpodobně nebudou stačit ani tyto „tekuté řetězy“. Má to ale i výhodu v tom, že nemusíte po úspěšném rozjezdu zastavovat a řetězy sundavat.

Textilní „řetězy“

Jisté zlepšení trakčních schopností hlavně na ledu mohou poskytnout kvalitní textilní či přesněji syntetické řetězy, které se na pneumatiku nazouvají jako ponožka. Pozor však na cesty do Rakouska, neboť právě zde textilní řetězy nesplňují normu ÖNORM V 5117, a nejsou tak uznávány coby plnohodnotné řetězy - pouze jako vyprošťovací pomůcka.

Existuje několik různých produktů a dokonce i výrobci pneumatik (například Michelin) nabízejí své alternativy. Nově se vedle speciální textilie prosazují spíše pryžové alternativy připomínající svým designem klasické ocelové řetězy. Ty mají vyšší účinnost a delší životnost než „ponožka“.

Na delší cestu ale textilní řetězy nejsou, rychle se totiž opotřebují a po pár metrech na holé vozovce se zničí. Navíc se textilní návleky na pneumatiky vůbec nehodí do hlubokého sněhu nebo bláta. Fungují nejlépe jen na holém ledu. Kdo chce mít tedy zaručenou trakci právě v hlubokém sněhu a blátě, musí použít řetězy ocelové.

Ocelové řetězy

Ačkoli je s jejich aplikací trochu více práce a jejich špatné upevnění může velmi vážně poškodit vozidlo, zůstávají stále klasické ocelové řetězy nejúčinnějším způsobem, jak se vyhrabat z hlubokého sněhu nebo i bláta, a zvládnout bezpečně jízdu na sněhu i ledu.

Zásadní předností, vedle nejvyšší účinnosti, je také výrazně delší životnost klasických kovových řetězů, které vydrží delší jízdu i po částečně odklizené cestě s odhaleným povrchem. Jaké ale vybrat a jak je správně používat?

Předně je potřeba se řídit doporučením výrobce auta, zda vůbec použití sněhových řetězů dovoluje. Informaci najdete v návodu k obsluze a v technickém průkazu, kde může být použití sněhových řetězů pro určité rozměry pneumatik zakázáno. Pozor také na správný rozměr a používejte jen řetězy, které pasují na vámi používaný rozměr ráfku a pneumatik.

Nejpohodlnějším a také nejoblíbenějším řešením jsou řetězy se samočinným upínáním či dotahováním, případně rovnou i s kontrolou správného dopnutí. Jejich aplikace je komfortnější a rychlejší a někdy vůbec není potřeba otáčet kolem v podběhu a několikrát popojet s vozem o půl metru, aby se řetěz podařilo na kole správně dopnout.

Foto: Pewag

Moderní řetězy Pewag Servomatic se samodopínacím systémem a ukazatelem správné montáže

Rady a tipy

– Montáž řetězů si v klidu vyzkoušejte doma na suchu, zejména pokud to děláte vůbec poprvé. On to bude prvních pár pokusů trochu boj, tak ať pak nejste ve stresu ve sněhové vánici pod kopcem někde v lesích v nepřehledné zatáčce.

– Nečekejte, až vám to začne v kopci klouzat. Řetězy nasaďte v předstihu. Ne zrovna už u Mladé Boleslavi, jak píšeme na začátku, ale ideálně na parkovišti pod kopcem, ať bezpečně vyjedete a nezablokujete vozovku v půlce cesty.

– Řetězy montujte na poháněnou nápravu. U předokolek a čtyřkolek raději na přední nápravu, u zadokolek samozřejmě na nápravu zadní. U vozů s pohonem zadních a všech kol se doporučuje ale použít dvě sady na všechna kola. U zadokolky pro lepší kontrolu nad přední nápravou, u čtyřkolky pro vyrovnanější trakci obou náprav.

– Řetězy nenechávejte v autě hluboko v kufru pod hromadou zavazadel a krámů. Všechno pak budete muset vyndavat. Řetězy převážejte v zavazadlovém prostoru tak, abyste je mohli snadno rychle vyndat a nemuseli kvůli tomu z kufru vyházet vše včetně nafukovacího žraloka, kterého jste tam zapomněli od letní dovolené (ehm, kdy jste si naposledy v autě uklidili?).

– Použité řetězy očistěte, a pokud možno je vezměte domů (na hotel) do tepla. Pokud je necháte od sněhu v autě přes noc, zmrzne vám na nich voda a budete mít velký problém je pak pořádně nasadit druhý den ráno.

Související témata:
Načítám