Článek
No dobře, pár jich nebylo, bylo jich víc. Ale nebylo jich rozhodně tolik, aby kvůli tomu zkolabovala doprava na dálnici D1. Osmihodinové čekání, reportáže přímo z místa, palcové titulky v novinách… A pak řidiči, kteří tam skutečně byli, stáli, čekali a nemohli vůbec nic. Důvodem toho všeho však nebyla sněhová kalamita, to zase pozor. Důvodem byla špatně ošetřená dálnice, zúžení v místě, kde se D1 opravuje, které už tam dávno být nemělo, a taky pár kamioňáků, kteří si dělali napřed blázny z ostatních řidičů (svoje kolegy nevyjímaje), a pak i z policie. Ministr dopravy vyhrožuje zákazem jízdy kamionů v levém pruhu, kamioňáci se bouří a já si jdu koupit pod stromeček dálniční známku – beru to jako lístek do kina do první řady, protože jinak bych za ní nedal ani halíř.
Abyste věděli, já tam nebyl. Naštěstí. Protože jinak bych do toho seznamu přidal ještě bič a brokovnici. Podle původních plánů měla být dálnice připravena na zimní provoz – to znamená, že mezi 90. a 104. kilometrem měla být dálnice v plné šířce a bez omezení. Místo toho je tam zúžení a hned vedle příkop hluboký několik desítek centimetrů. „Několikrát jsme se zhotovitelem rekonstrukce tohoto úseku na toto téma jednali, ale nikdo na naše kroky nereagoval,“ říkal opakovaně ve zprávách mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Že za to firmy dostanou pokuty, to může být řidičům, kteří tudy musí jezdit a riskovat, úplně jedno, protože oni z toho neuvidí ani korunu. Co jim ale jedno být nemůže, to je chování některých z nich. Jestli někdo dálnici zablokuje nesmyslně pomalou jízdou, pramenící z nedostatku zkušeností, je to samozřejmě smutné. Jestli někdo zablokuje dálnici, protože vyjel na sjetých, nebo dokonce letních gumách, měl by dostat pár facek. Ale co když si řidiči kamionů udělají přímo na dálnici bezpečnostní přestávku? Tady je i pokuta a facka málo! Mluvčí Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců (ČESMA) Martin Felix sice několikrát řekl, že když má řidič kamionu bezpečnostní přestávku, nemůže se po uvolnění kolony rozjet, protože elektronické záznamové zařízení měsíc dopředu přestupek uchovává a potom může kdekoliv v Evropě dostat pokutu, jenže pravidla jasně mluví o tom, že řidič nesmí autem blokovat provoz na silnici. Je to neomalenost a hrubost největšího kalibru.
Podle Felixe nebyly viníkem situace kamiony, které na dálnici patří a všichni je samozřejmě potřebujeme, ale silničáři, potažmo ŘSD. Ostatně pokud je pravda, že projel sypač, dálnice byla 20 minut sjízdná, a pak se z ní zase stala ledovka, to je už je pak na zkoumání, čím ten asfalt posypali. A svůj podíl na tom mají i pitomci (čti neohleduplní řidiči, kteří zapomněli, že existuje něco jako záchranářská ulička, takže cestu pro ten sypač udělalo až policejní auto s majáky).
Mě osobně, a předpokládám, že i všechny další obyčejné řidiče, tohle všechno nesmírně irituje. Irituje mě, že se tohle vůbec může stát a dít, a nechápu to. Vlastně je mi to úplně jedno, protože nechci nic jiného, než dojet po dálnici bezpečně a včas, za což si samozřejmě zaplatím. A když tohle nemám, pak by měl být někdo potrestán, ale hlavně by měla být přijata taková opatření, aby se to už nestalo.
Jedu na Vánoce na Slovensko. A už teď mám strach, jak ta cesta bude vypadat. Dojedu včas? Mám si s sebou pak vzít jídlo a pití a sněžnice? Zůstanu někde viset, protože silničáři zaspí, někdo zablokuje dálnici a kamion o pár aut vepředu zastaví a udělá si přestávku?
Jenže víte, co mě děsí ještě víc než tenhle jeden výlet na Slovensko a zpět? Děsí mě, že tohle bude trvat ještě minimálně dva roky. Děsí mě, že policie s tím neudělá vůbec nic. A úplně nejvíc mě děsí, že přestože provoz na páteřní dálnici D1 každý rok o pár procent stoupá, tak ji někdo zapomněl udělat rovnou tříproudovou, takže nás to za pár let čeká znova…