Článek
Technický pokrok nezastavíte, vlastně v oblasti elektromobility se kola vývoje momentálně točí na plné obrátky – použitelný dojezd neustále roste (ještě nedávno se pohyboval kolem mety 200 km, nyní už se blížíme 500 km) a doba nabíjení se rapidně zkracuje. Z dřívějších mnoha hodin je nyní několik desítek minut a ta nejvýkonnější auta umí nabít dojezd 100 km za pouhých 5 minut. Tedy pokud mají k dispozici dostatečně výkonnou dobíjecí infrastrukturu…
Výkon není problém
„Výkon není problém, už dnes máme k dispozici technologie s výkony 350 kW a objevují se i projekty pracující s výkony vyššími,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON Energie. „Jenže aut, které by tento výkon dokázaly využít, je na českých silnicích zatím minimum.“
V podstatě jde jen o Porsche Taycan, postavené na výkonné 800V architektuře, a další budou postupně přibývat – letos to bude Audi e-tron GT a dvojčata Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6. Jenže třeba VW podobný vůz plánuje až na rok 2025.
„Většina aktuálně prodávaných a v následujících letech dostupných vozů počítá s možností dobíjení výkony kolem 125 kW. V tomto případě tedy v E.ONu sledujeme především výrobce automobilů a snažíme se dimenzovat naši výstavbu tak, abychom v případě nutnosti vyšších výkonů mohli stanice rychle a jednoduše upgradovat,“ doplňuje Martin Klíma.
Nejčastěji se nyní staví rychlé stanice o výkonech 150 kW nebo 90 kW, které stále zvládají při plném výkonu nabít 100 km dojezdu za cca 8, respektive 13 minut. Plné nabití průměrné baterie (65 kWh) 0-80 % pak zabere zhruba 30, respektive 75 minut. Tak akorát na vypití kávy a vyřízení mailů a telefonátů nebo prolétnutí novinek na sociálních sítích. Až se pak poptávka po vyšším výkonu zvedne, nebude příliš složité (a drahé) výkon již existujících nabíjecích stanic postupně navýšit.
Rok | Počet veřejných dobíjecích stanic E.ON Drive | Odběr elektrické energie |
---|---|---|
2019 | 46 | 255 tisíc kWh |
2020 | 100 | 405 tisíc kWh |
Chytrost místo hrubé síly
Místo drahého šponování dostupného výkonu prověřuje E.ON možnosti chytrých řešení pro nabíjecí stanice, konkrétně kombinaci se solárními panely (když už slunce svítí, proč jeho energii nevyužít?) a úložištěm energie pro její pozdější využití. „Tuto technologii jsme si chtěli vyzkoušet v praxi a v loňském roce jsme dokončili výstavbu rychlé dobíjecí stanice v Břeclavi, kterou pohání baterie dobíjená z fotovoltaické elektrárny a pouze v případech kdy slunce nesvítí a v baterii není dostatek energie je napájena ze sítě. Další podobný projekt nyní chystáme v Praze a následně budeme vše vyhodnocovat. Slibujeme si od toho především otestování této technologie v praxi. Data na papíře jsou jedna věc, nicméně je to právě reálný provoz, který nám ukáže, zda tento typ instalací následně využít v dalších lokalitách, kde je hůře dostupný příkon,“ vysvětluje přínosy využití sluneční energie Martin Klíma.
„O kombinacích dobíjecích stanic s bateriovými úložišti a fotovoltaikami se samozřejmě hodně mluví, nicméně je vždy nutné individuálně posuzovat celou ekonomiku. Do podobných řešení nyní investujeme i z toho důvodu, že chceme mít reálnou zkušenost, než něco podobného začneme nabízet našim zákazníkům. Po českém trhu se pohybuje opravdu mnoho subjektů, které z prezentací slibují zázraky, ale právě tu reálnou zkušenost nemají,“ upozorňuje Martin Klíma.
Prodloužení života baterií
Takové použití navíc prodlužuje život vysloužilým bateriím elektromobilů. Většina automobilek garantuje jejich využitelnou kapacitu minimálně 80 % po uplynutí 8 let nebo po ujetí 160 000 km. Když pak jejich kapacita spadne pod použitelnou úroveň (zhruba 60-70 %), nevyhodí se do odpadkového koše, ale najdou další využití v oblastech, pro které bude jejich kapacita stále dostatečná – tedy v průmyslových nebo domácích energetických úložištích.
„S přibývajícím počtem elektromobilů si můžeme být jisti, že právě baterie z vysloužilých elektromobilů najdou další využití v úložištích pro domácnosti, případně v lampách veřejného osvětlení, které díky tomu budou v takzvaném ostrovním provozu,“ vysvětluje Martin Klíma.
Už dnes si někteří prozíraví majitelé na své domy instalují fotovoltaické panely a bateriová úložiště využívají ke skladování této volné energie pro pozdější využití například v době energetických špiček. Při nejefektivnějším návrhu takového řešení se dokonce mohou stát (skoro) nezávislými na klasicky dodávané elektřině, náklady na realizaci se pak rychle vrací. „V tomto je kouzlo této dopravní transformace úžasné, protože celý bateriový řetězec bude mít opravdu široké využití a nebude omezen pouze na automobily,“ poukazuje Martin Klíma.
Mobilní aplikace E.ON Drive
Pomocí mobilní aplikace E.ON Drive snadno najdete dostupné dobíjecí stanice pro svůj elektromobil – přináší totiž interaktivní mapu se zobrazením odpovídajících dobíjecích stanic v okolí (s funkcí filtru pro zobrazení vhodného dobíjecího konektoru) s možností navigace, informuje o typech konektorů, dobíjecím výkonu, ceně za dobíjení a aktuální dostupnosti. Také umožňuje pohodlné placení pro registrované zákazníky se zvýhodněným tarifem, nebo jednorázově kreditní kartou pro neregistrované.
Dynamické řízení výkonu
Dalším důležitým řešením pro veřejné i soukromé nabíjení je dynamické řízení výkonu, které vyvažuje připojené elektromobily a další spotřebiče s ohledem na stabilitu veřejné či domácí energetické sítě. „Řešení pro veřejné rychlodobíjecí stanice s sebou nese vysoké nároky na komplexnější řízení, ale pro soukromé majitele nebo firmy tato velmi důležitá funkce umožňuje ponechat stávající jistič bez nutnosti jeho navyšování,“ vysvětluje Martin Klíma.
Sofistikovanější řešení je sice o něco dražší, ale v praxi přináší snížení nákladů na dobíjení vozidel, a především pak bezpečnost celého provozu, protože se nemůže stát, že by mu jistič spadnul. „Tyto instalace dnes běžně pro naše zákazníky děláme a jsou důležitou součástí našich služeb,“ pokračuje Martin Klíma. „Typickým místem, kde dnes instalujeme tyto technologie, jsou autosalony, veřejné garáže a developerské projekty. My sami jsme při instalaci dobíjecích stanic v našem sídle neměli k dispozici plnou kapacitu připojení a máme zde tedy tuto technologii instalovanou, což následně našim zákazníkům reálně předvádíme a sami si tak mohou vyzkoušet, jak podobná věc funguje.“
Partnerské dobíjecí stanice
Dalším zajímavým projektem jsou tzv. partnerské dobíjecí stanice – firmy, které si pořídily nabíjecí stanici pro své potřeby (resp. pro potřeby svých zákazníků), ji mohou zařadit do veřejné sítě E.ON Drive a v podstatě ji nechat si na sebe vydělat. „Jedná se o model, který dobře funguje ve státech západní Evropy a my se ho rozhodli zavést i na českém trhu,“ vysvětluje Martin Klíma. „Naši službu nejčastěji využívají hotely, restaurace, autosalony, veřejná parkovací místa, obce a další. Investiční náklady jsou opravdu zanedbatelné a díky naší rozsáhlé síti a registrovaným zákazníkům má majitel zajištěno, že bude jeho stanice ihned viditelná ve všech vozidlech a mapových službách.“ Nejen že je to pro majitele dobíjecí stanice příležitost, jak umořit investiční náklady (a ještě k tomu něco vydělat, případně přitáhnout nové zákazníky pro svou firmu), je to také další krok k tomu, aby se rozšiřovala síť dobíjecích stanic i mimo hlavní dopravní tahy a nejfrekventovanější místa.
Automobilový i energetický svět prochází v důsledku boomu elektromobility velkými změnami, které se dějí v rychlém sledu. Výkonnost aut roste každým rokem rapidně roste, potenciál dobíjecí sítě se zvyšuje snad ještě intenzivněji a rozvíjí se i neméně důležité doplňkové služby. Jsme sami zvědaví, jaká další chytrá, vizionářská a přelomová řešení se v nejbližších letech objeví. Buďte u toho na stránkách Garáž.cz!