Hlavní obsah

Smart EQ ForTwo – kde je tady nejbližší elektrická zásuvka?

Foto: Jakub Deml

Elektrický Smart má všechny vrozené výhody drobného Smartu milujícího hustý městský provoz, ještě k nim však přidává pár vlastních šikovných triků, které si prostě zamilujete. Tedy pokud máte vždy poblíž nějakou tu zásuvku a nemáte příliš hluboko do kapsy…

Článek

Jízdu v centru Prahy vážně nesnáším. Hustý provoz plný nervózních a agresivních řidičů, zácpy a hluk, troubící autobusy a cinkající tramvaje. A když už se konečně propracuji do cíle své cesty, strávím další fůru času otravným hledáním použitelného parkovacího místa. Je to vážně peklo. Jenže s elektrickým Smartem jsem si výlety do centra poprvé vyloženě užíval!

Foto: Jakub Deml

Dvoubarevný lak a kontrastní černá litá kola a výsledkem je skvělý lapač pohledů kolemjdoucích

Malinký Smart určitě všichni moc dobře znáte – zhmotnělá vize dokonalého městského vozidla, které je hbité, úsporné a prostorově efektivní. Má totiž jen dvě místa (i když existuje také čtyřmístný model), protože statistika jasně ukazuje, že v centru stejně jezdí auta obsazená většinou pouze jedním člověkem. Díky tomu ho dokážete zaparkovat i na místa, kam by si ostatní netroufli (nebo pravděpodobněji troufli a přitom autům kolem poctivě omlátili nárazníky – vítejte v Praze!). Je prostě boží! A jeho elektrická verze je ještě lepší…

Foto: Jakub Deml

Vpředu pod kapotou motor nenajdete. Tedy vlastně ani v běžném Smartu – oba ho mají umístěný vzadu pod podlahou kufru přímo u poháněné nápravy

Elektrický pohon je totiž pro provoz ve městě absolutně dokonalý – je naprosto tichý (jen se zastavte na ulici a zaposlouchejte se, kolik hluku projíždějící auta nadělají) a nevypouští žádné emise (za smogové situace vážně nemůžou pouze továrny). Až jsem se skoro divil, že mě Pražané nevítají po cestě s mávátky.

Elektřina má ale výhody i pro řidiče. 71koňový litrový tříválec v benzinovém Smartu je docela fajn, ale 82koňový elektromotor ho odezvou na plyn a urgentností zátahu (místo 91 Nm dává elektromotor 160 Nm od nulových otáček!) naprosto smaže, navíc u toho nemusíte řadit a akcelerace v městských rychlostech neuvadá. Čas na stovku za jedenáct sekund není vypovídající hodnotou, důležitější je svižné pružné zrychlení, díky kterému rychle zmizíte z každých semaforů (0-60 km/h za 4,9 sekundy!) a hravě se nacpete do každé skuliny v provozu. Je to vážně sranda!

Foto: Jakub Deml

Smart EQ neumožňuje DC rychlonabíjení, ale i AC při 22 kW (za příplatek) dokáže nabít baterii na 80 % za pouhých 40 minut

S plynem byste se ale měli naučit zacházet opatrně, abyste efektivně hospodařili s omezeným dojezdem. Hodně energie ušetříte i předvídáním zajišťujícím plynulou jízdu (s tím pomáhá integrovaná funkce rekuperace s pomocí radaru), při častém brzdění také zrekuperujete spoustu kinetické energie, což velmi efektivně prodlužuje dojezd. A ten je v případě Smartu dost omezený – papírově by měl na jedno nabití ujet až 160 km, v reálu to bude o pár desítek méně a v mrazivé únorové zimě jsem z něj nevyrazil o moc víc než 100 kilásků.

Ani to ale ve městě nevadí, protože je to všude kousek a zásuvky/dobíjecí stanice jsou (skoro) na každém rohu. Stačí si odskočit na nákup a za zhruba 40 minut (pouze ze zásuvky AC 22 kW, rychlonabíjení DC 50 kW Smart bohužel neumí) máte nabito na 80 % a můžete drandit dál. Z domácí zásuvky pak plné nabití bude trvat přes 6 hodin, což je při typickém nabíjení přes noc nebo v pracovní době naprosto v pohodě.

Elektrická verze si navíc zachovává funky stylovost klasického Smartu, takže na sebe poutá spoustu pozornosti. V nabídce Smartu je široké spektrum možností individualizace exteriéru i interiéru, abyste si osobité auto mohli dále přizpůsobit svému osobitému vkusu.

Kabina je při miniaturních rozměrech překvapivě praktická – najdete tu řadu šikovných odkládacích prostor (například šuplík ve středovém tunelu nebo síťka za sedadly) a překvapivým dostatkem prostoru pro posádku i její zavazadla (na 260 litrů kufru se nezmůžou ani některá supermini). Naše verze měla obyčejné rádio, ale můžete si připlatit za 7palcový dotykový infotainment pocházející od Renaultu. Renault dodal bohužel i páčky pod volantem, které moc důvěry nevzbuzují – představují ale také jedinou slabinu celé kabiny, což je vlastně skvělý výsledek.

S radostí vám tak mohu oznámit, že elektrický Smart EQ ForTwo je po všech stránkách povedené auto. Ale s doporučením ke koupi to bude složitější – stejně jako u každého současného elektromobilu totiž záleží na tom, jak dokážete využít jeho výhody a jak moc jste fanoušci nové technologie. Rozumově si totiž příplatek 250 tisíc za Smart na (méně než) 160 km dlouhém vodítku vážně neobhájíte. Jenže Smart se nekupuje hlavou, ale srdcem, takže pokud ho chcete v elektrice, nemáte nikdy daleko k zásuvce a užíváte si jízdu ve městě, budete Smart EQ vážně milovat.

Dát 568 900 Kč za elektrický Smart může vypadat jako čiré bláznovství, ale pořád stojí o 270 tisíc méně než druhý elektromobil v cenovém pořadí, Renault Zoe. Za ty peníze je taky mnohem lepší autem než lacinější čínská napodobenina elektromobilu jménem Zhi Dou D2. Není ale přece jen lepší koupit normální Smart a zbytek peněz (250 tisíc!) projezdit a zaplatit na parkovném? To nějakou chvíli zabere…

Technické údaje
Motortřífázový synchronní elektromotor
Výkon60 kW (82 k)
Točivý moment160 Nm
Převodovkaautomatická bezestupňová
Pohonzadní nápravy
Pohotovostní hmotnost1 085 kg
Akcelerace 0-100 km/h11,5 s
Maximální rychlost130 km/h
Dojezdaž 160 km
Kapacita baterie17,6 kWh
NabíjeníAC 4,6 kW, za příplatek AC 22 kW, standard Mennekes
Kola a pneumatiky185/50 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)2 695/1 663/1 555 mm
Rozvor1 873 mm
Objem zavazadlového prostoru260 l
Načítám