Článek
Jeden by řekl, že jde možná o první pokus Smartu o jakýkoliv větší model, než jsou kapesní ForTwo a ForFour – to bychom ale zapomněli na dobu před zhruba patnácti lety, kdy byl představen koncept s typicky výmluvným názvem „ForMore“. Tento projekt byl postaven na platformě pozdějšího Mercedesu GLK a byl původně představen v roce 2005 na frankfurtské Motor Show.
ForMore měl zamířit do showroomů v roce 2006, dnes už však víme, že světlo světa nespatřil. Na vině částečně byla obtížná finanční situace skupiny DaimlerChrysler, ale roli mohl hrát také fakt, že tehdy nebyla SUV tolik v kurzu jako dnes, a tak se vedení tehdy zkrátka neodvážilo tento risk podstoupit. Jenže teď, v roce 2021, je SUV od Smartu zpět.
Pojďme tedy k těm nejzásadnějším informacím ( alespoň z těch, které už známe) a k těm budou nepochybně patřit rozměry. Délka 4,29 metru, šířka 1,91 metru, výška potom bude rovný metr sedmdesát. Jinými slovy, tento „pohrobek“ někdejšího konceptu ForMore bude z vozového parku automobilky Smart jasně největší, pro představu bude velikostně někde na úrovni Mini Countryman.
Rozhodně se však sluší zmínit ještě rozvor, který bude činit 2,75 metru, což znamená i přes rozměry kompaktního SUV velmi slušný prostor. Typ Concept #1 za to do značné míry vděčí pohonu, který bude výhradně elektrický. To umožnilo kola posunout hodně, hodně daleko do rohů auta.
Současný koncept má sice striktně čtyřsedadlové uspořádání interiéru, takže mezi zadními sedadly je trochu prostorová rezerva – Smart však pro produkční verzi slibuje konvenčnější lavici se třemi místy pro sezení. Evidentně se počítá, že tuto oblast budou okupovat zejména děti.
Daimler má aktuálně 50% podíl ve značce Smart, zbylá půlka potom náleží čínské společnosti Geely. Budoucí kompaktní SUV od Smartu tedy bude jezdit na platformě SEA, kterou sice bude kompletovat Geely, navržena však byla na německé straně tohoto týmu.
Co se týká karoserie, tam ještě dojde na pár změn – Concept #1 prý rozhodně do výroby ztratí třeba do protisměru otevírané zadní dveře, patrně mu nezůstanou ani masivní 21palcová litá kola. Ovšem základy jeho designového jazyka jako silueta, rádoby terénní oplastování, široký postoj nebo světelné LED pruhy táhnoucí se po celé šíři přední i zadní části auta, ty s největší pravděpodobností projdou.
V interiéru pak bude dominantou 12,8palcový dotykový displej zbrusu nového infotainmentu, a slíbená je rovněž možnost rychlodobíjení nebo aktualizace softwaru přes internet. Smart se také dušuje, že model nabídne „nejvyšší možnou formu dynamických schopností“, takže Smart nejenže hodlá růst – on má v plánu také dospět. Koneckonců už víme, že má do budoucna spadeno na Mini a další. Otázkou jen zůstává finální název – oživí snad Smart zaprášené jméno ForMore z roku 2005?