Hlavní obsah

Smart Brabus: První jízdní dojmy s rozzlobenou krabičkou!

Foto: Archiv Garáž.cz

Vůbec nejvýkonnější kdy vyrobený sériový Smart se pyšní výkonem 109 koní a dává tak na vědomí, že tenhle městský knedlík umí pořádně upalovat. Co je však nejdůležitější, tohle je ten nejlepší Smart, který jsme kdy řídili!

Článek

Smart a Brabus je již dlouholeté a fungující, byť trochu netradiční spojení. Jeden z hlavních úpravců Mercedesu, který je znám svými extrémně výkonnými vozy, se totiž spojil s výrobcem minivozů do města. Výsledkem jsou však posílené a svým způsobem exkluzivní stroje a my jsme si tentokrát odskočili do Německa vyzkoušet nejnovější výrobky od firmy smart-BRABUS GmbH, a to nové vozy fortwo a forfour s tříválcem původně od Renaultu a dvouspojkovou automatickou převodovkou.

Koncept je stále stejný, motor vzadu, pohon zadních kol a u dvoumístné varianty fortwo rovněž minimální délka vhodná pro parkování ve městě. Smart je samozřejmě vozem do aglomerací, čemuž odpovídá fantastická manévrovatelnost, kdy se malý knedlíček dokáže otočit na délce Maybachu. Tentokrát nám jde však o něco jiného a mnohé napovídá již místo, kde se Brabusem budeme jezdit - kromě běžných silnic se vydáme i na testovací okruh nedaleko Düsseldorfu.

Základ vozu je stejný, jako u běžného modelu - technická spřízněnost s Renaultem Twingo, přeplňovaný tříválec o objemu 0,9 litru, dvouspojková šestistupňová převodovka. Jenže u Brabusu vše vzali, a vyladili mnohem lépe, takže zatímco automat u běžného Smartu působí spíše jako jednospojkový robotizovaný manuál, u tohoto modelu již řadí skvěle, podobně jako běžné nyní dostupné dvouspojky ať už v Mercedesech či třeba v Golfu. A to je obrovský pokrok, protože zrovna řazení bylo vždy slabou stránkou Smartů! Tříválec pak rovněž prošel zásadními úpravami, byl zvýšen tlak paliva, optimalizován přívod vzduchu a přeladěná jednotka. Výsledkem je nejvýkonnější sériový Smart, má 109 koní a točivý moment 170 N.m!

Tomu všemu byly přizpůsobeny i další věci - o 20% tužší tlumiče, příčný zkrutný stabilizátor na přední nápravě zmenšující náklony o 9%, překalibrovaný systém ESP, který stále nejde vypnout, avšak alespoň nezasahuje tak necitlivě, jako u běžného Smartu a přímější řízení, které jde opravdu poznat a výrazně pomáhá v lepším pocitu z auta.

Nejprve usedáme do varianty Forfour, která nabízí slušný prostor pro čtyři cestující. Pokud byste čekali, že 109 koní v malém lehkém autě bude rvát asfalt, asi budete trochu zklamáni. Jednotka nemá s autem problémy, ale trochu jí chybí větší zapálení pro věc, větší drama. Je to zejména středněotáčkový tahoun a i přes skvělé hodnoty jde stále poznat, že objem motoru není velký. Ostatně tomu odpovídá i o sekundu horší zrychlení ve srovnání s menším fortwo, které je ovšem jen o necelých 100 kg lehčí.

Jak už jsme říkali, pochvalu si zaslouží převodovka, která řadí rychle, hladce, dobře reaguje na pokyny pádly pod volantem a má krásně krátké kvalty. Navíc dostala funkci race-start, což je vlastně takový launch control, který ale můžete aktivovat kdykoliv bez sloužitého hledání v menu, prostě jen šlápnete na oba pedály, motor se lehce povytočí, pustíte brzdu a Smart vyrazí ostřeji vpřed. Škoda jen, že nový výfuk spíše pouze duní v nižších otáčkách a občas si lehce odfrkne, než že by přinášel nějakou jo zajímavou zvukovou kulisu.

Samotný forfour pak překvapil slušným odhlučněním karoserie i příjemnou stabilitou ve vyšších rychlostech. Jede až 180 km/h a nebudete se v tu chvíli cítit bezprostředně ohroženi na životě, i když je příď lehčí než záď, což by mohlo mít na stabilitu neblahý vliv.

S ostrým řízením jsou pak zatáčky zvláštním zážitkem. Sedíte sice ve vysoké a úzké krabičce, ale ona zatáčí vážně ostře, zlepšila se přilnavost na přední nápravě i celkové chování podvozku, který je sice o chlup tužší, ale mnohem poddajnější, lépe zvládá nerovnosti, neodskakuje, nedělá rány ani na sedmnáctipalcových kolech a vlastně je svým absurdním způsobem zábavný. V tomhle autě se nebudete nudit, ačkoliv původní koncept Smartu neměl zábavu v popisu práce.

Musíte se nejdříve svézt běžným Smartem, ať už modelem forfour či ideálně fortwo, abyste pochopili, jak velký skok Brabus udělal. Limity dané konstrukcí jsou neodmyslitelné, přesto nyní již i v ostřejším řidičském režimu jezdí forfour jako běžné schopné auto, což zaslouží potlesk.

Ačkoliv ceny vozu začínají nad půl milionem korun, což je za takto malé auto s tříválcem přecejen dost, Brabus vám to vynahradí smyslem pro detail. Zvenku tenhle prcek vypadá pěkně naštvaně, výrazný bodykit se dvěma koncovkami výfuků a tradičními koly Monoblock mu neskutečně sedí. Mnohé se událo i uvnitř, kromě volantu tak můžete ocenit detaily jako koženou palubní desku, sedadla s integrovanou opěrkou, logo Brabus na řadičce i ruční brzdě a další. Celkově auto působí výrazně hodnotněji než běžný model, což by vzhledem k ceně rozhodně mělo.

Vydáváme se na trať, kde na nás čeká klasické fortwo. A s ním přichází ještě o kus větší zábava, protože kratší verze je ještě "jankovitější", obratnější a rychlejší, než větší forfour. Auto se sice více kymácí, potápí při brzdění a je o kus méně stabilní, ale ve výsledku je to právě ono kouzlo Smartu - ta nedokonalost, které se trochu bojíte a přitom vás baví i v nižších rychlostech. Motor upaluje s méně než tunovým strojem mnohem lépe vpřed, strmé řízení přináší i slušnou dávku komunikace a na širších kolech, vepředu šestnácti, vzadu sedmnáctipalcových, má auto i dostatek přilnavosti, přesto každé ubrání plynu v zatáčce dramaticky mění stopu a stabilizace vše jistí z povzdálí. Kdyby šla vypnout, mohli byste si užít i kus přetáčivosti. Anebo byste skončili na střeše...

Na malém okruhu lze cítit, že tohle stále není i přes veškerou snahu malý ostrý sportovní stroj jako bylo třeba Twingo RS, opět jsou zde nesmazatelná omezení daná minimalistickou konstrukcí, ale stejně se bavíte, občas trochu děsíte, jindy jen šílené smějete a pomalí rozhodně nebudete. I na dálnici se omezovači rychlosti přiblížíte poměrně hbitě, byť opět se motor nezdá až tak silný, abyste mu řekli z fleku 109 koní a hlavně 170 N.m.

U nás Smartu Brabus pšenka asi jen tak nepokvete a bude volbou individualistů, kteří chtějí svižné a zábavné městské auto s jistou prestiží a nezáleží jim až tak na penězích a na tom, že jim pětistovka Abarth ve výsledku ze semaforů ujede. Pro nás je ale důležitější to, že se jedná o charismatický stroj, navíc mnohem propracovanější a zábavnější než běžné verze Smartu, což z něj dělá vůbec nejlepší vůz této značky, který jsme kdy řídili.

Technické údaje a ceny

Modelysmart BRABUS fortwo
Počet/uspořádání válců3/řadové
Zdvihový objem (cm3)898
Největší výkon (kW/k)80/109
při (1/min)5750
Největší točivý moment (N.m)170
při (1/min)2000
Spotřeba paliva EU (l/100 km) město/mimo město/kombinovaná5,2/4,1/4,5
Kombinované emise CO2 (g/km)102
Třída hospodárnostiB
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,5
Největší rychlost (km/h)165
Cena (Kč vč DPH) 512 500
Načítám