Článek
Je nesmírně zajímavé sledovat to, jak se úřady u nás jen dohadují nad změnami a na Slovensku ty změny prostě rovnou zavádí. Jeden příklad za všechny. Zatímco stáčení kilometrů u ojetin je na Slovensku trestným činem, u nás jde jen o přestupek. Zatímco tedy na Slovensku klesá počet ojetin se stočenými kilometry, u nás jich je stále mnoho a nikoho, tedy ani policii ani úřady, jako by to ani netrápilo. Slovenské úřady ale řeší dopravní problémy i na jiných úrovních. Podle ÚAMK se tamní ministerstvo vnitra chystá ještě do začátku léta předložit vládě a poslancům hned sedm nových a vcelku zásadních změn, které se dotknou každého, kdo používá slovenské silnice, tedy i všech návštěvníků.
Mezi dvě výrazné novinky patří zvýšení postihu za telefonování za volantem a větší přísnost k mladým řidičům. Začneme telefonováním. Nový zákon by totiž měl pamatovat jak na telefonování, tak na používání tabletů, kamer nebo jakýchkoliv jiných audiovizuálních zařízení. Jakmile vás policie s něčím takovým v ruce při řízení přistihne, může vám uložit pokutu ve výši až 100 eur, tedy 2 570 Kč. Doposud to byla poloviční částka, nicméně ve správním řízení se pokuta může dostat až na 200 eur, tedy 5 140 Kč. To jsou částky srovnatelné s většinou evropských zemí, jako je Německo nebo Španělsko. A důvod, proč k navýšení pokut slovenské úřady přistupují? Podle všech výzkumů je řidič používající za volantem mobil stejně nebezpečný jako ten, který jede opilý. Policisté pak budou k zjišťování tohoto přestupku využívat pevné kamerové systémy například na mýtných bránách, ale také kamery na vozidlech či policejních motorkách. Kromě toho jsou připraveni ve vyšší míře používat speciální fotodalekohledy, jejichž dosah je až jeden kilometr.
Mladí pod drobnohledem
Mladí řidiči jsou problémem asi všude, i u nás. V některých státech už funguje takzvaný řidičák na zkoušku. U nás se nad ním zatím jen uvažuje. Slováci jistou verzi takového řidičáku na zkoušku v těchto dnech schvalují a nový zákon by měl platit ještě koncem letošního roku. Zákon vznikl hlavně na popud policistů, kteří dlouhodobě upozorňují, že ačkoliv je podíl mladých řidičů na silnicích jen asi 8 %, jejich podíl na smrtelných nehodách už je 19 %. Navíc byl u 21 % všech nehod na Slovensku u mladých řidičů přítomen alkohol.
Proto policisté bojují za zavedení pravidla dvakrát a dost. To by mělo znamenat, že pokud začínající řidič během prvních dvou let vlastnění řidičského průkazu závažně poruší dopravní předpisy, bude muset zpět do autoškoly na speciální kurz, bude znovu skládat zkoušky, navíc se bude muset zúčastnit vyšetření u dopravního psychologa. Zatím ale nebylo přesně definováno, co znamená závažné porušení dopravních předpisů.
Cyklisté bez alkoholu a dohled nad uličkou pro záchranáře
Kromě toho se ale návrh na změny zabývá také uličkou pro záchranáře, která je i u nás velmi diskutovaným tématem. Na Slovensku totiž zatím není povinná! Je zde jen stanoveno, že vozy s právem přednosti v jízdě mohou k objíždění kolon využít krajnici nebo také jinou část pozemní komunikace, která ale nemusí být standardně určená k jízdě vozidel. To se má ale změnit a i Slováci budou muset vytvářet bezpečnostní uličku stejně jako třeba právě my. Navíc se policisté zaměří na řidiče, kteří se pověsí za projíždějící vůz dejme tomu sanitky, aby se rychleji dostali z kolony. Takové chování bude pokutováno částkou 300 eur, tedy 7 710 Kč.
A ještě jedna zajímavost. Na Slovensku mohou cyklisté po silnicích či cyklostezkách zatím jezdit s až 0,5 promile alkoholu. Jak asi tušíte, přítomnost podnapilých cyklistů se nijak neosvědčila, a tak se úřady vrací k původní právní úpravě. Při jízdě cyklisty v obci sice tento limit zůstává zachován, ale mimo obec, a to včetně cyklostezek, policie nebude alkohol za řídítky tolerovat. U nás úřady v tuto chvíli řeší, zda cyklistům nějaké to promile nepovolit. Bylo by možná dobré, aby se naše úřady inspirovaly třeba právě Slovenskem a tento návrh raději smetly ze stolu. Stejně jako návrh ODS povolit 0,5 promile i řidičům. To prostě nemůže dopadnout dobře.