Článek
Bylo to rychlejší, než se zdálo. Na jaře započaté námluvy možná pokračovaly v tichosti, protože jak jinak si vysvětlit tak rychlou změnu? Není tady nikdo majoritní ani minoritní, dohoda zní, že akcionáři každé společnosti budou vlastnit padesát procent kapitálů nově založené automobilové skupiny – do čtyř let by měl koncern dosáhnout 80% synergie, což má snížit náklady o cca 2,8 miliardy Eur.
Jinými slovy, Peugeot, Citroën a Opel dají Fiatu a Chrysleru tolik důležité technologie, oni jim na oplátku pomohou se vstupem, respektive návratem, na americký trh. Za pět let tady máme nové modelové řady, kdy je vysoce pravděpodobné, že auta budou sdílet podvozkové platformy, motory, převodovky a technologie. Jestli je to dobře nebo špatně, to se teprve ukáže. Každopádně obě dvě firmy doufají, že po sloučení se jim povede zvýšit aktuální provozní zisk 11 miliard Eur.
Důležitou zprávou, a nepochybně jednou z podmínek obchodu zejména z francouzské strany, je taky fakt, že na základě dohody nedojde k uzavření žádného závodu. Celou společnost bude řídit jedenáctičlenná rada, do které pět lidí nanominuje PSA, dalších pět FCA a v čele bude Carlos Tavares, dosavadní lídr PSA. Jejich funkční doba má být pět let.
Bude nepochybně zajímavé sledovat, co se stane se značkou Opel (na některých trzích Vauxhall), kterou koncern PSA koupil od General Motors v roce 2017, neboť se dosud nestihla vyprofilovat. Každopádně celá tato synergie přinese zásadní změny pro výrobce i dodavatele napříč celým automobilovým světem. Prioritou bude snížit náklady, optimalizovat a synchronizovat nabídku napříč jednotlivými automobilovými třídami a vzájemně si pomoci na trzích, kde si ten druhý není tak jistý v kramflecích.
Koncern Volkswagen dlouhodobě dokazuje, že to jde; jedná se pravděpodobně o to nejlepší řešení, pokud automobilky chtějí přežít složité nastupující období. I v době sdílených platforem a motorů lze naštěstí na jednom základě postavit dvě a více rozdílných aut, záleží na konkrétním nastavení podvozku, elektroniky a na finálním balení. Automobilový svět v epoše elektrifikace se tak stane podobný tomu počítačovému, kdy základní komponenty chrlí tři nebo čtyři firmy a jednotlivé značky si pak jen ladí ten zbytek.
Zbývá pouze připomenout, že PSA vlastní tyto značky: Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Vauxhall a Free2Move Lease. FCA pak má pod sebou: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, RAM a SRT. Doufáme, že některé značky by to mohlo nakopnout – ano, myslíme tím speciálně Lancii a Alfu Romeo.