Článek
Zhoršené vidění znamená výrazně delší reakční dobu, kterou řidič potřebuje, aby se přizpůsobil nenadálé situaci při řízení (předjíždění cyklisty, chodce, vyhýbání se překážkám, odbočování apod.).
- Správně vidící řidič (ať už se zdravým zrakem nebo se správnou korekcí) vidí chodce za denního světla už ve vzdálenosti 200 metrů.
- Ten, kdo má vadu -0,75 dioptrie, už chodce zaregistruje při poloviční vzdálenosti, tedy na 100 metrů.
- S vadou -2 dioptrie se bezpečná vzdálenost snižuje na pouhých 20 metrů.
Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Tyto vady zraku způsobují nejrůznější míru rozostření. Oční odborníci považují za zhoršenou takovou ostrost, kdy se pohybuje pod hranicí 70 procent. Řidiči s ostrostí pod 50 procent by neměli za volant usednout vůbec! Uvádí se, že se po českých silnicích pohybuje takových řidičů až 8 procent, tedy asi 500 tisíc lidí! Tento problém se netýká zdaleka jen seniorů, protože počet očních vad začíná prudce narůstat již po třicítce.
Optik Blahoslav Žilka téma špatně vidících řidičů sleduje dlouhodobě a komentuje jej: „Až 80 procent všech našich vjemů zachytíme právě zrakem. Proto mne překvapuje, že lidé tak podceňují kvalitu vidění,“ Podle něj je zhoršování kvality vidění postupné, plíživé, takže si na něj můžeme zvyknout a považovat ho za normální stav. „ Nestane se, že se jednoho dne probudíte a říkáte si, že včera jste viděli ostřeji než dnes. V tom vidím největší nebezpečí, protože na zhoršené vidění si lidé zkrátka zvyknou a neřeší jej,“říká optik Blahoslav Žilka. „ Sám se ve své praxi setkávám s lidmi, kteří začnou řešit špatné vidění pozdě, a přitom jsou aktivní řidiči. Snažíme se je přesvědčovat, že o zrak by se měli starat pečlivě, pravidelně chodit na kontrolu, aby měli jistotu, že mají zrak v pořádku nebo že stávající korekce je správná. Vždyť k zubaři chodíme každého půl roku na preventivní prohlídku, s očima bychom se měli odborníkům svěřit alespoň jednou za dva roky,“ dodává Blahoslav Žilka.
Sám Blahoslav Žilka, který v oboru oční optiky působí více jak 40 let, se setkal s vážnými případy poruch vidění mnohokrát. Například jej oslovil klient se žádostí o pomoc, protože během řízení viděl v protisměru jedoucí auto dvakrát a nebyl si jistý, které z nich je to skutečné. Po nezbytných vyšetřeních a následné úpravě zraku pomocí brýlí se potíže eliminovaly. Další z dlouholetých klientů se dostavil nečekaně již rok po poslední kontrole s tím, že špatně vidí a těžko odhaluje vzdálenost. Vyšetření ukázalo, že přestal vidět na jedno oko. Velmi znepokojivý byl také případ profesionálního řidiče, který ani s nejlepší možnou korekcí zraku neviděl tak, aby mu mohl odborník řízení povolit.
Další nebezpečnou skupinou jsou podle Blahoslava Žilky řidiči, kteří mají malé zrakové vady a neřeší je, protože je nepovažují za problém. „ Neuvědomují si však, že mohou mít nejen sníženou ostrost vidění, ale také opožděné reakce, špatný odhad vzdálenosti, což především při řízení automobilu může mít fatální následky,“ uzavírá Blahoslav Žilka.