Článek
Britská policie a Ariel Atom 3.5R
Pamatujete na obličej Jeremyho Clarksona na videu, když před lety v Top Gearu testoval zbrusu nový Ariel na dráze vojenského letiště v Dunsfoldu? Byl protáhlý a deformovaný z dechberoucí dvouapůlsekundové akcelerace z nuly na šedesát mil za hodinu. A takové „splašené trubky“ s přeplňovaným motorem Honda o výkonu 350 koní získala před několika lety policie v hrabství Somerset. Ve skutečnosti auto sloužilo jen jako vůz k promo účelům, namísto aktivní služby u dálniční policie, kde by si smlsla na téměř kterémkoliv divoce jedoucím supersportu. Policie ho využila v kampani určené zejména pro bezpečnost motorkářů. Ti často řídí stroje s brutálním zrychlením i celkovými schopnostmi být rychlejší vždy a všude oproti jakémukoliv automobilu pro běžný silniční provoz. Zkrátka kampaň nabádala motorkáře k tomu, aby přemýšleli ještě předtím, než ten „heft“ otočí naplno, a pomáhala „plechovkářům“ pochopit, že s motorkáři se na silnici nezávodí, ale je fajn sledovat zrcátka a dávat pozor, abyste je nesestřelili. Motorkáři jsou totiž nejen rychlejší, ale i daleko zranitelnější.
Česká policie: BMW i8
Píšu to nerad, ale my Češi jsme si zase jednou uřízli pěknou ostudu. Teď nemyslím přímo nehodu, která se udála předloni v červnu, kdy v BMW i8 havaroval policista vlivem náhlé srdeční příhody. Takové smutné věci se zkrátka stát můžou, i když následně probíhalo poměrně náročné vyšetřování. Vůz vezl civilní osobu a nehoda se stala v pozdních večerních hodinách, přičemž smysl jízdy vlastně ani nebyl příliš zřejmý.
Policie získala postupně několik hybridních supersportů BMW i8 od českého zastoupení značky a ostuda, o které se zmiňuji, proběhla přímo při předání prvního z nich měsíc před nehodou, v květnu 2017. Jihomoravský krajský policejní ředitel Leoš Tržil se při slavnostním předání vozu usadil do auta přímo „lotusím stylem“. Já se směji, ale do aut tohoto typu velcí chlapi vážně nikdy nenastoupí důstojným způsobem. Buď do něj dlouho nemůžou nasoukat hlavu nebo nohy. Neodhalena pak zůstala odpověď na otázku, jestli vystupoval technikou „zadkem ven“, která je obzvlášť komická, anebo se soukal jako housenka hlavou i trupem vpřed. Všechny české internety a facebooky tenhle pán i tak naprosto kolosálně pobavil.
Italská policie: Lamborghini Huracán
Italská policie získala první opravdový sportovní automobil do svých řad v roce 1962. O slavném Ferrari jsme psali už minulý víkend. V moderní historii převzalo roli nejsilnějšího policejního stíhače Lamborghini. Na policejním Gallardu najeli dokonce 150 000 kilometrů a je umístěno v muzeu policejních vozů v Římě. Před dvěma lety italští policisté převzali zbrusu nové světle modré Lamborghini Huracán, jenž bez potíží dostihne jakéhokoli lupiče s autem, které zvládá méně než třístovku.
Francouzští četnící: Alpine A110
Ve Francii tradičně nasazovali pro dálniční policisty sportovní vozy Alpine. Po slavné A110 přišla šestiválcová A310 a upravované vozy ze severofrancouzského Dieppe provázely službou slavné „gendarmerie“ i v moderní historii. Poslední opravdu rychlá používaná auta pro služební účely byly vozy Renault Mégane RS. Francouzi by si však přáli, aby Renault – Alpine domluvil úpravu i současné nové alpinky, přičemž na internetu se hned vyrojilo několik zajímavých návrhů, jak by auto mohlo vypadat.
Nizozemská policie Spyker C8
V Nizozemí se obecně mnoho automobilů nevyrábělo. Když vynecháme malé osobní vozy DAF a některé modely švédského Volva, jediné další, co nás napadne, je supersportovní exkluzivní Spyker. Model C8 s motorem V8 od Audi si převzala holandská policie již před více než deseti lety. Jestli se vůz něčím vymyká ostatním policejním kouskům, je to cenou. V příslušné době se totiž pohybovala kolem závratných čtyř set tisíc eur.
Spojené Arabské Emiráty: Bugatti Veyron
Přesuňme se teď přes evropské hranice. V Dubaji, bájném městě, které zbohatlo na černém zlatu a je výkladní skříní arabského poloostrova, není nic nemožné. V tamní policejní flotile slouží čtrnáct supersportovních aut. Každé je jiné a rozhodně by se do tohoto článku dostaly i samostatně. Zejména jeden ze 77 kousků exkluzivního Astonu Martin One-77 mě silně lákal k jeho zařazení mezi nejúžasnější policejní vozy světa. A to mají ještě Ferrari FF, nějaké to Lamborghini i další skvosty. Bugatti Veyron s maximálkou přes 350 km/h je z nich nejrychlejší. Legračním faktem je, že tahle auta nenasazují pro boj s obzvlášť nebezpečnými zločinci, ale slouží více méně v centru města jako lákadlo pro turisty. Doufejme, že do supersportů nastupují dubajští policisté obratněji než náš Leoš Tržil do BMW.
Spojené státy: Lenco Bearcat G3
Američtí policisté mají k dispozici už tradičně velmi silná auta. Ať už civilní Ford Custom 500 bez majáčku, jakým jezdil inspektor Harry Callahan v „Drsném Harrym“, nebo i další čtyřdveřové „muscle cars“. Policejní Ford nebyl obyčejný, pod kapotou měl velký osmiválec o objemu 429 kubických palců s patřičně velkým čtyřkomorovým karburátorem.
Lehké obrněné Lenco Bearcat G3 by však bylo ideálním filmovým autem pro Bruce Willise v roli policejního detektiva. Tahle auta mají pod kapotou přeplňované naftové osmiválce a jen tak je něco nezastaví. Slouží u speciálních policejních složek „SWAT“. A s „černými kuklami“ zvláštního amerického policejního oddělení byste se vážně setkat nechtěli. Jsou vycvičení na zneškodnění a odzbrojení i těch nejobávanějších a nejdrsnějších kriminálníků.
Austrálie: Ford Mustang GT 5.0
Původně jsem myslel, že fungl novým Mustangem s charakteristickým nápisem „5.0“ čili „five-o“ by měla jezdit přece havajská policie. Minimálně seriál „Havaj 5-0“ se povedl a slangový výraz pro „fízly“ či „chlupaté“, jak bychom je zase nazvali u nás doma, se docela vžil. V Austrálii některým složkám vyměnili v nedávné historii jejich policejní Holdeny za nové Mustangy. Myslím, že Mustang poslední generace v policejní úpravě vypadá vážně cool. Ani to nemusí být ten zelený z poslední edice „Bullitt“, který pro vás zrovna na Garáži testujeme. Australští policisté mají nyní šanci, zrovna jako kdysi Steve McQueen v roli filmového Franka Bullitta, polapit i ty nejhorší mafiány.
Rusko: různá auta po lupičích a mafiánech?
Když je ta řeč o mafiánech… V Rusku se to jimi taky hemží až nezřízeně. V historii zde policie typicky jezdívala zatýkat ve starých žigulících, případně v moskvičích. Na novodobé mafiány z éry Borise Jelcina však byli krátcí. Když se v Rusku objevily první, ze západu kradené „Mamuty“, čili Mercedesy třídy S, a dvanáctiválcové sedmičkové bavoráky, těžko je mohli policisté jakkoliv dostihnout. A pomalou terénní dodávkou, tak zvanou „Buchankou“, už vůbec ne. V dnešní době je vidět, že ruská policie používá stroje různých značek, i ty luxusnější. Skoro si říkám, zda na zabavené mafiánské limuzíny i sporťáky nenalepí fólie a nepřimontují majáčky, aby je policisté mohli používat jako své služební vozy. Rusko přece už odedávna patří mezi končiny světa, kde umí poručit větru i dešti...