Článek
Jaguar E-Type je i po více než padesáti letech považován za jedno z nejkrásnějších aut na světě, a podle mnohých z nás je dokonce nejkrásnějším autem dodnes. Možná si vzpomínáte, že jsme vás čtenáře tehdy prosili, abyste po nás nechtěli náš výběr přehodnotit – dopadl by totiž úplně jinak – ale zrovna E-Type by se v první pětce určitě udržel. Dokonce i sám Enzo Ferrari o něm řekl, že je krásný, a ten, jak to jen říct, hned tak něco nepochválil.
První kousky té první (a dodnes také nejvíce ceněné) série začaly sjíždět z výrobní linky v Coventry už v roce 1961, ale co si budeme povídat – oživit krásný, klasický automobilový design z dob, kdy ještě vše nediktovala finanční oddělení a evropská nařízení, to prostě není na škodu. Je to trochu jako připomenout si, že ženy „krev a mlíko“ se kdysi také považovaly za symbol krásy.
Výchozím prvkem tohoto krásného restomodu je E-Type třetí, tedy poslední a shodou okolností i nejméně ceněné série, která se vyráběla v letech 1971 až 1974. Původní auto poháněl staromódní 5,3l dvanáctiválec o výkonu tehdy slušných 272 koní. Pod kapotou modernizovaného E-Typu však tepe (byť rovněž dvanáctiválcové) 6,1l srdce se vstřikováním a výkonem krásných 400 koní. Řadí se tu moderním pětistupňovým manuálem s odlehčeným setrvačníkem a na konci tohoto orchestru je potom zakázkový nerezový výfuk, jehož stěny jsou potaženy keramikou.
Vůz, který byl překřtěn na E-Type Unleashed, však jezdí na značně upraveném podvozku, což slibuje slušné svezení. Jsou tu nastavitelné pružiny, upravené torzní tyče a polyuretanové silentbloky. Na všech čtyřech kolech jsou potom čtyřpístové kotoučové brzdy s větráním.
Pár změn proběhlo i po stránce vzhledu, ovšem záměrně nikterak zásadních. Je tu zcela nový, na zakázku vyrobený chromovaný nárazník, přední světlomety jsou teď z LED diod a přední kapota je teď jakoby ladnější, klenutější než ta původní. Vzadu je potom jednodílný pochromovaný zadní nárazník, opět vlastní výroby.
I přes poctu tradicím uvnitř najdete komfort a noblesu podle moderních standardů. Kam až oko dohlédne, je ručně prošívaná kůže. Obě sedadla jsou vyhřívaná. Středová konzole je z hliníku a z ní na vás koukají krásné ruční ovladače, kterých se musíte opravdu fyzicky dotknout, aby se něco začalo dít. Ovšem i přesto tu najdete možnost spárování přes bluetooth a kvalitní, moderní stereo.
Nechoďme kolem horké kaše – 325 tisíc liber, tedy v přepočtu 9,75 milionu Kč a to ani nepočítáme fakt, že k tomu musíte mít ještě svůj vlastní Jaguar E-Type. Ale v E-Type UK vám jistě po solidní domluvě nějaký najdou. Na druhou stranu se není co divit, řemeslná práce na autě zabere přes 4 000 hodin. Aktuálně je k mání pouze otevřená verze se skládací střechou, počítá se však i s verzí kupé.