Hlavní obsah

Škodovka za 5 milionů se prodává jako teplé housky

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia R5 EVO je zatraceně povedené závodní nářadí

Zapomeňte na Kodiaq RS, Superb Laurin & Klement nebo na nějaké pancéřované speciály. Nejdražší škodovkou, kterou si můžete koupit, je Škoda Fabia. Čeká se na ni pět měsíců a až ji ráno nastartujete před domem, sousedi vás budou nenávidět! Ale pozor, do běžného provozu s ní nemůžete.

Článek

Správně tušíte, že tohle není jen tak. Že tady musí jít o něco hodně speciálního. Ale fanouškové motorsportu mají nejspíš jasno, jen co si přečetli titulek. Řeč je o Škodě Fabia R5 Evo – závodním speciálu ze Škoda Motorsport. Mladoboleslavská automobilka s ním udělala díru do světa. A to doslova. Tovární posádka Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen s ním vyhrála tituly mistrů světa v kategorii WRC 2 Pro a současně přispěla k zisku titulu mistra světa v kategorii výrobců v sezóně 2019 pro tým Škoda Motorsport. Stejné auto vyhrálo i titul mistra světa WRC 2 pro soukromé týmy.

Přidejte si k tomu vítězství v mistrovství Evropy FIA European Rally Championship (ERC), které brala posádka Chris Ingram a Ross Whittock. Nezapomeňte na první místo v juniorském mistrovství Evropy FIA ERC1, které získal Filip Mareš s Janem Hlouškem. A navrch ještě vítězství v třiadvaceti národních šampionátech… „Ano, tento rok byl pro nás mimořádně úspěšný,“ usmívá se šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek. „Získali jsme třicet titulů a od začátku roku jsme prodali více než 320 závodních aut. To je nejen mimořádný prodejní úspěch, ale taky obrovská zodpovědnost vůči našim zákazníkům.“

O závodní Fabii R5 Evo už jsme na Garáži psali několikrát. Připomeňme tedy pouze, že v porovnání s předchozím modelem má pevnější karoserii, výkonnější motor, novou řídicí jednotkou Magneti Marelli, elektricky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla, účinnější chladicí systém, vylepšenou převodovku, upravený podvozek, strmější řízení, nové brzdy Alcon, více karbonu… Od předchozí verze ji poznáte snadno, má ostřeji řezaná světla s LED světelným pásem z faceliftované Fabie, ale taky novou masku a nový nárazník.

Je relativně snadné si ji koupit, ale u svého dealera nepochodíte, auto se objednává v Mladé Boleslavi u Škoda Motorsport. V nabídce je jedna jediná verze, cena auta je 4,9 milionu korun, ale protože si zákazníci objednávají i spoustu náhradních dílů, které jsou u závodních aut považované spíš za spotřební materiál, průměrná cena Fabie R5 Evo je 5,7 milionu korun. „Zákazníci na našich autech nejvíc oceňují rychlost, spolehlivost a robustnost,“ říká Michal Hrabánek.

Z 320 prodaných aut bylo čtyřicet právě ve verzi Evo. Škoda Motorsport je schopná vyrobit šest až osm aut měsíčně, aktuální čekací doba je pět měsíců. Roční obrat divize stoupl na 1,8 miliardy korun. Nové závodní auto by se mělo objevit za další dva roky, a to společně s novou generací Fabie.

Technika je tedy jasně daná, otázkou je, co se teď bude dít po personální stránce. Odchod posádky Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen k Toyotě byl sice očekávaný, ale v Mladé Boleslavi musí vybírat, kdo je nahradí. Christian Strube, který je ve Škodovce zodpovědný za oblast technického vývoje, k otázce plánů pro budoucnost řekl: „Ještě více se zaměříme na naše zákazníky a budeme podporovat mladé jezdce, podobně, jako jsme tak činili už v minulosti.“ Takže kdo to bude? Sedne si za volant nejdražší tovární škodovky talentovaný Filip Mareš, čerstvý juniorský mistr Evropy? A co bude vůbec s továrním závoděním dál? Volkswagen dal svůj tovární tým k ledu a pesimisté varují, že by to samé mohlo postihnout i Škodovku.

Načítám