Článek
Škodovka je po Porsche nejvíce ziskovou značkou koncernu VW, ale může být na tom ještě lépe. Aktuálně by podle odhadů prodala klidně o 200 tisíc aut víc ročně, ztrácí zákazníky, kteří nejsou ochotni čekat na nový automobil (většinou SUV) šest a víc měsíců. Proto ji v dohledné době čekají masivní investice do výrobních linek. Připravuje se nejen nový závod na výrobu elektromobilů, ale hlavně se bude stavět úplně nová továrna. „V následujících dnech vybereme dvě země, ve kterých bychom mohli nový závod postavit. O finálním místě chceme rozhodnout ještě letos," řekl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier. A potvrdil, že nová továrna bude takzvaně víceznačková, tedy že v ní nemusí vznikat jen škodovky. Kromě Škody Karoq a Seatu Ateca se v ní budou podle všeho vyrábět i některé vozy značky Volkswagen. Tolik oblíbené SUV Karoq a Ateca se aktuálně vyrábí v Kvasinách, ale tam by se měl od roku 2023 vyrábět Volkswagen Passat.
Leccos nasvědčuje tomu, že Škodovka míří s novou továrnou do prostoru jihovýchodní Evropy, mluví se hlavně o Bulharsku a Srbsku, ale ve hře je prý i Turecko. Server Autocar píše hned o čtyřech možných místech, ale Automotive News Europe favorizuje Srbsko, což potvrzují i tamní média. V Srbsku zatím vyrábí jen automobilka Fiat, ale tamní vláda by to chtěla změnit a je ochotna nabídnout nejen atraktivní pobídky. Druhou neméně důležitou položkou je levná pracovní síla. Škoda nyní vyrábí v Česku, na Slovensku, Rusku, Ukrajině, Kazachstánu a Indii.
„Vybrat novou lokalitu je náročný proces, kde hraje roli mnoho věcí,“ řekl dále Bernhard Maier. „Nejde jen o nejekonomičtější řešení, ale jde i o kvalitu výroby. Proto si napřed necháme interně zpracovat množství analýz, které si vyhodnotíme jak v rámci Škodovky, tak pak i z pohledu celého koncernu.“ Ve hře je ale podle odborů i zachování výroby v České republice, které prý o to budou dále usilovat.
Škodovka aktuálně vyrábí 1,2 milionu aut ročně, ale její ambice jsou výrazně vyšší, aktuální modelovou řadu doplní ještě elektromobily a další modely, takže konečné číslo by mohlo být do roku 2025 někde u dvou milionů vyrobených aut. Podle Maiera není a nebyl nedostatek aut zapřičiněn novými předpisy WLTP, ale opravdu nedostatkem výrobních kapacit. „Škodovka aspiruje na pozici skutečné globální automobilky. Aktuálně je ale poptávka větší než nabídka, a tak to musíme urychleně řešit.“