Článek
Všichni je máme, všichni je denně vidíme a nikdo z nás se nad nimi nijak nepozastaví. A je to možná škoda. Řeč je o registračních značkách. Jejich historie se datuje od roku 1905, kdy bylo na území tehdejšího Rakouska-Uherska přijato nové nařízení, podle kterého musela být všechna motorová vozidla opatřena státní poznávací značkou. Zmiňované nařízení vstoupilo v platnost roku 1906, což je rok, který se označuje za počátek éry státních poznávacích značek na českém území.
Od té doby se mnohé změnilo. Jiné je správní dělení, demografická situace, dokonce i státní zřízení. Především však vzrostl počet automobilů a motocyklů na silnicích. Systém poznávacích značek to musel reflektovat a během 20. století prošel obrovskou evolucí. Současný systém je již sedmý, který se na našem území používá.
O ty hezké značky, které jistě absolutní náhodou vozí mnohý z majitelů Porsche 911, bývá boj, ale dnes už si na ně můžeme nechat napsat takřka cokoliv. Ovšem samozřejmě za vyšší poplatek, než je ten, který platíme za standardní registrační značku. U nás používané značky nesou černé znaky na bílém podkladu, přičemž první písmeno zleva určuje příslušnost k jednomu z celkem 14 krajů.
Co se Škodovky týče, jistě jste si všimli, že všechna auta na oficiálních fotografiích této mladoboleslavské automobilky mají na značkách písmeno S. Je to proto, že Mladá Boleslav spadá pod Středočeský kraj. Zajímavé je, že na registračních značkách je zakázáno používat písmena G, O, Q, W a CH, jelikož by se mohla plést s písmeny C, V a číslicí 0. Podoba značek, jak ji dnes známe a máme, vstoupila v platnost v roce 2002 a souvisí s novým administrativním dělením České republiky na kraje. Registrační značky mají pět až sedm znaků a musí obsahovat minimálně jedno písmeno a jednu číslici.
Posledním přírůstkem do rodiny registračních značek jsou značky na přání. Ty si čeští řidiči mohou pořídit od ledna 2016 a na rozdíl od standardních RZ obsahují 8 znaků (u motocyklů je znaků 7), tradičně modrý pruh s vlajkou EU je na značkách na přání tyrkysový, a především si jejich znění určuje sám řidič, tedy pod podmínkou, že to nebude nic vulgárního, nenávistného ani zkratka žádného ze státních úřadů či orgánů. Sada dvou značek na automobil přijde na 10 000 Kč.
Kromě standardních registračních značek můžete na českých silnicích potkat značky v několika dalších formátech. Například auta patřící velvyslanectvím a konzulátům vozí registrační značky vyvedené modrým písmem na bílém pozadí. Veterány a závodní vozy poznáte podle toho, že jejich značka obsahuje zelené písmo na bílém podkladu a první písmeno zleva je V v případě veteránů a R v případě závodních vozů. Pokud naopak narazíte na registrační značku vyvedenou černými znaky na bílém podkladu, ale sestávající pouze z čísel a žádných písmen, vězte, že jde o vůz Armády ČR.