Článek
Není mnoho automobilů, které by měly ve dveřích deštník. Pokud se autor tohoto článku nemýlí, má je pouze Škodovka a Rolls-Royce. Nebo paket pro spaní, škrabku na led ve víčku nádrže, speciální nádržku pro ostřikovače, ze které vám kapalina při dolévání nepoteče všude kolem. Jsou to drobnosti, ale obvykle praktické. Potěší i držák na parkovací lístky na čelním skle. Geniálně jednoduché řešení, které snad žádná jiná automobilka nenabízí.
Škoda Auto tyto drobné vychytávky označuje marketingovým sloganem „Simply Clever“ (jednoduše chytře), a třebaže jen kvůli nim si asi nikdo auto nevybírá, mohou celkový obraz automobilky vylepšit. Každá soudobá škodovka má 30 až 40 takovýchto vychytávek. Některé – třeba víčko pro nádržku kapaliny do ostřikovačů – si dokonce můžete dokoupit do svého staršího vozu a nemusí jít jen o Škodu nebo koncernový model.
To je dokonce tak oblíbené, že si jej na Amazonu můžete koupit za 400 korun. Pasuje totiž na spoustu současných modelů. Samotná automobilka jej přitom nabízí za 99 korun. Než speciální víčko vzniklo, trvalo to měsíce a za tu dobu vzniklo celkem pět různých verzí.
„Bylo několik variant. Vymýšleli jsme, testovali a upravovali tak, aby vše fungovalo optimálně. Aby se víčko snadno skládalo, vydrželo, aby pěna, která vzniká při lití kapaliny, stíhala hezky klesat a nic nepřetékalo. Jsou to drobnosti, ale nám to zabralo spoustu času,“ vzpomíná pro škodovácký magazín Ladislav Kraus, který je jedním ze spoluautorů tohoto praktického řešení a ve Škodovce pracuje už od roku 1983.
„Máme malé týmy, kde chytré nápady vznikají, zároveň také podporujeme vznik Simply Clever prvků v odděleních, která se starají o vývoj konkrétních částí vozu,“ dodává Kraus.
I škrabka se vyvíjí
Mediálně byla ještě hodně propíraná škrabka na sklo, která se poprvé objevila v roce 2012 v modelu Rapid. Tehdejší řešení nebylo ideální, protože víčko nádrže nešlo zamknout. Ale nápad to byl dobrý a dneska jej najdete ve všech škodovkách. V případě Enyaqu iV ovšem škrabka není u víčka nádrže, ale ve víku zavazadlového prostoru.
Zajímavé je, že první verze škrabky byla z polykarbonátu, takže byla moc tvrdá a mohla při nesprávném zacházení poškrábat sklo. Druhá generace byla vyrobena z polyamidu a později přišla verze, která rovněž umí změřit hloubku dezénu pneumatik. I taková drobnosti jako integrovaná škrabka se vyvíjí, což je dobré znamení. Koncept Simply Clever řešení se poprvé objevil v roce 2003, kdy automobilka představila koncepční studii vozu Roomster. A zdá se, že s ním jen tak neskončí.