Článek
Škoda Yeti se vyráběla ve východočeských Kvasinách, dále v Rusku, Indii, na Ukrajině, v Kazachstánu a Číně. Od roku 2009 do roku 2017, tedy rovných osm let, jste si mohli v Česku kompaktní škodovku objednávat do výroby a těšit se z jejích praktických funkcí. Koncem roku 2016, kdy se začalo proslýchat o možném konci modelu, celosvětová poptávka vzrostla natolik, že mladoboleslavská automobilka musela rozšířit výrobní kapacity – tak velký zájem o sněžného muže byl. Dnes koupíte novotou vonící Škodu Yeti například ještě v jihoamerické Kolumbii.
Konstrukčně přitom nejde o kdovíjak složitý výrobek, jak se původně předpokládalo. Eckhard Scholz, tehdejší šéf technického vývoje, v jednom ze svých rozhovorů prozradil, že vůz čeští inženýři postavili na platformě modelu Octavia Scout, kde vychytali koncepční nevýhody – zkrátili převisy, zvětšili nájezdové úhly a zajistili světlou výšku 180 milimetrů.
Díky této jednoduchosti jste si mohli koupit první české SUV za menší cenu, než za kterou se prodával tehdejší lídr kompaktních SUV mateřského Volkswagenu – model Tiguan. Německé SUV však bylo o půl třídy nad škodovkou, a proto si mohlo dovolit silnější motory, větší kola a velké převodovky.
Dvě linie
Yeti byl jiný, menší, levnější, ale přesto díky sofistikovaným systémům a praktičnosti velmi oblíbený. Auto se ve verzi s pohonem 4 x 4 nezaleklo ani terénu, zatímco Passatem vonící Tiguan už působil poněkud noblesněji a do nehostinného prostředí se pocitově (i cenově) nehodil.
Mluvíme-li o motorizacích, tak v nejvrcholovější specifikaci Yetiho jste si mohli užívat buď zážehovou turbem přeplňovanou osmnáctistovku s výkonem 160 koní nebo naftový turbodiesel naladěný na rovných 170 koní. Ve své době šlo o celkem slušná čísla vzhledem k třídě vozu a zaměření.
Po přepracování v roce 2013 (facelift) se model Yeti rozdělil na dvě varianty. Vůbec poprvé jste si mohli vybrat ze dvou designových verzí – prvním byl stylový Yeti mířící do města, případně na sportovní dráhu (Monte Carlo) a druhým byl robustněji laděný Yeti Outdoor, který toužil objevovat nezpevněné komunikace.
Tři linie
To Karoq už se posunul o několik příček dál a ukázal pokrok také v zastavěných vrcholových motorizacích, jelikož v současné době koupíte nejsilnější zážehový i vznětový dvoulitr s turbem naladěný na příjemných 190 koňských sil.
Nechybí ani pohon všech čtyř kol, ale vzhledem k technologickému skoku si dnes koupíte nejprodávanější SUV od Škoda Auto také s adaptivním podvozkem, virtuálním kokpitem a další technikou. Z hlediska výbavy a bezpečnosti se model Karoq posunul opět o něco výše, a to díky diodovým světlometům, asistenčním systémům, konstrukci karoserie a pokročilejší konektivitě.
Po designové i praktické stránce se lídr škodováckých SUV dnes dělí na tři linie – standardní, Sportline a Scoutline, které se od sebe liší vzhledem i základní technikou. My jsme si na srovnání vzali sportovně střižený model s automatickou převodovkou, čtyřkolkou a benzinovým motorem 2,0 TSI naladěným na 190 koní.
Samotné auto nabídne například sportovní nárazník, černě lakovanou masku, zadní difuzor, 18palcová černá litá kola, sportovní sedadla s vyhříváním, sportovní volant nebo sportovní pedály.
Pokrok v mezích prostoru
Škoda Karoq předčí svého otce především v prostornosti – to díky užití modulární platformy MQB, která umožnila konstruktérům svobodný výběr rozvoru kol a vytvoření většího místa pro posádku nebo zvětšení zavazadlového prostoru. Yeti byl totiž limitovaný krátkým rozvorem, podvozkovými díly z Octavie druhé generace, a proto nemohl nabídnout tak velký kufr (Yeti: 310 až 510 litrů) jako jeho pokračovatel (Karoq: 479 až 588 litrů), a hlavně takový jízdní komfort.
Sněžný muž sdílel s Octavií závěsy kol, pružiny, tlumiče i zdvih, takže mimo silnice nemohl poskytnout lepší odpružení. Zadní zdvih tlumičů se u Yetiho 4 x 4 musel dokonce zmenšit, jelikož bylo nutné nainstalovat vnitřní dorazy – to kvůli eliminaci hluku při vyvěšení zadních kol, například v terénu.
Model Yeti disponuje poměrně tuhým podvozkem, který sice v zatáčkách slušně drží, ale mnohým majitelům schází trochu větší komfort. Karoq je i v základním provedení citelně pohodlnější, a pokud osedláte variantu s adaptivním odpružením (DCC), pocítíte komfort létajícího koberce, zatímco v terénu přijde vhod off-roadový režim upravující vlastnosti vozu.
Tahoun s nevýhodou
Oba vozy jsou vhodné pro tažení přívěsů – tuhé tlumiče a krátké převisy poskytnou potřebnou stabilitu u Yetiho a moderní podvozek Karoqu si spolu s celkovou konstrukcí vozu s vlekem také hravě poradí. Rozdíl však je u továrně montovaného tažného zařízení.
Originální odnímatelný „tažák“ Škody Yeti na maximálně 2 100 kilogramů (dle verze) vyžadoval kleknutí na zem, ohnutí se pod auto, vyndání záslepky a nasazení koule do bajonetu. Pokud jste záslepku ztratili, do otvoru pro bajonet se postupně dostávaly nečistoty a tažné zařízení po čase už nešlo nasadit. Jestliže jste měli tažné zařízení jen na ozdobu, po několika letech nečinnosti záslepka poměrně pevně zatuhla.
To u Karoqa celé zařízení jen odjistíte tlačítkem v kufru a poté mechanicky zafixujete, ovšem tažnou sílu 2 100 kilogramů si užijete jen u nejvyšší specifikace Scoutline (2,0 TDI, 140 kW) – Sportline nabídne o 200 kilogramů méně.
Přirozený vývoj
Je vůbec Yeti v něčem lepší než Karoq? Popravdě jsme s několika majiteli Yetiho debatovali a hledali odpověď na tuhle otázku. Kromě osobitějšího vzhledu, praktické schránky uprostřed palubní desky a tužšího podvozku, který bude teoreticky vhodnější do terénu než ten sériový (neadaptivní) u Karoqu, jsme však nic dalšího (zásadnějšího) nenašli.
Několik praktických vychytávek (např. háčky na tašky, volitelná variabilní sedadla zvaná VarioFlex) Karoq prostě podědil a k tomu dostal nějaké „hračky“ navíc – například škrabku na led do víčka nádrže nebo deštník pod sedadlo spolujezdce.
A ono je to vlastně dobře, protože to ukazuje onen geniální vývoj českých praktických SUV a šikovnost škodováckých konstruktérů. Škoda Yeti je slušné, variabilní a povedené sportovně-užitkové auto, ale Škoda Karoq je zase o metu dál, a proto si právoplatně drží titul nejprodávanějšího SUV v České republice.