Hlavní obsah

Škoda Yeti a Škoda Karoq ukazují geniální vývoj českých SUV

Foto: Jakub Misík

Je v něčem Škoda Yeti lepší než Škoda Karoq? Porovnali jsme dvě populární SUV, ovšem výsledek asi nikoho nepřekvapí. Nebo ano?

První české SUV Škoda Yeti, které si od roku 2009 našlo přes 630 tisíc zákazníků a stalo se jedním z nejúspěšnějších modelů značky, se sice už v Kvasinách nevyrábí, ale dalo základy u nás nejprodávanějšímu SUV od Škodovky – modelu Karoq. Jak se vyvíjely tyto sportovně užitkové vozy a je v něčem sněžný muž lepší než jeho nástupce?

Článek

Škoda Yeti se vyráběla ve východočeských Kvasinách, dále v Rusku, Indii, na Ukrajině, v Kazachstánu a Číně. Od roku 2009 do roku 2017, tedy rovných osm let, jste si mohli v Česku kompaktní škodovku objednávat do výroby a těšit se z jejích praktických funkcí. Koncem roku 2016, kdy se začalo proslýchat o možném konci modelu, celosvětová poptávka vzrostla natolik, že mladoboleslavská automobilka musela rozšířit výrobní kapacity – tak velký zájem o sněžného muže byl. Dnes koupíte novotou vonící Škodu Yeti například ještě v jihoamerické Kolumbii.

Foto: Jakub Misík

Škodovka slavila s Yetim úspěchy a vypadá to, že Karoq na tuto linii naváže

Konstrukčně přitom nejde o kdovíjak složitý výrobek, jak se původně předpokládalo. Eckhard Scholz, tehdejší šéf technického vývoje, v jednom ze svých rozhovorů prozradil, že vůz čeští inženýři postavili na platformě modelu Octavia Scout, kde vychytali koncepční nevýhody – zkrátili převisy, zvětšili nájezdové úhly a zajistili světlou výšku 180 milimetrů.

Foto: Jakub Misík

Yeti využíval platformu Octavie Scout, zatímco Karoq si hoví na modulárním základu

Díky této jednoduchosti jste si mohli koupit první české SUV za menší cenu, než za kterou se prodával tehdejší lídr kompaktních SUV mateřského Volkswagenu – model Tiguan. Německé SUV však bylo o půl třídy nad škodovkou, a proto si mohlo dovolit silnější motory, větší kola a velké převodovky.

Dvě linie

Yeti byl jiný, menší, levnější, ale přesto díky sofistikovaným systémům a praktičnosti velmi oblíbený. Auto se ve verzi s pohonem 4 x 4 nezaleklo ani terénu, zatímco Passatem vonící Tiguan už působil poněkud noblesněji a do nehostinného prostředí se pocitově (i cenově) nehodil.

Foto: Jakub Misík

Škoda Yeti prošla v roce 2013 faceliftem a začala pomalu představovat ostře sečený designový jazyk Škodovky

Mluvíme-li o motorizacích, tak v nejvrcholovější specifikaci Yetiho jste si mohli užívat buď zážehovou turbem přeplňovanou osmnáctistovku s výkonem 160 koní nebo naftový turbodiesel naladěný na rovných 170 koní. Ve své době šlo o celkem slušná čísla vzhledem k třídě vozu a zaměření.

Foto: Jakub Misík

Zezadu jsou vozy takřka shodné

Po přepracování v roce 2013 (facelift) se model Yeti rozdělil na dvě varianty. Vůbec poprvé jste si mohli vybrat ze dvou designových verzí – prvním byl stylový Yeti mířící do města, případně na sportovní dráhu (Monte Carlo) a druhým byl robustněji laděný Yeti Outdoor, který toužil objevovat nezpevněné komunikace.

Foto: Jakub Misík

Škoda Yeti měla ve výbavě také volitelné xenonové světlomety, diodové lampy dostal až nástupce Karoq

Tři linie

To Karoq už se posunul o několik příček dál a ukázal pokrok také v zastavěných vrcholových motorizacích, jelikož v současné době koupíte nejsilnější zážehový i vznětový dvoulitr s turbem naladěný na příjemných 190 koňských sil.

Foto: Jakub Misík

Škoda Karoq Sportline odráží jednu ze tří výbavových linií vozu

Nechybí ani pohon všech čtyř kol, ale vzhledem k technologickému skoku si dnes koupíte nejprodávanější SUV od Škoda Auto také s adaptivním podvozkem, virtuálním kokpitem a další technikou. Z hlediska výbavy a bezpečnosti se model Karoq posunul opět o něco výše, a to díky diodovým světlometům, asistenčním systémům, konstrukci karoserie a pokročilejší konektivitě.

Foto: Jakub Misík

Škoda Karoq se může pochlubit větším kufrem

Po designové i praktické stránce se lídr škodováckých SUV dnes dělí na tři linie – standardní, Sportline a Scoutline, které se od sebe liší vzhledem i základní technikou. My jsme si na srovnání vzali sportovně střižený model s automatickou převodovkou, čtyřkolkou a benzinovým motorem 2,0 TSI naladěným na 190 koní.

Foto: Jakub Misík

Rozvor kol Karoqu činí 2 638 milimetrů

Samotné auto nabídne například sportovní nárazník, černě lakovanou masku, zadní difuzor, 18palcová černá litá kola, sportovní sedadla s vyhříváním, sportovní volant nebo sportovní pedály.

Foto: Jakub Misík

Zadní proporce Karoqu díky modulární platformě značně narostly

Pokrok v mezích prostoru

Škoda Karoq předčí svého otce především v prostornosti – to díky užití modulární platformy MQB, která umožnila konstruktérům svobodný výběr rozvoru kol a vytvoření většího místa pro posádku nebo zvětšení zavazadlového prostoru. Yeti byl totiž limitovaný krátkým rozvorem, podvozkovými díly z Octavie druhé generace, a proto nemohl nabídnout tak velký kufr (Yeti: 310 až 510 litrů) jako jeho pokračovatel (Karoq: 479 až 588 litrů), a hlavně takový jízdní komfort.

Foto: Jakub Misík

Škoda Yeti odstartovala v roce 2009 úspěšnou SUV kariéru značky Škoda Auto

Sněžný muž sdílel s Octavií závěsy kol, pružiny, tlumiče i zdvih, takže mimo silnice nemohl poskytnout lepší odpružení. Zadní zdvih tlumičů se u Yetiho 4 x 4 musel dokonce zmenšit, jelikož bylo nutné nainstalovat vnitřní dorazy – to kvůli eliminaci hluku při vyvěšení zadních kol, například v terénu.

Foto: Jakub Misík

Škoda Karoq Sportline nabízí dynamický design. U Yetiho jste museli sáhnout po sportovně laděné verzi Monte Carlo

Model Yeti disponuje poměrně tuhým podvozkem, který sice v zatáčkách slušně drží, ale mnohým majitelům schází trochu větší komfort. Karoq je i v základním provedení citelně pohodlnější, a pokud osedláte variantu s adaptivním odpružením (DCC), pocítíte komfort létajícího koberce, zatímco v terénu přijde vhod off-roadový režim upravující vlastnosti vozu.

Tahoun s nevýhodou

Oba vozy jsou vhodné pro tažení přívěsů – tuhé tlumiče a krátké převisy poskytnou potřebnou stabilitu u Yetiho a moderní podvozek Karoqu si spolu s celkovou konstrukcí vozu s vlekem také hravě poradí. Rozdíl však je u továrně montovaného tažného zařízení.

Foto: Jakub Misík

Škodovka celosvětově prodala přes 630 tisíc modelů Yeti

Originální odnímatelný „tažák“ Škody Yeti na maximálně 2 100 kilogramů (dle verze) vyžadoval kleknutí na zem, ohnutí se pod auto, vyndání záslepky a nasazení koule do bajonetu. Pokud jste záslepku ztratili, do otvoru pro bajonet se postupně dostávaly nečistoty a tažné zařízení po čase už nešlo nasadit. Jestliže jste měli tažné zařízení jen na ozdobu, po několika letech nečinnosti záslepka poměrně pevně zatuhla.

Foto: Jakub Misík

Karoq je momentálně nejprodávanějším SUV v Česku

To u Karoqa celé zařízení jen odjistíte tlačítkem v kufru a poté mechanicky zafixujete, ovšem tažnou sílu 2 100 kilogramů si užijete jen u nejvyšší specifikace Scoutline (2,0 TDI, 140 kW) – Sportline nabídne o 200 kilogramů méně.

Přirozený vývoj

Je vůbec Yeti v něčem lepší než Karoq? Popravdě jsme s několika majiteli Yetiho debatovali a hledali odpověď na tuhle otázku. Kromě osobitějšího vzhledu, praktické schránky uprostřed palubní desky a tužšího podvozku, který bude teoreticky vhodnější do terénu než ten sériový (neadaptivní) u Karoqu, jsme však nic dalšího (zásadnějšího) nenašli.

Foto: Jakub Misík

Model Škoda Yeti nabízel ve vrcholové specifikaci pohon 4 x 4 a naftový motor o výkonu 170 koní

Několik praktických vychytávek (např. háčky na tašky, volitelná variabilní sedadla zvaná VarioFlex) Karoq prostě podědil a k tomu dostal nějaké „hračky“ navíc – například škrabku na led do víčka nádrže nebo deštník pod sedadlo spolujezdce.

A ono je to vlastně dobře, protože to ukazuje onen geniální vývoj českých praktických SUV a šikovnost škodováckých konstruktérů. Škoda Yeti je slušné, variabilní a povedené sportovně-užitkové auto, ale Škoda Karoq je zase o metu dál, a proto si právoplatně drží titul nejprodávanějšího SUV v České republice.

Načítám