Článek
Škoda Yeti se vyráběla ve východočeských Kvasinách, dále v Rusku, Indii, na Ukrajině, v Kazachstánu a Číně. Od roku 2009 do roku 2017, tedy rovných osm let, jste si mohli v Česku kompaktní škodovku objednávat do výroby a těšit se z jejích praktických funkcí. Koncem roku 2016, kdy se začalo proslýchat o možném konci modelu, celosvětová poptávka vzrostla natolik, že mladoboleslavská automobilka musela rozšířit výrobní kapacity – tak velký zájem o sněžného muže byl. Dnes koupíte novotou vonící Škodu Yeti například ještě v jihoamerické Kolumbii.

Škodovka slavila s Yetim úspěchy a vypadá to, že Karoq na tuto linii naváže
Konstrukčně přitom nejde o kdovíjak složitý výrobek, jak se původně předpokládalo. Eckhard Scholz, tehdejší šéf technického vývoje, v jednom ze svých rozhovorů prozradil, že vůz čeští inženýři postavili na platformě modelu Octavia Scout, kde vychytali koncepční nevýhody – zkrátili převisy, zvětšili nájezdové úhly a zajistili světlou výšku 180 milimetrů.

Yeti využíval platformu Octavie Scout, zatímco Karoq si hoví na modulárním základu
Díky této jednoduchosti jste si mohli koupit první české SUV za menší cenu, než za kterou se prodával tehdejší lídr kompaktních SUV mateřského Volkswagenu – model Tiguan. Německé SUV však bylo o půl třídy nad škodovkou, a proto si mohlo dovolit silnější motory, větší kola a velké převodovky.
Dvě linie
Yeti byl jiný, menší, levnější, ale přesto díky sofistikovaným systémům a praktičnosti velmi oblíbený. Auto se ve verzi s pohonem 4 x 4 nezaleklo ani terénu, zatímco Passatem vonící Tiguan už působil poněkud noblesněji a do nehostinného prostředí se pocitově (i cenově) nehodil.

Škoda Yeti prošla v roce 2013 faceliftem a začala pomalu představovat ostře sečený designový jazyk Škodovky
Mluvíme-li o motorizacích, tak v nejvrcholovější specifikaci Yetiho jste si mohli užívat buď zážehovou turbem přeplňovanou osmnáctistovku s výkonem 160 koní nebo naftový turbodiesel naladěný na rovných 170 koní. Ve své době šlo o celkem slušná čísla vzhledem k třídě vozu a zaměření.

Zezadu jsou vozy takřka shodné
Po přepracování v roce 2013 (facelift) se model Yeti rozdělil na dvě varianty. Vůbec poprvé jste si mohli vybrat ze dvou designových verzí – prvním byl stylový Yeti mířící do města, případně na sportovní dráhu (Monte Carlo) a druhým byl robustněji laděný Yeti Outdoor, který toužil objevovat nezpevněné komunikace.

Škoda Yeti měla ve výbavě také volitelné xenonové světlomety, diodové lampy dostal až nástupce Karoq
Tři linie
To Karoq už se posunul o několik příček dál a ukázal pokrok také v zastavěných vrcholových motorizacích, jelikož v současné době koupíte nejsilnější zážehový i vznětový dvoulitr s turbem naladěný na příjemných 190 koňských sil.

Škoda Karoq Sportline odráží jednu ze tří výbavových linií vozu
Nechybí ani pohon všech čtyř kol, ale vzhledem k technologickému skoku si dnes koupíte nejprodávanější SUV od Škoda Auto také s adaptivním podvozkem, virtuálním kokpitem a další technikou. Z hlediska výbavy a bezpečnosti se model Karoq posunul opět o něco výše, a to díky diodovým světlometům, asistenčním systémům, konstrukci karoserie a pokročilejší konektivitě.

Škoda Karoq se může pochlubit větším kufrem
Po designové i praktické stránce se lídr škodováckých SUV dnes dělí na tři linie – standardní, Sportline a Scoutline, které se od sebe liší vzhledem i základní technikou. My jsme si na srovnání vzali sportovně střižený model s automatickou převodovkou, čtyřkolkou a benzinovým motorem 2,0 TSI naladěným na 190 koní.

Rozvor kol Karoqu činí 2 638 milimetrů
Samotné auto nabídne například sportovní nárazník, černě lakovanou masku, zadní difuzor, 18palcová černá litá kola, sportovní sedadla s vyhříváním, sportovní volant nebo sportovní pedály.

Zadní proporce Karoqu díky modulární platformě značně narostly
Pokrok v mezích prostoru
Škoda Karoq předčí svého otce především v prostornosti – to díky užití modulární platformy MQB, která umožnila konstruktérům svobodný výběr rozvoru kol a vytvoření většího místa pro posádku nebo zvětšení zavazadlového prostoru. Yeti byl totiž limitovaný krátkým rozvorem, podvozkovými díly z Octavie druhé generace, a proto nemohl nabídnout tak velký kufr (Yeti: 310 až 510 litrů) jako jeho pokračovatel (Karoq: 479 až 588 litrů), a hlavně takový jízdní komfort.

Škoda Yeti odstartovala v roce 2009 úspěšnou SUV kariéru značky Škoda Auto
Sněžný muž sdílel s Octavií závěsy kol, pružiny, tlumiče i zdvih, takže mimo silnice nemohl poskytnout lepší odpružení. Zadní zdvih tlumičů se u Yetiho 4 x 4 musel dokonce zmenšit, jelikož bylo nutné nainstalovat vnitřní dorazy – to kvůli eliminaci hluku při vyvěšení zadních kol, například v terénu.

Škoda Karoq Sportline nabízí dynamický design. U Yetiho jste museli sáhnout po sportovně laděné verzi Monte Carlo
Model Yeti disponuje poměrně tuhým podvozkem, který sice v zatáčkách slušně drží, ale mnohým majitelům schází trochu větší komfort. Karoq je i v základním provedení citelně pohodlnější, a pokud osedláte variantu s adaptivním odpružením (DCC), pocítíte komfort létajícího koberce, zatímco v terénu přijde vhod off-roadový režim upravující vlastnosti vozu.
Tahoun s nevýhodou
Oba vozy jsou vhodné pro tažení přívěsů – tuhé tlumiče a krátké převisy poskytnou potřebnou stabilitu u Yetiho a moderní podvozek Karoqu si spolu s celkovou konstrukcí vozu s vlekem také hravě poradí. Rozdíl však je u továrně montovaného tažného zařízení.

Škodovka celosvětově prodala přes 630 tisíc modelů Yeti
Originální odnímatelný „tažák“ Škody Yeti na maximálně 2 100 kilogramů (dle verze) vyžadoval kleknutí na zem, ohnutí se pod auto, vyndání záslepky a nasazení koule do bajonetu. Pokud jste záslepku ztratili, do otvoru pro bajonet se postupně dostávaly nečistoty a tažné zařízení po čase už nešlo nasadit. Jestliže jste měli tažné zařízení jen na ozdobu, po několika letech nečinnosti záslepka poměrně pevně zatuhla.

Karoq je momentálně nejprodávanějším SUV v Česku
To u Karoqa celé zařízení jen odjistíte tlačítkem v kufru a poté mechanicky zafixujete, ovšem tažnou sílu 2 100 kilogramů si užijete jen u nejvyšší specifikace Scoutline (2,0 TDI, 140 kW) – Sportline nabídne o 200 kilogramů méně.
Přirozený vývoj
Je vůbec Yeti v něčem lepší než Karoq? Popravdě jsme s několika majiteli Yetiho debatovali a hledali odpověď na tuhle otázku. Kromě osobitějšího vzhledu, praktické schránky uprostřed palubní desky a tužšího podvozku, který bude teoreticky vhodnější do terénu než ten sériový (neadaptivní) u Karoqu, jsme však nic dalšího (zásadnějšího) nenašli.

Model Škoda Yeti nabízel ve vrcholové specifikaci pohon 4 x 4 a naftový motor o výkonu 170 koní
Několik praktických vychytávek (např. háčky na tašky, volitelná variabilní sedadla zvaná VarioFlex) Karoq prostě podědil a k tomu dostal nějaké „hračky“ navíc – například škrabku na led do víčka nádrže nebo deštník pod sedadlo spolujezdce.
A ono je to vlastně dobře, protože to ukazuje onen geniální vývoj českých praktických SUV a šikovnost škodováckých konstruktérů. Škoda Yeti je slušné, variabilní a povedené sportovně-užitkové auto, ale Škoda Karoq je zase o metu dál, a proto si právoplatně drží titul nejprodávanějšího SUV v České republice.