Článek
„Nápad napsat kroniku vzešel přímo z hlavy šéfa automobilky, pana Maiera,“ řekl po slavnostním křtu knihy její hlavní autor, Zdeněk Vacek, který patří mezi nejzkušenější české motoristické novináře se zájmem o historii. „Práce našemu týmu trvaly zhruba rok,“ dodal Zdeněk Vacek.
Barvy jednotlivých svazků jsou vybrány logicky – podle dominantní barvy, kterou tehdy mělo logo automobilky. První – červený – svazek (1895 až 1945) popisuje samotné založení automobilky až po konec druhé světové války. Modrý svazek pak podrobně mapuje zestátnění automobilky a tedy roky 1946 až 1990. Poslední zelený se věnuje veledůležité přeměně ze státního podniku a příchod pod křídla koncernu Volkswagen.
Zpracování knihy je velice přehledné (znalci si jistě všimnou speciálního „škodováckého“ fontu) a umožňuje ji číst, jak se vám zlíbí, klidně na přeskáčku. Zaujme Vackův široký historický rozhled, kdy díky svým hlubokým znalostem dovede jednotlivé události přesně a skutečně čtivě usadit do kontextu doby i s ohledem na probíhající politické změny v Československu a ve světě.
Tento text si neklade za cíl být recenzí knihy. Zřejmé je, že popsat všechny klíčové události zároveň nedovolilo některé kapitoly více rozepsat. Ale už takhle mají všechny tři svazky 528 stran a kdo touží po ještě hlubší sondě do mladoboleslavské automobilky, ten musí sáhnout například po knize o jednom konkrétním modelu.
Popisovaná kniha obsahuje stovky jinde málokdy vídaných fotografií. K tomu si připočtěte úderný, faktografický výpis událostí od šestice zkušených autorů a máte před sebou dílo, které potěší všechny milovníky značky.
I když – abychom jenom nechválili – ocenili bychom svůdný pohled do zákulisí, zejména u popisu událostí takřka ze současnosti. Kniha tak působí trochu odměřeně, což ale není vada, jen charakteristika. V samotném závěru, u událostí takřka současných, vadí „korporátní jazyk“.
Kronika vychází ve třech svazcích, které na milimetr přesně pojme elegantní šedý box. Dílo, jež se bude v knihovně milovníka motorismu krásně vyjímat, přijde na 1 101 korun a k dostání bude od května v muzeu Škody v Mladé Boleslavi nebo na e-shopu. Těch několik kilogramů písmenek a obrázků (je jich přes 700!) vypadá impozantně; i z tohoto důvodu se zatím neplánuje žádná PDF verze.
Kromě české verze vychází i anglické a německé provedení. Všechny verze jsou obsahově totožné a nestane se tak, že by v německé verzi chyběly některé problematické historické události. Náklad činí zhruba 3 500 výtisků, ale předpokládáme, že brzy bude dotisk, protože takto rozsáhlá a fotograficky bohatá kniha o v současnosti jediné české automobilce na trhu jednoznačně chyběla.