Hlavní obsah

Škoda VOS – Pohlavářský speciál

Foto: Archiv Garáž.cz

Všichni si tehdy byli rovni, jen někteří si byli rovnější. Tím nejrovnějším ze všech pak byl karlínský kluk Klement Gottwald, který pro sebe potřeboval i speciální prezidentskou limuzínu. A také si jí nechal postavit.

Článek

Naši prezidenti si na speciální automobily nepotrpěli. Prezident Masaryk používal běžné luxusní automobily a oblíbil si hlavně kabriolet Tatra 80. První pancéřovaný automobil Praga Golden měl až jeho nástupce Edvard Beneš. Po válce jej však vyměnil za anglický Daimler, neboť v míru nebylo pancíře třeba.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeho názor ovšem první dělnický prezident Klement Gottwald nesdílel, v Daimleru se prý hodně bál o život. No, při těch zvěrstvech, co jeho strana páchala, měl asi celkem pádný důvod, každopádně zadal zakázku na výrobu prezidentského speciálu. Projekt dostal název VOS (Vládní osobní/obrněný speciál) a dohlížel na něj policejní generál Josef Pavel. Automobilka Škoda nebyla shledána jako dostatečně schopná vyrobit požadovaný automobil, Praga i Tatra pak zakázku zcela odmítly. Projekt tedy dostal na starost Oldřich Meduna, který vyvinul nákladní automobil Škoda 706 R. Ten pochopil, že automobil nedokáže vyrobit žádná z automobilek celý, a proto se rozhodl, že VOS bude namixován z různých komponentů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jako první se vybral šestiválcový motor Praga 5,2 litru s výkonem 120 koní. Speciální žebřinový rám se vyráběl ve Škodě Auto a právě značku Škoda pak celý automobil nesl. Výrobu speciální pancéřované karoserie měla na starosti továrna ve Vysokém Mýtě. Poté se všechny komponenty svezly do Kosmonos, kde se auto kompletovalo. Brzdové obložení sem putovalo až z Holandska, protože u nás nebyl nikdo schopný vyrobit jej v dostatečné kvalitě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Karoserie byla vůbec zajímavá. Původně jí totiž měli vyrábět z válečného pancíře, ale ten nesplnil bezpečnostní požadavky československé vlády. Poldi Kladno tak musela vyvinout zcela nový pancíř, který byl na autě použit ve dvojité vrstvě, mezi kterou se ještě umístilo pletivo. Bezpečnostní byla i skla s tloušťkou 52 milimetrů. Při prvním představení vládním činitelům byly všechny tyto prvky přijaty kladně, ale přesto se auto muselo ještě upravit. Soudružka Gottwaldová měla totiž opravdu rozsáhlé pozadí, které prý u první verze nemohla prostrčit dveřmi dovnitř. Rozvor tak byl v místě zadních dveří prodloužen o 100 milimetrů. První zkušební jízdy pak přiměly těhotnou manželku Rudolfa Slánského apelovat na instalaci pohodlnějšího odpružení.

Foto: Archiv Garáž.cz

Komunističtí pohlaváři jako by neznali míru a vymýšleli si na auto další požadavky. Například pérová část sedáku byla pro maximální pohodlí vycpaná ještě filcem a peřím. Pro chladné dny se auta dodávala s luxusními kožešinami, které se měli cestující vzadu přehodit přes nohy. Gottwald měl prý ve svém autě tři takové kožešiny, ale hlavně že si tenkrát byli všichni rovni, že?

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda VOS se ale příliš neosvědčila, technicky asi ani nemohla odpovídat všem požadavkům. Největším problémem byly pneumatiky Mitas, které těžké auto neunesly a často praskaly. Maršál Konstantin Rokossovský to zažil dokonce za jízdy, takže jeho auto následně havarovalo. Poté byla maximální rychlost aut omezena na 80 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

I přes objektivní nedostatky auta byla Škoda exportována do zahraničí. Velké oblibě se těšila v Číně, několik kusů ale putovalo do Polska nebo do Itálie. Ovšem jen ke spřáteleným soudruhům, ve VOSce se zkrátka nemohl vozit jen tak někdo. Dlouhá kariéra jí však nečekala, protože nové limuzíny ZIS a později ZIL byly technicky mnohem lepší a pro takto důležitou funkci se osvědčily lépe. Dnes už tedy můžete VOS obdivovat jen v nějakém muzeu, i když z původního počtu jich zbylo jen málo.

Načítám