Článek
Náš silniční závod po D1 měl kromě hlavní dějové linky („Je lepší trpět na D1, nebo jet delší, ale příjemnější objízdnou trasou?“) svou vedlejší zápletku – zápas dvou Superbů. V jednom rohu se rozcvičuje zkušený bojovník, konvenční turbodiesel Superb 2,0 TDI (verze s výkonem 190 koní) v hnědém laku Magnetic Brown a špičkové výbavě Laurin & Klement, v druhém rohu jeho odvážný vyzyvatel, plug-in hybridní Superb iV (celkový výkon soustavy 204 koní) také v laku Magnetic Brown a výbavě Laurin & Klement, aby se to nepletlo. Zápas je o to peprnější, že pořizovací cena obou aut je naprosto shodných 891 900 Kč (v rozmařilé výbavě L potom 1 093 900 Kč). Oba soupeři jsou tedy připraveni, je čas zahájit souboj. Gong, ring volný!
Jak už jsme uvedli v předchozím článku, Dominik jel se Superbem 2,0 TDI po dálnici D1, já to s hybridním Superbem iV vzal přes dálnici D11 a poté po hlavním tahu R35 – obě auta tak mohla ukázat, co umí. Turbodiesel totiž miluje dálkové štreky ustálenou rychlostí, zatímco hybrid mohl předvést svůj elektrický provoz ve městech a intenzivně rekuperovat na okreskách. A obě pohonné jednotky ze sebe vydaly to nejlepší…
Já využil elektřinu na přejetí celé Prahy (28 kilometrů po Radlické a Jižní spojce), na hybridní režim jsem přešel až v momentu nájezdu na D11, abych zbylé elektrické kilometry pošetřil na průjezd městy Vysoké Mýto, Litomyšl a Svitavy (místní obyvatelé by mě za to určitě pochválili). Mezitím odváděl většinu práce benzinový turbomotor 1,4 TSI, kterému díky zrekuperované elektřině občas ulehčoval práci elektromotor – většinu obcí jsem tak plynule proplul právě na vlně tichých elektronů. Výsledkem byla skvělá spotřeba 4,3 l/100 km.
Jenže 2,0 TDI překvapil a ukázal, čeho jsou moderní turbodiesely schopné – že mu svědčí plynulé tempo s nižším zatížením, to jsem už zmiňoval, ale omezená rychlost ve zúženích na D1 a striktní dodržování předpisů všude jinde znamenalo, že palubní počítač 2,0 TDI na konci trasy ukázal fantastických 4,0 l/100 km!
Tomu říkáme lekce v úspornosti – oba výsledky jsou skvělé (Superb 2,0 TDI by tak na nádrž ujel 1 650 km, Superb iV 1 200 km), i když o realitě vypovídají jen částečně. Delší test v kombinovaných podmínkách pak u obou aut ukázal průměrné hodnoty zhruba o litr vyšší. U Superbu iV přitom s konečným číslem můžete hodně zahýbat častějším dobíjením, když jsem s ním ale jel týž den po D1 zpátky (bez nabíjení, tedy čistě v hybridním režimu), výsledkem byla nijak oslnivá hodnota 6,0 l/100 km.
Potvrzuje se tedy, že pokud potřebujete často jezdit delší štreky, je turbodiesel stále nenahraditelnou pohonnou jednotkou. Plug-in hybridy se hodí pro ty, kteří jezdí častěji po městě a v jeho okolí, a především mají po ruce (doma či v práci) zásuvku – bez pravidelného nabíjení nedávají plug-in hybridy valný smysl.