Hlavní obsah

Škoda Superb iV – Funguje skvěle, ale není pro každého

Foto: Jakub Deml

Historicky první plug-in hybridní pohon z Mladé Boleslavi se uhnízdil pod kapotou vlajkové lodi – Superbu. Jak funguje a jak se Škodě povedl? Komu je šitý na míru? Dokáže být skutečně úsporný? A kolik peněz vám ušetří? Všechny palčivé otázky vám rádi zodpovíme…

Článek

Tak popořadě – co je to ten hybrid?

Hybrid je obecně auto, které ke svému pohonu kombinuje spalovací motor s elektromotorem. V případě Superbu iV to znamená spojení benzinové 1,4 TSI s výkonem 156 koní a 115koňového elektromotoru, které společně (nebo každý zvlášť) roztáčejí přední kola přes šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku (celkem tak máte k dispozici až 218 koní a 400 Nm).

Aha, a to „plug-in“ u hybridu znamená, …

…že tu baterii roztáčející elektromotor můžete nabíjet ze zásuvky. Trvá to lehce přes dvě hodiny z wallboxu a 5 hodin z běžné zásuvky.

Proč vlastně musím nabíjet baterii u auta?

Protože právě tak získáte papírových 55 kilometrů čistě elektrického dojezdu. To nezní jako moc, ale spoustě lidí to nejspíš pokryje každodenní dojíždění (nebo alespoň jeho větší část). Večer pak Superb iV připíchnete do sítě a ráno ho znovu odpojíte – a tradá, jezdíte levně. Dobré, že?

Foto: Jakub Deml

Značka „iV“ pro Škodu znamená elektrifikovaná auta – najdete ji na všech plug-in hybridech a elektromobilech

To zní lákavě. A co když elektřina dojde?

Pak se do hry zapojí benzinový 1,4 TSI v hybridním režimu. To znamená, že spalovací motor odvádí většinu práce, elektřina mu pomáhá k vyšší efektivitě. Tedy tam, kde to jde. Třeba na dálnici se elektromotor skoro nedostane ke slovu skoro vůbec, ale na okreskách a v obcích můžete klidně plachtit na naspořenou elektřinu s vypnutým motorem. Průměrně ale zhruba třetinu jízdní doby absolvujete s vypnutým spalovacím motorem.

Foto: Škoda Auto

Pod přední kapotou se tísní benzinový motor a elektromotor, pod zadními sedadly je baterie (oranžová barva) a u zadní nápravy se pak uhnízdila palivová nádrž (červená)

Fakt třetinu? Hm, tak to musí být hodně úsporný…

To záleží nejen na tom, jakým stylem a po jakých cestách s ním budete jezdit, ale také na tom, jak často budete auto dobíjet. Když ho budete nabíjet pravidelně, pak můžete teoreticky jezdit za 0 l/100 km. Pokud ale budete na nabíjení kašlat, tak to nebude žádný zázrak – při našem testu ukazoval spotřebu v rozptylu od slušných čtyř litrů (dálkové trasy klidným tempem) klidně až k nepřesvědčivým osmi (dálnice ve svižném tempu nebo město stylem brzda-plyn). Dlouhodobý průměr (jen s občasným nabitím) nám vyšel 5,3 l/100 km.

To vážně není nic moc. Proč bych si prostě neměl koupit turbodiesel?

Turbodiesel je stále nepřekonatelným řešením pro dlouhé štreky. Pokud ale jezdíte častěji po městě a jeho okolí, pokud se váš denní nájezd pohybuje kolem těch 55 kilometrů a pokud máte doma či v práci po ruce elektrickou zásuvku, pak by pro vás mohl být hybrid ideální volbou.

Kolik by mi to uspořilo?

Nejvíce ušetříte na palivu – jedno nabití baterie vyjde z běžné sítě zhruba na 60 Kč (při aktuální průměrné ceně 4,76 Kč/kWh, s využitím domácího tarifu a nočního proudu to bude méně), což znamená náklady 1,10 Kč/km. Pro srovnání běžný turbodiesel jezdí zhruba za 1,50 Kč/km. K tomu si připočtěte nižší opotřebení brzd, úsporu za dálniční známku a někde i poplatky za parkování… Není to úplně nezajímavé.

Foto: Jakub Deml

Nabíjecí zásuvka je v přední masce. Bez pravidelného nabíjení nebude Superb iV nijak zářivě úsporný

A nebudu potřebovat ještě nějakou drahou nabíječku?

Kdepak, stačí obyčejná 230V zásuvka. Pokud byste potřebovali nabíjet rychleji, stačí si připlatit pár stovek za lepší jistič a pětikolíkovou zásuvku (možná už ji doma dokonce máte). Samozřejmě si můžete koupit wallbox (10-20 tisíc), který vám přinese pohodlnější nabíjení, ale není vůbec nutný.

Nějaké další výhody a nevýhody?

Plug-in hybridní Superb je jako kterýkoliv jiný Superb, jen s pohodlnějším podvozkem (zhruba dva metráky hmoty navíc zklidnily jeho houpavost) a o trochu menším kufrem (kvůli bateriím se smrskl u limuzíny z 625 na 485 litrů a u kombi z 640 na 510 l). Řídí se snadno (jen má raději jemnější zacházení, aby jezdil úsporně), akorát musíte víc přemýšlet o využití elektrické energie a managementu nabíjení – pro někoho to bude otrava, pro jiného výzva. Na oplátku bude elektrické svezení příjemnější, elektromotor má totiž rychlejší reakce, nebude vás rušit prodlevami při řazení a pracuje naprosto tiše (auto jen pod 30 km/h vydává bzučivý zvuk, aby upozornil neopatrné chodce).

No dobře, a teď to hlavní – kolik mě to bude stát?

Škoda se snaží dát svému hybridnímu Superbu iV šanci, proto ho nabízí za stejné peníze jako silnější variantu Superb 2,0 TDI (190 koní) – v základu za 891 900 Kč. Vzato kolem a kolem, vůbec to není špatná nabídka.

Jen si před koupí vážně dobře promyslete, jak přesně budete své auto používat. Jestli chcete v týdnu jezdit po městě úsporně na elektřinu a o víkendu nebýt limitováni elektrickým dojezdem, pak je Škoda Superb iV tím pravým autem pro vás.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 395 cm3
Výkon115 kW (156 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 550 - 3 500 ot./min.
Elektromotor115 k a 330 Nm
Celkový výkon hybridního ústrojí218 k a 400 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 730 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,7 s
Maximální rychlost225 km/h
Spotřeba (kombinace)1,4 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kapacita baterie13 kWh
Elektrický dojezd55 km
Kola a pneumatiky235/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 869/1 864/1 488 mm
Rozvor2 839 mm
Objem zavazadlového prostoru485 l
Načítám