Hlavní obsah

Škoda spustila kampaň, chce usmířit řidiče a cyklisty

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spustila osvětovou kampaň „Stay on the safe side“ (Zůstaňte na bezpečné straně)

Svět řidičů a cyklistů není vždy ideální. Mladoboleslavská Škoda, výrobce aut, který před více než 120 lety začínal jako výrobce jízdních kol, nově přichází s kampaní pro větší bezpečnost „Stay on the safe side“ (Zůstaňte na bezpečné straně) přináší tipy pro obě zúčastněné strany – tedy cyklisty i řidiče aut.

Článek

Cyklisté jsou vedle motorkářů nejohroženější skupinou dopravních účastníků. Stačí se ale řídit několika základními radami a jízda bude bezpečnější. Především je důležité si uvědomit, kam s bicyklem pojedu. Na běžné silnice sice cyklisté mohou vjet, ale tam, kde je velký provoz, to není rozumné, obzvláště pokud byste chtěli jet s dětmi. Ideální jsou samozřejmě cyklostezky nebo jízda v lese či na horách.

Obrovské nebezpečí představují pro cyklisty dveře auta, které nepozorný cestující otevře, aniž by se podíval, zda vedle auta někdo neprojíždí. Prudce otevřené dveře mohou projíždějícího cyklistu ošklivě zranit. Malým trikem pro cestující, kteří po levé straně vystupují je, použít pro otevření dveří svou vzdálenější, tj. pravou ruku – automaticky se díky tomu mírně otočí dozadu a navíc dveře neotevřou tak prudce. Cyklisté by měli předpokládat, že dveře u míjených aut se mohou kdykoliv otevřít.

Foto: Škoda Auto

Neuváženě otevřené dveře mohou cyklistu těžce zranit

Důležité je být vidět a v tom cyklistům pomůže fluorescenční žlutá nebo oranžová barva. Vestu koupíte za stokorunu, podle odborníků jsou ideální i reflexní šortky/kalhoty, kterých si řidič všimne ještě snáz. Ale i reflexní vesta je skvělá. Pro ještě větší bezpečnost ji doplňte reflexními pásky na kotníky či pod kolena.

Nejenom v noci, ale i za deště či šera je dobré mít na kole zapnuté přední (bílé) i zadní (červené) světlo. A světlo se hodí i přes den, když například projíždíte po silnici obklopené z obou stran lesem. Pak zapnuté světlo zvýší vaši pasivní bezpečnost. Ale pozor, musíte mít kvalitní svítilnu – odborníci doporučují světelný tok alespoň 100 lumenů.

Z bezpečnostních statistik Škody vyplývá, že šest cyklistů z deseti se necítí příjemně, když je předjíždí autobus nebo nákladní auto. Stejné obavy při předjíždění osobními auty má 40 procent cyklistů. A přitom stačí málo: zvýšit boční odstup, ideálně na 1,5 metru. Když cyklisty objíždíte a v protisměru nic nejede, v klidu lze využít levý jízdní pruh. Zkrátka uděláte manévr tak, jako kdybyste předjížděli jiné auto.

Foto: Škoda Auto

Při předjíždění cyklisty je potřeba myslet na dostatečný boční odstup.

A co by měli zlepšit cyklisté? Především dodržovat pravidla, třeba nejezdit na červenou nebo pod vlivem alkoholu. Na cestách pak mnoho řidičů rozčiluje, když cyklisté jedou ve dvojici vedle sebe nebo když jedou po silnici, přestože hned vedle je nákladně vybudovaná cyklostezka.

Škoda nově do Česka přináší svou globální platformu We Love Cycling. Na stránkách kampaně se dozvíte spoustu tipů, jak jezdit na kole bezpečněji. Spoustu poučení tady najdou i řidiči, kteří sami na kole nejezdí.

Cílem je hlavně edukovat, a tím pádem vlastně usmířit řidiče a cyklisty, byť to pro mnohé nebude jednoduché. Ale chytřejší z vás vědí, že paušalizování je ze své podstaty vždy nesmyslné, ať už jde o motorkáře, cyklisty, řidiče kamionů nebo třeba policisty. Vždy se mezi nimi najde nějaká „černá ovce“, která celkový dojem na danou skupinu zhorší, ale zobecňování všech je nebezpečně hloupé.

Načítám